Actualizat aprilie 7th, 2025 4:38 PM
sept. 06, 2011 Andrei Şandor Actualitate 0 2471 vizualizari
Un proiect al SARTISS (Search and Rescue Team in Special Situations), botezat „Ora de aur”, a câștigat o finanțare de peste 5.000 euro din partea Grupului Rompetrol. Scopul demersurilor este creșterea eficienței acțiunilor de descarcerare efectuate de echipajele din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Crișana” prin reducerea consistentă a riscurilor privind vătămarea corporală a salvatorilor în timpul intervențiilor din urma accidentelor rutiere. De asemenea, victimele vor putea fi extrase mai repede și în condiții mult mai bune dintre fiarele contorsionate, ele ajungând într-un timp mult mai scurt în grijile echipelor medicale de urgență care se află și ele la locul faptei.
Marți, 6 spetembrie, șeful ISU „Crișana”, generalul de brigadă Ioan Baș și coordonatorul SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea, au prezentat proiectul explicând mai ales utlilitatea implementării lui. Practic, este vorba despre un program IT care va rula pe un număr de 5 terminale, dintre care 4 vor fi mobile. Adică laptopuri pe care va fi stocată aceeași bază de date care va conține schițele tehnice de la aproximativ 20.000 de modele de autoturisme și camioane. Potrivit comandantului ISU, ideea este ca activitatea de descarcerare să nu mai pună în pericol viața pompierilor, iar pentru asta echipajul în cauză trebuie să știe exact ce și unde să taie atunci când se produce un accident grav. Softul care urmează să fie cumpărat va furniza pe loc informații despre anamblele și subansamblele autovehiculelor, în funcție de model. Pentru a folosi programul, pompierii vor introduce marca și modelul mașinii și vor primi în schimb date privind locurile de amplasare exactă a airbag-urilor, a elementelor de caroserie, a acumulatorilor de baterie și a altor detalii care pot face ca acțiunea de descarcerare să fie cât se poate de eficientă. Și una care să nu pericliteze viața salvatorilor. Conform generalului Baș, o declanșare a sistemului de airbag-uri sau o avariere a sistemului de gaze care le alimentează pot duce la accidente grave tocmai în rândul celor trimiși să scoată răniții din epavele autovehiculelor implicate în accident. Dr. Borcea spune că pe baza modelului de autovehicul sau pe baza seriei de motor va putea fi consultată schița și va fi disponibilă amplasarea exactă a acelor elemente care pot ajuta echipajul de descarcerare. Coordonatorul SMURD a mai arătat că o facilitate a soft-ului va fi sistemul de touch screen, aspect important mai ales în contextul în care, pe teren, cei care vor utiliza programul vor fi echipați cu mănuși, deci tastaturile normale ar fi mai complicat de folosit. Medicul a mai explicat că vor fi dotate cu aceste programe (și laptop-urile de rigoare) subunitățile bihorene de pompieri care au expunere mare la accidente rutiere. Un număr de aproximativ 100 de pompieri de la ISU „Crișana” vor fi instruiți să întrebuințeze acest sistem. Urmează procedura de achiziție publică, iar dacă totul merge bine noile dotări vor ajunge în Bihor în decurs de două luni de zile. Generalul de brigadă Ioan Baș spune că, anual, oamenii de la ISU participă la aproape 100 de descarcerări. De altfel, pompierii bihoreni sunt cei care au spart gheața după Revoluție și au început să se ocupe și de descarcerea. Marți, Baș și-a adus aminte că acest lucru s-a întâmplat în 1993, iar dotările de atunci erau utilaje manuale primite de la colegii din Germania.
httpvhd://www.youtube.com/watch?v=-lhcXmf86Dk
feb. 28, 2025 0
feb. 10, 2025 0
feb. 06, 2025 0
ian. 20, 2025 0
apr. 07, 2025 0
apr. 07, 2025 0
apr. 07, 2025 0
apr. 07, 2025 0