Muzeul Ţării Crişurilor Oradea – Complex Muzeal, împreună cu Episcopia Greco – Catolică de Oradea, Asociația Culturală „Simion Bărnuțiu” și Asociația „Țara Celor Trei Crișuri”, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea, organizează vernisajul expoziției de sculptură „Tréfilage III. O tehnică inedită de țesere a metalelor”, a artistului plastic Darius Hulea. Evenimentul se desfășoară în cadrul Zilelor Muzeului Țării Crișurilor, ediția a XXV-a și va avea loc joi, 11 mai 2023, de la ora 12.00, în parcul Muzeului Țării Crișurilor (Str. Armatei Române nr. 1/A), fiind urmat de vernisajul expoziției la Catedrala „Sfântul Nicolae” a Episcopiei Greco-Catolice de Oradea, ce va avea loc la ora 13.00, unde vor fi expuse două lucrări ale artistului.
Darius Hulea este un tânăr artist contemporan român născut în 1987, la Alba Iulia, specializat în sculptură în metal. A absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția Sculptură, iar în 2012 a devenit membru al Uniunii Artiștilor. În 2013 a câștigat premiul „Grigore Bradea”, distincție acordată celor mai talentați artiști români. Lucrările sale sunt create 100% manual folosind procedura de sudare pentru a asambla fire metalice ce reprezintă portrete ale intelectualilor români (filosofi, scriitori și muzicieni) sau ale unor personaje mitologice, adesea fragmentate și incomplete, reușind să surprindă spiritualitatea și esența acestor mari gânditori în sculpturile sale.
Întreaga sa activitate se conturează în jurul unui aparat de sudură, a unui ciocan, a unui clește și a unei multitudini de tije metalice de diferite forme și dimensiuni. Cu aceste instrumente simple îndoaie, bate, poziționează și punctează mii de bucăți de sârmă una lângă alta, până când aglutinarea lor va contura în orizont impresia unui detaliu uman sau zoomorf. „Analizând toate ideile secolului XX asupra conceptului «Drawing in space», am ajuns să folosesc banala sârmă în dezvoltarea desenului academic, reușind să conturez în fragmentele istorice reflecția spontană a vibe-ului contemporan. Desenez acum 3D părți ale istoriei neștiute (dispărute) ce trezește publicului anamneze ale trecutului, a Renașterii, a studiului academic asupra formei, într-un material industrial ce apare modelat ușor până la aspectul unui fir de păr. Acum, fiecare bucată de sârmă imită tușa unui creion lăsat pe foaia de hârtie. Diferența este că hârtia devine spațiu, iar tușele de creion devin învelișul și amprenta formei prin sârme paralele, suprapuse și răsucite în expansiunea formei”. A renunțat astfel la schițele compoziționale pe hârtie, în favoarea schițelor directe din fier, provocând eul creator la libertatea continuării sau reconceptualizării unui fragment început și abandonat.
Întreaga expoziție ce va fi expusă la Muzeul Țării Crișurilor dorește să povestească impresia imediată asupra fragmentelor mitologice, regăsite și reinterpretate, ce pot aduce în lumea contemporană cunoașterea creaturilor fictive a miturilor, restaurate acum într-un material dur, fierul. „Pentru mine, Michelangelo devine reperul artistic atunci când vorbim de concepția formelor nelfinito și puterea de a încorpora în banalitatea materialului, grandoarea sublimă a ideii. Fierul ia rolul pietrei, iar amprenta noilor tehnologii povestește aglutinarea materiei și expansiunea creaturilor fictive în spațiu”. Expoziția va fi deschisă publicului în perioada 11 mai – 2 iunie 2023.