Actualizat aprilie 12th, 2025 4:48 PM
iun. 14, 2013 Andrei Şandor Actualitate 3 4606 vizualizari
După cum se știe, începând cu ianuarie 2013, scuterele și mopedele nu mai pot fi conduse pe drumurile publice fără ca persoanele care încalecă aceste autovehicule să aibă permis adecvat. Cel care e cunoscut ca și Categoria AM. Ultimele noutăți legate de obținerea acestui tip de permis au apărut deja în Monitorul Oficial și vorbesc despre faptul că acel candidat care dorește să aibă permis de conducere din categoria AM și care face dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 (n.b.: intrarea în vigoare a obligativității acestui tip de permis) a cursului de legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor se poate programa la examen. Respectivul trebuie să prezinte următoarele documente: actul care atestă că este apt din punct de vedere medical pentru conducerea autovehiculelor din grupa I (eliberat de o unitate de asistenţă medicală autorizată) şi documentul care atestă că este apt din punct de vedere psihologic pentru a conduce autovehicule pe drumurile publice (eliberat de un laborator de specialitate autorizat). De asemenea, potrivit informațiilor transmise de Instituția Prefectului, e deștiut că examinarea se desfăşoară prin susţinerea, succesiv a probei teoretice şi a probei practice, în zile diferite. „Candidaţii susţin proba teoretică în aceeaşi zi în care sunt înregistraţi în aplicaţia informatică de examinare. În caz contrar, înregistrarea îşi pierde valabilitatea.
Candidaţii declaraţi ‘admis’ la proba teoretică se programează pentru susţinerea probei practice, în limita locurilor disponibile şi în ordinea solicitării”, transmite Prefectura. Reamintim că proba practică se susţine doar în polygon (pentru autovehiculele din categoria AM), în poligon şi pe traseu (pentru autovehiculele din categoriile A1, A2 şi A) și numai pe traseu (pentru autovehiculele din categoriile B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv). Viitorii mopediști mai trebuie să știe că proba practică pentru ei constă numai în verificarea aptitudinilor în poligoane special amenajate, cu executarea manevrelor specifice. Regulile „jocului” mai spun că la susţinerea probei practice în traseu pentru categoriile A1, A2 şi A, candidatul va conduce însoţit, pe acelaşi autovehicul, de un instructor din cadrul şcolii de conducători auto. „Examinatorul supraveghează candidatul dintr-un autovehicul aparţinând şcolii de conducători auto şi condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii”, se precizează în Ordinul de ministru al Afacerilor Interne, care completează un Ordin din 2010 privind procedura de examinare.
mart. 11, 2024 0
oct. 30, 2023 0
oct. 16, 2023 0
iun. 15, 2023 0
apr. 12, 2025 0
apr. 12, 2025 0
apr. 11, 2025 0
apr. 11, 2025 0
Pe site-ul MAI au fost postate 2(doua) proiecte: 1. Proiectul de HOTARARE pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, postat pe site-ul MAI in data de 18.02.2013; 2. Proiectul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, postat pe site-ul MAI in data de 18.03.2013). Pana in prezent a fost publicat, cu mare intarziere, doar Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 82/2013 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere ( publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 340, din 11 iunie 2013). De celalalt proiect nu am mai auzit nimic. Oricum, in Monitorul Oficial nu a fost publicat pana acum. Intrebarea este CE SE INTAMPLA, DE CE SE INTARZIE ATAT ? In cadrul procedurii de consultare interministerială şi transparenţă decizională a celor 2(doua) proiecte mentionate anterior am transmis pe adresa legislatie@mai.gov.ro o serie de e-mail-uri in care mi-am exprimat punctul de vedere si am facut propuneri de modificare a celor doua proiecte. Deoarece am primit doar un raspuns partial la doar unul dintre multele mele mail-uri, la inceputul lunii mai 2013 am transmis o petitie catre MAI prin e-mail la adresa: petitii@mai.gov.ro. Am solicitat raspuns atat prin e-mail cat si scris. La insistenta mea (telefonic si prin mail) mi s-a raspuns ca solicitarea mea este inregistrata si ca voi primi raspuns in timp legal. In data de 11.06.2013 am revenit , tot prin mail, solicitand sa mi se raspunda la petitia din data de 10.05.2013. Pana astazi 18.06.2013 nu am primit raspunsul !!! Nu cunosc in momentul de fata cati dintre cei care poseda certificat / atestat / adeverinta de absolvire a cursului de legislatie rutiera – fara de care nu aveam dreptul sa circulam cu mopedele, s-au manifestat prin diverse moduri (protest, petitie etc.). Eu am actionat personal, de unul singur. Probabil nu-i suficient ! Trebuie sa ne manifestam TOTI ?! Daca stie cineva ceva referitor si la celalalt proiect “Proiectul de HOTARARE pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, postat pe site-ul MAI in data de 18.02.2013″ rog sa mi se comunice. Multumesc. Punctul meu de vedere este urmatorul: Consider ca s-a comis o ilegalitate fata de cei care am dobandit dreptul de a conduce mopede anterior datei de 19 ianuarie 2013 – efectiv au fost incalcate prevederile Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere. Absolvind cursul de legislatie rutiera am dobandit dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice conform art. 160 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a OUG 195 / 2002, modificat in 2006 conform OUG 63 / 06.09.2006, publicat in Monitorul Oficial nr. 876 din 26.10.2006. Certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutiera pe care l-am obtinut reprezinta permisul de conducere pentru categoria MOPEDE. Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere, prevede, printre altele, urmatoarele: – considerentul (5) din preambulul Directivei spune că: ”Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere drepturilor de conducere existente care au fost acordate sau obtinute înainte de data aplicării sale”; – art. 13 alin. 2 din Directiva prevede ca “Nici un drept de conducere acordat inainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau restrans in vreun fel prin dispozitiile prezentei directive”; – art. 13 alin. 1 din Directiva prevede “Cu ajutorul Comisiei, statele membre stabilesc echivalari intre drepturile dobandite inainte de punerea in aplicare a prezentei directive si categoriile definite la articolul 4 din directiva”; – art. 7 alin. 1 din Directiva prevede ca “Permisele de conducere se elibereaza numai solicitantilor care: – (a) au promovat un test de verificare a aptitudinilor si comportamentului si un test teoretic si indeplinesc normele medicale in conformitate cu dispozitiile anexelor ….; – (b) au promovat un test teoretic doar in ceea ce priveste categoria AM; – in Anexa II a Directivei – “Cerinte minime pentru examenul de conducere”, nu sunt prevazute dispozitii privind categoria AM; – la “Proba de verificare a aptitudinilor si comportamentului”, nu se face nici o referire la categoria AM; – in cadrul “Aptitudinile si comportamentul ce urmeaza a fi verificate”, nu este mentionata categoria AM; – numai in Anexa III a Directivei sunt referiri asupra categoriei AM, acestea vizand normele minime privind aptitudinile fizice si mentale necesare pentru conducerea unui moped. Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere NU condiționează obținerea permisului pentru categoria AM de promovarea unei probe practice de conducere. Conform art. 7 alin. 1 lit. (b) din Directiva se elibereaza permis de conducere pentru categoria AM solicitantilor care au promovat un test teoretic. Retragerea incepand cu 19 ianuarie 2013 a dreptului de a conduce mopede pe care l-am dobandit anterior datei de 19 ianuarie 2013 reprezinta o incalcare a prevederilor Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere. Pe data de 19 iunie 2013 se implinesc 5 luni de cand ni s-a retras dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice , drept pe care l-am dobandit anterior datei datei de 19 ianuarie 2013. Ca urmare, cineva trebuie sa raspunda pentru aceste incalcari ale prevederilor Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere. Personal, imi mentin propunerile facute in cadrul procedurii de consultare interministerială şi transparenţă decizională a celor 2(doua) proiecte: 1. Proiectul de HOTARARE pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, postat pe site-ul MAI in data de 18.02.2013; 2. Proiectul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, postat pe site-ul MAI in data de 18.03.2013), deoarece aceste propuneri sunt in concordanta cu prevederile Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere, si anume: 1. Propun ca masura tranzitorie prevazuta la art. II alin (2) din Proiectul de HOTARARE pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice aprobat prin HG 1391 / 2006, sa aiba urmatorul continut: “Se elibereaza permis de conducere pentru categoria AM solicitantilor care detin atestat / certificat / adeverinta de absolvire a cursurilor de legislatie rutieră anterior datei de 19 ianuarie 2013 si fac dovada, in urma unui examen medical, ca sunt apti din punct de vedere fizic si mental pentru conducerea unui moped”.2. Propun ca art. 6 (3) din Proiectul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, sa aiba urmatorul continut: “ Persoanele care fac dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislatie rutiera specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei unităţi autorizate, sunt exceptate de la examinarea teoretica si practica in vederea obtinerii permisului de conducere pentru mopede. Acestor persoane li se vor elibera permis de conducere pentru categoria AM in baza urmatoarelor documente: a) cererea-tip, semnată de solicitant prevăzută în anexa nr. …..; b) dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislatie rutiera specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei unităţi autorizate; c) documentul eliberat de unitatea de asistenţă medicală autorizată, care atestă ca solicitantul este apt pentru conducerea vehiculelor din categoria AM; d) certificatul de cazier judiciar; e) copia actului de identitate valabil; f) dovada de plată a taxei aferente eliberarii permisului de conducere ”.
Normal, corect, legal, uman … ar fi ca posesorilor de mopede care detin certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutieră anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 203/2012 sa li se elibereze permis de conducere AM, iar noile reguli sa se aplice celor care cer dreptul de a circula doar DUPA adoptarea modificarilor legislatiei rutiere.
De ce oare MAI intarzie cu modificarile pe care trebuiue sa le faca? Probabil MAI stie CA A GRESIT, pentru ca MAI a spus ca a adaptat legislatia noastra celei europene si de fapt A COMIS UN ABUZ, A INCALCAT PREVEDERILE Directivei 2006/126/CE, iar acum nu stie ce argumente penibile sa mai inventeze ca sa se acopere. Sute de mii de oameni au fost obligati sa renunte la mopede pentru ca nu mai pot circula cu ele fara „permis de conducere”. Intre timp, multi posesori de mopede si-au pierdut locul de munca; au fost afectati oameni care abia isi duceau zilele de pe o zi pe alta si se mai descurcau prestand diferite servicii.
MAI incearca sa fenteze Directiva 2006/126/CE
Decizia celor de la MAI de a impune permise de conducere celor care deja circulam legal pe drumurile publice pe baza legilor, normelor si regulamentelor in vigoare la data abuzivei modificari a Codului Rutier echivaleaza cu o decizie similara pentru cei care deja au condus masini cu carnete de categoria B care s-ar trezi dintr-o data pusi sa-si bage masinile in garaj pentru ca trebuie sa urmeze din nou scoala de soferi si sa mai dea o data examen daca ar vrea sa-si mai conduca autovehiculul deoarece intre timp s-au schimbat regulile…
Articolul 160 (2) din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 spune clar că: “persoanele care nu posedă permis de conducere pot conduce mopede pe drumurile publice numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de legislație rutieră în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”. Drept care sute de mii de oameni au circulat ani buni cu mopedele pe baza unor reglementari in vigoare.
Prin modificarea Codului Rutier, autorii au incalcat dreptul anterior castigat de toti acesti sute de mii de oameni. Pentru ca, la art. 13 alin.2, Directiva europeana prevede foarte clar: ”nici un drept de conducere acordat înainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau restrâns în vreun fel prin dispozițiile prezentei directive”. Mai mult, aceasta intentie este subliniata inca din preambulul Directivei care spune si acesta clar că: ”prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere drepturilor de conducere existente care au fost acordate sau obținute înainte de data aplicării sale”.
In acest moment situația juridică a celor care am dobândit anterior dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice este una incertă și contrară drepturilor UE. Contrat prevederilor Directivei care sunt suficient de clare și de precise – drepturile de conducere existente nu pot fi retrase sau restrânse în vreun fel – la noi lucrurile stau exact pe dos.
In UE, drepturile omului sunt recunoscute si respectate.
Spre deosebire de Romania care a adoptat orbeste modificarea Codului rutier, ignorand recomandarea de respectare a drepturilor anterior castigate, Spania, de pilda, i-a chemat pe toti cei care au avut anterior modificarii legii respective dreptul de a conduce potrivit legislatiei anterioare, le-a recunoscut acest drept, nu i-a mai obligat sa indeplineasca nici o formalitate si le-a emis pe loc actul care le-a consfintit dreptul de a circula in continuare pe drumurile publice. Noile reguli, dat fiind ca legea nu este retroactiva (nici la ei si ar trebui respectat principul inclusiv la noi), s-au aplicat celor care cereau dreptul de a circula doar DUPA adoptarea modificarilor legislatiei rutiere.
Politia Rutiera nu vrea sa ne recunoasca dreptul castigat, si intarit de Directiva Europeana, de a circula in continuare exact in aceleasi conditii in care am circulat si pana acum. Normal, corect, legal, uman … ar fi ca posesorilor de mopede care detin certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutieră anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 203/2012 sa li se elibereze permis de conducere AM, iar noile reguli sa se aplice celor care cer dreptul de a circula doar DUPA adoptarea modificarilor legislatiei rutiere
aveti perfecta dreptete am condus moped din anul 2007 cu atestat obtinut in acelas an facind naveta cu el 40 km zilnic nu am avut nici un fel de probleme ca acum sa fiu obligat sal parchez ca asa vor cei de la mai