Actualizat ianuarie 17th, 2025 11:51 PM
ian. 17, 2025 Adrian Popa Actualitate, Administrație, Frontpage 0 60 vizualizari
Controalele efectuate în ultima perioadă de angajații Consiliului Județean Bihor arată că mulți operatori de transport de marfă întâmpină dificultăți în a aplica în mod corespunzător prevederile legale privind respectarea greutății maxime admise pe drumurile județene. Neclaritățile apar în ceea ce privește gradul de încărcare per total vehicul sau ansamblu și gradul de încărcare pe axe. Încălcarea, chiar și involuntară, a normelor duce, în timp, la degradarea drumurilor din județ.
Potrivit legislației, circulația vehiculelor pe drumurile publice, înmatriculate în România sau în alte state, care depășesc limitele maxime de greutate și lungime admise, este permisă doar cu o Autorizație Specială de Transport (AST), eliberată de către Departamentul Drumuri Județene din cadrul Consiliului Județean Bihor.
Conform modificărilor legale din 2023 (OUG 2/2023), depășirile maxime admise sunt de 3,5 tone pentru axa simplă, 6 tone pentru axa dublă (tandem) și 7 tone pentru axa triplă (tridem). O altă modificare importantă o reprezintă limita pentru masa totală admisă: de la 60 de tone, cât era inițial, încărcătura nu trebuie să depășească mai mult de 25% din masa totală maximă admisă, în funcție de configurația tehnică a autovehiculelor (numărul de axe, prezența remorcii sau a semiremorcii).
Pentru nerespectarea normelor, în 2024, Consiliul Județean Bihor, prin compartimentul Transport, a aplicat sancțiuni totale în valoare de 404.710 lei. În plus, pentru plata Autorizației Speciale de Transport, în bugetul Consiliului Județean au intrat 358.211,60 lei. Totodată, până la intrarea în legalitate, în cazul a 38 de autovehicule au fost ridicate plăcuțele de înmatriculare.
Reprezentanții Consiliului Județean Bihor utilizează un cântar mobil pentru a verifica vehiculele în cele 50 de puncte omologate din județul Bihor. Dacă reglementările nu sunt respectate, se aplică sancțiuni contravenționale, iar vehiculul este imobilizat de către personalul cu atribuții de control, în condiții de siguranță și securitate a transportului, procedându-se la ridicarea plăcuțelor de înmatriculare până la îndeplinirea condițiilor legale pentru continuarea efectuării transportului. În lipsa unui spațiu sigur pentru imobilizare, vehiculul este direcționat către cel mai apropiat loc adecvat, pe cheltuiala contravenientului. Pe durata imobilizării, vehiculul, marfa și persoanele transportate se află sub răspunderea juridică a contravenientului, care este responsabil și de costurile legate de imobilizare, conformare, eventualele daune cauzate altor persoane și îndeplinirea condițiilor pentru continuarea transportului.
Scopul principal al acestor acțiuni nu este de a aplica amenzi, ci de a preveni deteriorarea drumurilor și de a evita sancționarea operatorilor de transport de mărfuri.
În acest sens, vă prezentăm noile norme privind încărcarea corectă și distribuția pe axe a mărfurilor în documentul anexat. Câmpurile marcate cu roșu reprezintă noile reglementări introduse, de care operatorii de transport de marfă trebuie să țină cont. De asemenea, invităm operatorii de transport care doresc să depășească masele maxime admise să se adreseze biroului pentru Drumuri Județene din cadrul Consiliului Județean Bihor pentru eliberarea Autorizației Speciale de Transport (AST).
nov. 19, 2024 0
sept. 26, 2024 0
iul. 30, 2024 0
iul. 17, 2024 0
ian. 17, 2025 0
ian. 17, 2025 0
ian. 17, 2025 0
ian. 17, 2025 0