Actualizat decembrie 24th, 2024 7:11 PM
mai 03, 2017 Andrei Şandor Actualitate 0 3570 vizualizari
Probabil la finalul lunii iunie, Municipalitatea orădeană va avea adoptat un proiect de Consiliu Local prin care va lua naștere o nouă taxă specială. Cea pentru reabilitarea fațadelor clădirilor deteriorate. Noua decizie a administrației locale de la Oradea vine în contextul în care sunt situații în care există coproprietari care se confruntă cu dezinteresul, delăsarea sau cu lipsa de finanțe a celorlalți propietari. În acest caz, pentru a nu-i supraimpozita și pe cei care ar dori să dea bani în vederea reabilitării necesare (constatată de Primărie prin proces verbal în urma deplasării în teren), se impune luarea unor măsuri.
Asta, potrivit arhitectului-șef Adriana Lipoveanu, și pentru că, după cum prevede legislația în vigoare, imobilele care aparține de mai mulți proprietari (condominiile) sunt luate în calcul în totalitatea lor. „Fațada este bun comun”, a precizat Lipoveanu într-o conferință de presă, miercuri (3 mai). Mai pe românește, nu ține nici explicația cum că unul sau altul dintre proprietari are doar un geam pe fațada clădirii, iar partea „lui” arată bine. Întreaga fațadă de imobil de tip condominiu este luată în vizor, deci toți coproprietarii sunt buni de plată în chip de supraimpozitare. Actualmente, aceasta este de 400% în Municipiul Oradea.
Directorul economic al Primăriei, Eduard Florea, a descris „invenția” fiscală pe care o supune dezbaterii publice generale. Pe scurt, lucrurile stau astfel: un anumit coporprietar care vrea și are bani pentru reabilitarea clădirii marcate pentru supraimpozitare, în caz că nu se înțelege cu ceilalți din casă / curte, poate depune banii la Primărie. Se numește consemnarea sumei care ar fi cota lui parte din lucrările de reabilitare. Din acel moment – suma integrală trebuind depusă până în 30 noiembrie -, respectivul cetățean / respectiva firmă nu va mai fi supusă supraimpozitării cu 400% pe spațiul deținut în condominiul cu pricina. Pentru ca totul să fie în regulă, persoanele fizice și juridice vizate trebuie să depună la Primărie documentul din care reiese cota parte de proprietate, după care vor fi calculate sumele aferente din reabilitare. Directorul Florea spune că valoarea lucrărilor va fi stabilită pe fiecare clădire în parte în funcție de complexitatea intervențiilor. Desigur, nu va fi aceeași sumă totală în cazul unei clădiri simple și a unui imobil de tip monument istoric. Coproprietarul binevoitor va primi nota de plată în funcție de suprafața deținută, valoarea fiind calculată pe metru pătrat, conform tipului de clădire. Urmează ca Municipalitatea să stabilească niște coeficienți pe fiecare din cele 3 categorii de imobile pe care le are în vedere. Cetățeanul proprietar va depune apoi o declarație fiscală la Primărie prin care își dă acord pentru plata taxei de reabilitare.
Eduard Florea a recunoscut că există și riscul ca banii depuși astfel de către unii să folosească la reabilitarea altor clădiri și nu ale celor în care au interese cei care au consemnat acele sume. O asemenea situația s-ar putea ivi dacă, spre exemplu, un coproprietar vizat de supraimpozitare dintr-o zonă mai de periferie a Oradiei depune acei bani, dar clădirea lui nu se află printre prioritățile Municipalității. Se știe că Primăria marșează în special pe fațadele / acoperișurile din centrul istoric și zona imediat învecinată cu acesta. Deci un deponent din Rogerius ar putea aștepta ceva timp înainte să-i vină rândul, dar banii lui ar fi blocați și utilizați de administrația locală pentru înfrumusețarea altor clădiri. Aici, câștigul unui asemenea proprietar ar fi că nu plătește impozit majorat cu 400% pe partea lui de imobil. Florea a declarat că urmează ca Primăria să caute variante și pentru ca anumiți proprietari binevoitori să nu se vadă cu niște bani destul de serioși blocați sine die. De exemplu, spune directorul economic a vorbit despre posibilitatea ca Municipalitatea să poată interveni sub o formă sau alta atunci când, pentru un imobil sau altul, se consemnează sume de bani care trec de 50% din valoarea lucrărilor de reabilitare.
De asemenea, fostul city manager a precizat că banii dați pot fi deblocați imediat ce există o înțelegere între toți coproprietarii privind inițierea celor necesare pentru reabilitare.
Arhitectul-șef Adriana Lipoveanu (foto) spune că, la această oră, în evidențele Primăriei Oradea figurează un total de 236 de imobile supraimpozabile. Acestea sunt deținute de 1.020 de persoane fizice și de 171 de persoane juridice. Măsura a început să fie aplicată în 2016, primele hotărâri de Consiliu Local privind suprataxarea celor care nu-și îngrijesc clădirile fiind adoptate în decembrie 2015.
Lipoveanu a menționat că 25% din totalul de peste 150 de contestații depuse de proprietarii vizați au fost soluționate favorabil reclamanților. Cu toate acestea și în ciuda supărării cauzate de aplicarea prevederilor stipulate în Codul Fiscal, în 2016 au fost emise 53 de autorizații de construcție în contul imobilelor supraimpozabile, iar în acest an s-a ajuns deja la 26 de asemenea autorizații.
Ar mai merita spus că sume de bani vor putea fi „imobilizate” și de Municipalitate în cazul clădirilor părăginite în care Primăria Oradea are și ea interese. Un fel de compensare pentru situația cunoscută (și permisă de Codul Fiscal) în care autoritățile locale nu sunt plătitoare de impozit pe clădiri / terenuri pe care le au în proprietate. De data asta, dacă într-o clădire neîntreținută de genul celei de pe str. Republicii (foto) – unde a funcționat Hotel Parc – există și spații aflate în zestrea Primăriei, chiar dacă nu plătește impozit pentru ele, administrația locală poate depune banii aferenți cotei sale în vederea lucrărilor de reabilitare. Ceea ce, susține directorul Eduard Florea, se va și întâmpla.
dec. 24, 2024 0
dec. 23, 2024 0
dec. 23, 2024 0
dec. 20, 2024 0
dec. 24, 2024 0
dec. 24, 2024 0
dec. 24, 2024 0
dec. 24, 2024 0
nov. 28, 2024 Comentariile sunt închise pentru Bekesi Csaba: Printr-un vot rațional putem bloca ascensiunea extremiștilor, în același timp, putem să oprim și refacerea Alianței Austerității!