Actualizat ianuarie 24th, 2025 10:38 AM
iul. 07, 2017 Andrei Şandor Actualitate, Politică 0 2868 vizualizari
O lege privind o mai uşoară adoptare a actelor administraţiei publice locale, iniţiată de parlamentari de la PNL, a fost adoptată şi promulgată, luna trecută, de preşedintele Klaus Iohannis. De acum înainte, primarii şi preşedinţii de consilii judeţene devin adevăraţi baroni locali. Proiectele de hotărâre pot fi adoptate fără a fi fundamentate, semnate, contrasemnate sau avizate din punct de vedere tehnic sau al legalităţii. De asemenea, respectivele acte produc efecte juridice depline. Iar în cazul producerii unor consecinţe vătămătoare semnatarii acelor acte răspund juridic. Doar că aceeaşi lege vine cu îngreunarea anchetării primarilor / preşedinţilor de consilii judeţene. În schimb, funcţionarii din subordine – care trebuie să semneze anumite acte – sunt constrânşi să avizeze documentele emise de primar ameninarea răspunderii civile sau penale. Ceva de genul „eu fac ce vreau, indiferent că e legal sau nu, iar dacă e de rău atunci nu eu răspund”.
Textul Legii 140/2017 spune că actele autorităţilor administraţiei publice locale aprobate sau emise fără a fi fundamentate, semnate, contrasemnate sau avizate din punct de vedere tehnic sau al legalităţii, produc efecte juridice depline, dar şi că „primarul, preşedintele consiliului judeţean, preşedintele de şedinţă al consiliului local şi al municipiului Bucuresti, precum şi persoana împuternicită să exercite această funcţie, prin semnare, investesc cu formulă de autoritate executarea actelor administrative emise sau adoptate în exercitarea atribuţiilor care le revin potrivit legii. Prin urmare, conform legii, un primar/preşedinte de consiliu judeţean poate trece prin Consiliile locale/consiliile judeţene proiecte care implică cheltuirea unor sume uriaşe de bani, fără să aibă nota de fundamentare şi toate actele legale. Şeful mare devine un adevărat zeu de necombătut. Dar se pare că nu doar bugetul local era o miză pentru cei care au iniţiat această lege. Acelaşi tratament cu actele normative emise pe plan local este valabil şi în cazul banilor din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Locala (PNDL) II, demarat pe 15 iunie de Ministerul Dezvoltarii. Sunt finanţate 9.500 de obiective de investiţii (ex.: 2.500 de creşe şi grădiniţe, 2.000 de şcoli şi 5.000 de alte obiective). Fondurile totale alocate sunt de aproximativ 30 de miliarde de lei sub formă de credite de angajament.
Adică un primar / preşedinte de consiliu judeţean poate dispune lucrări în prostie, fără a avea o documentaţie adecvată la bază. Şi nu prea va răspunde în caz că lucrurile ies prost. Mai ales că şefii administraţiilor locale / judeţene vor fi mai greu de anchetat, potrivit prevederilor legale noi. Spre deosebire de funcţionarii din subordinea lor care sunt nevoiţi să avizeze actele emise de şeful mare. În caz contrar îi paşte răspunderea civilă sau penală. Cele de mai sus sunt oglindite în următoarele două aliniate din legea 140: „Aprecierea necesităţii şi oportunitatea adoptării şi emiterii actelor administrative apartţne exclusiv autorităţilor deliberative, respectiv executive şi nu poate face obiectul controlului altor autorităţi. Întocmirea rapoartelor prevăzute de lege, contrasemnarea sau avizarea pentru legalitate şi semnarea notelor de fundamentare angajează răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz, a semnatarilor, în cazul încălcării legii, în raport cu atribuţiile specifice”, respectiv funcţionarii „…care refuză să semneze, / să contrasemneze ori să avizeze sau care prezintă obiecţii cu privire la legalitate, fără acoperire susţinută de temeiuri juridice răspund administrativ, civil sau penal, după caz, în conditţiile legii”. Procedura pentru un funcţionar care are obiecţii / nu vrea să semneze / avizeze / contrasemneze este şi ea prezentată în lege: „Refuzul … se face în scris, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii actului şi se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop”.
Totul sună frumos. Dar ce se întâmplă atunci când, precum în zeci şi zeci de cazuri, de exemplu la Primăria Municipiului Oradea, anumite proiecte grele apar chiar înainte de o şedinţă de plen a Consiliului Local? Adică atunci când nu este timp pentru depunerea refuzului scris deoarece materialul a apărut intempestiv, cu câteva minute (în cel mai bun caz cu câteva ore) înainte de întrunirea deliberativului care trebuie să îşi dea votul. Despre asemenea situaţii nu mai pomeneşte nimic legea adoptată de Parlament. Deci pare un fel de şah (-mat) la funcţionarii care se regăsesc în postura de simplu executant pentru tot / orice le cere un primar sau un preşedinte de consiliu judeţean.
foto – nocookie.net
nov. 06, 2024 0
sept. 13, 2024 0
aug. 07, 2024 0
aug. 02, 2023 0
ian. 24, 2025 0
ian. 24, 2025 0
ian. 24, 2025 0
ian. 24, 2025 0