Actualizat decembrie 24th, 2024 7:11 PM
mart. 19, 2024 Adrian Popa Actualitate, Cultură 0 333 vizualizari
Miercuri, 20 martie 2024, ora 19.00Sala de concerte „Enescu – Bartók”RecitalRecital Cvartetul Ad Libitum
Festivalul Primăverii 2024Ediția a XIII-aCvartetul ,,Ad Libitum’’și invitatul Ion Bogdan Ștefănescu – flautŞerban Mereuţă – vioaraBogdan Bişoc – violăFilip Papa – violoncelÎn program:J. Haydn – Trio londonez nr.2 în Sol major
W. A. Mozart – Cvartet în Re major K285
A. Dvorak – Cvartetul ”American” nr. 12, în Fa major, op 96 Arr. Stephan Concz
|
Festivalul Primăverii dorește deopotrivă să prezinte publicului atât concerte strălucite, cât și recitaluri de înaltă calitate, îmbinând cele două tipuri de evenimente culturale într-o consonață perfectă. Primul recital din cadrului festivalului va avea loc miercuri, 20 martie, începând cu ora 19:00 la sala de concerte „Enescu – Bartók” și va fi susținut de către Cvartetul „Ad Libitum”. Violonistul Șerban Mereuță, violistul Bogdan Bișoc și violoncelistul Filip Papa se vor reuni pe scenă alături de invitatul lor, flautistul Ion Bogdan Ștefănescu, într-un recital ce cuprinde trei lucrări inedite ale repertoriului cameral: „Trio londonez nr. 2 în Sol major” de Joseph Haydn, „Cvartet în Re major K285” de Wolfgang Amadeus Mozart și „Cvartetul American nr. 12 în Fa major, op. 96” de Antonín Dvořák în aranjamentul lui Stephan Concz.
Joseph Haydn, un titan al clasicismului, nu este cunoscut doar pentru numărul impresionant de peste 100 de simfonii compuse, ci și pentru contribuția imensă pe care a avut-o în genul muzicii camerale. Lui i se datorează forma modernă pe care a moștenit-o muzica de cameră. În cele 83 de cvartete de corzi, 45 de trio-uri cu pian și numeroase ansambluri de doi sau trei muzicieni sau ansambluri de suflători, Haydn a emancipat stilul „conversațional” în compoziție și forma generală care urma să domine genul cameral în următoarele două secole. Standardul pe care l-a stabilit și care s-a păstrat până astăzi, cu mici modificări, este acela de cvartet în patru mișcări. Pentru inovațiile pe care le-a adus în acest gen muzical a fost intitulat „Tatăl cvartetului de coarde” și a fost recunoscut de compozitorii contemporani cu el ca fiind cel mai important compozitor al acelor vremuri.
Cele patru „Trio-uri londoneze” au fost scrise în anul 1794, notate în catalog drept Hob. IV: 1-4. Au fost scrise pentru două flaute sau viori, alături de violoncel, și pentru natura lor aparent simplă, dar extrem de frumoasă, au devenit rapid o piatră de temelie a ansamblurilor camerale.
La Oradea, Trio-ul londonez nr. 2 în Sol major de Joseph Haydn a fost interpretat pentru prima dată relativ recent, respectiv la 16 martie 2006, în cadrul stagiunii Filarmonicii de Stat Oradea. În acest recital s-a aflat pe scenă Ansamblul baroc „Transilvania” într-o formulă interesantă: Nagy István – flaut, Majó Zoltán – flaut, Ciprian Câmpean – violoncel. Informațiile prețioase legate de acest concert au fost oferite de către pianistul Thurzó Zoltán din arhiva sa personală.
Din perioada clasică datează și Cvartetul cu pian nr. 1 în Re major, K. 285 de Wolfgang Amadeus Mozart, scris pentru flaut, vioară, violă și violoncel. Este primul din cele trei cvartete pe care Mozart le-a scris la Mannheim, Germania, la cererea lui Ferdind De Jean, care l-a cunoscut pe compozitor prin Christian Cannabich. Geniul de la Salzburg a menționat cvartetele sale pentru prima dată într-o scrisoare trimisă tatălui său, Leopold Mozart, la 10 decembrie 1777, iar primul cvartet din creația sa este datat cu 25 decembrie 1777.
|
dec. 24, 2024 0
dec. 24, 2024 0
dec. 23, 2024 0
dec. 21, 2024 0
dec. 24, 2024 0
dec. 24, 2024 0
dec. 24, 2024 0
dec. 24, 2024 0
nov. 28, 2024 Comentariile sunt închise pentru Bekesi Csaba: Printr-un vot rațional putem bloca ascensiunea extremiștilor, în același timp, putem să oprim și refacerea Alianței Austerității!