Actualizat noiembrie 21st, 2024 10:53 AM
sept. 06, 2016 Andrei Şandor Editorial 0 4294 vizualizari
Dacă numărul de pasageri (pe lună) ai Aeroportului din Oradea ar fi echivalent cu numărul celor care au citit articolele scrise despre el numai în ultimii, să zicem, doi ani, s-ar putea ca lucrurile să fi fost deja pe calea cea bună. Și vorbesc aici strict despre cele apărute în presa locală. De când cu modernizarea terminalului și mai ales de când cu prelungirea pistei de aterizare / decolare, a început o adevărată cursă mediatică: cine e mai interesat de / mai priceput în gestionarea aerogării, cine e mai dedicat cauzei Oradiei și Bihorului.
N-am să fiu ipocrit: în mod cert nu mă voi regăsi între frecvenții clienți ai aeroportului nostru. Nu prevăd nicio cursă Oradea – Lyon sau Oradea – Clermont Ferrand, care m-ar putea tenta în mod special. Dar asta nu înseamnă că nu mă interesează subiectul curselor externe (sau, de ce nu, interne) care ar putea face ca și Oradea să existe pe harta nodurilor aeriene importante. Urmăresc și eu pumnii pe care îi distribuie, în special prin intermediul mass media, cele două entități care și-ar trece în palmares „erupția” adevărată a aerogării de pe Calea Aradului: Consiliul Județean (CJ) și Primăria Oradea.
Avantajul ar trebui să fie la județ. Aeroportul aparține de CJ, deci șansa I în rezolvarea problemei și în culesul laurilor cade în ograda coaliției PSD-ALDE-UDMR. După ce o parte a părții grele (modernizarea integrală) a căzut pe umerii conducerilor liberale din perioada 2008 – 2015. Și, ca să fiu corect, până și negocierile pentru mult discutatele curse externe au fost demarate în mandatul anterior. Ceea ce nu ar diminua importanța priceperii actualei administrații în atragerea de companii aeriene. Doar că acestea nu vin din prietenie, ci din interes, pe considerente de rentabilitate. Deci dacă au clienți.
Personal, mi se pare că a fost copilăroasă chestionarea online a potențialilor „zburători” cu privire la destinațiile de luat în vedere. Știm cum sunt privite, în mare măsură, sondajele de opinie, fie și într-o chestiune atât de importantă. Mai ales că cei care constituie nucleul principal al consumatorilor bihoreni de călătorii pe calea aerului au deja căile bătătorite. În lipsa căii spre Aeroportul din Oradea, ei s-au orientat de ani de zile spre Timișoara, Budapesta și Debrecen, iar de ceva timp și spre Cluj-Napoca. Aud acum că și Satu Mare ne-o trage reușind să-i convingă pe cei de la Wizz Air. Ne convine sau nu, suntem în urmă rău de tot. Cine e de vină?
„Consiliul Județean”, ar spune Primăria Oradea, administrația locală putând acum să arate cu degetul spre Parcul Traian și pentru că a fost refuzată oferta de sprijin pentru aerogară. „Primăria Oradea”, ar putea replica cei de la județ căci, dacă defilează tot timpul cu interesul pentru dezvoltarea economico-turistică a întregului Bihor și dacă se crede atât de tare (și) la acest capitol, nimeni nu o oprea să dea o mână de ajutor în negocierile pentru atragerea companiilor aeriene. Era vreo problemă ca un meseriaș de la Municipiu să fie trimis la județ pentru a contribui la deznodământul pozitiv al discuțiilor?
La o adică, o conducere PNL a început pețitul. Era conducere PNL și la Oradea. Au dreptate cei de la județ când spun că, aparent, și neînțelegerile dintre Ilie Bolojan și Cornel Popa au întârziat finalizarea unor contracte cu operatori aerieni astfel încât la terminarea prelungirii pistei să avem deja ceva de pus pe masă. Nimeni nu ar fi vrut 5 sau 6 zboruri de câte 2 sau 3 ori pe săptămână. Dar măcar UN sărman de zbor, stimați liberali care susțineți că știți cel mai bine ce e bine pentru Oradea și Bihor!
Acum asistăm la manifestări de copii care nu se înțeleg pe lopățicile și găletușele din groapa cu nisip: ‘Ba eu anunț primul zboruri noi!’, ‘Ba nu, că eu; tu nu ai voie!’. E de râsul curcilor. În opinia mea, ambele tabere sunt de blamat. Nu
m-ar mira ca anumite companii, văzând câtă încrâncenare există între două instituții care ar trebui să își dea mâna pentru asemenea proiecte importante, să spună că se retrag până la calmarea spiritelor. Dar nu îmi doresc asta, pentru că o asemenea retragere nu ar însemna că oferta pentru Oradea rămâne valabilă sine die și că alte orașe – care și ele asudează pentru a aduce zboruri – ar fi ignorate. Ba experiența de până acum arată că alții au profitat (chiar și cu aeroport încă în lucru…) de moleșeala (sau altceva?) de la noi și aveau legământ cu anumiți operatori înainte de finalizarea diverselor lucrări de la aeroport.
Prea puțin mă interesează cine va susține conferința de presă în ziua în care va ateriza / va decola prima cursă externă low cost de pe pista orădeană. Mă va distra însă, indiferent de direcția din care va veni, atitudinea probabil miștocară a taberei (politice) nemulțumite de destinația / destinațiile bătute în cuie pentru Oradea. Și mă tem că oricât de mult s-ar zbate oricine, noi va trebui ca, din nou, să ne mulțumim cu firimituri. Cel puțin pentru un an sau doi.
Dar să fim optimiști: la cât de mult se scuipă politicienii care ne conduc în acest moment, lucrurile musai să iasă bine. Că dacă nu, ce-o să ni se spună la alegerile din 2020? Dar până atunci, vizionare plăcută pentru versiunea locală a seriei „Airport” (thriller). Sau e mai degrabă „Airplane” (comedie / parodie)?
foto – business.inquirer.net
nov. 20, 2024 0
nov. 18, 2024 0
nov. 15, 2024 0
nov. 12, 2024 0
iul. 21, 2018 0
iun. 25, 2018 0
iun. 21, 2018 0
iun. 04, 2018 0