Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
aug. 10, 2017 Redacţia BihorŞtiri.ro Actualitate 0 2176 vizualizari
Guvernul a exprimat intenția de a acționa in direcția găsirii unei soluții pentru creșterea contribuției personale a angajaților la fondul de pensii. Astfel, s-au făcut declarații ca este in curs de analiza posibilitatea de a considera sumele plătite de către angajatori cu titlu de contribuție la asigurările sociale ca fiind contribuții personale ale angajaților.
Este vorba de procentul de 15,8% (conform Codului Fiscal) aplicat asupra salariului brut pe care îl suporta angajatorii, care este destinat alimentarii bugetului asigurărilor sociale. In prezent aceasta sursa de venit la bugetul asigurărilor sociale se depersonalizeaza in momentul in care intra in buget, aceasta însemnând ca ea este destinata acoperirii cheltuielilor specifice in mod global si nu individual, pe fiecare contribuabil. Contribuția personală a angajaților in procent de 10,5% aplicată la salariul brut alimentează bugetul asigurărilor sociale dar are un anume caracter individual pentru ca ea se ia in considerare la calculul individual al pensiei. In dorința de a găsi o cale de majorare a pensiilor calculate pe baza de contribuție la bugetul asigurărilor sociale Guvernul are intenția de a evidentia si contribuția virată de către angajatori pe angajați considerând astfel ca, pe aceasta baza , existând o contribuție mai mare, se poate calcula un cuantum mai mare al pensiei.
In opinia mea măsura este una salutara. Este imperios necesar însă ca Guvernul, prin specialiștii săi, sa analizeze in mod profesional aceasta măsura din perspectiva necesității ei, a posibilității de aplicare si, foarte important, din punct de vedere al efectului in plan bugetar si social. Apreciez ca, dacă nu rezulta aspecte pozitive in urma acestor analize, ar putea fi avute in vedere si alte posibilități de a creste cuantumul pensiei.
Am observat in mass media, in toată perioada ce a urmat anunțării măsurii, mai multe interpretări ale ei, poate si din cauza unei comunicări,din partea reprezentanților guvernamentali, insuficient de argumentata, uneori neclara si chiar contradictorie. S-a spus ca măsura creste salariul minim anunțat de către Guvern, ca majorează cheltuiala angajatorului, ca angajatul va trebui sa plătească mai mult la stat si ca un angajat urmează sa câștige mai puțin ca si salariu net minim. Din păcate asemenea puncte de vedere, profund incorecte, au fost formulate chiar de către experți ai unor organisme profesionale cu caracter privat (Ernest and Young) sau de către organisme ale statului cum ar fi Consiliul Fiscal si nu numai.
Fără a expune prea multe detalii de natura strict profesională, cred ca sunt utile totuși câteva precizări:
1. Contribuția la asigurările sociale de 10,5% este suportata de către angajați, li se retine din salariu, si apoi angajatorul o virează la bugetul asigurărilor sociale. Calculata la actualul salariu minim, de 1450 lei, ea reprezintă 152 de lei, mai mult cu 21 de lei fata de precedentul salariu minim de 1250 lei. Aceasta suma este evidențiata in cadrul bugetului asigurărilor sociale pe fiecare contribuabil.
2. Contribuția la bugetul asigurărilor sociale de 15,8%, pe care o suporta pe cheltuielile proprii angajatorul si pe care acesta o virează la buget, constituie sursa de venit bugetar cu caracter global in sensul ca ea nu se evidențiază pe plătitori. Aceasta suma ar trebui, in intenția initiatorilor măsurii in cauza, individualizata pe plătitori in calitatea lor de angajați, urmărindu se obținerea unui volum mai mare de contributie personală pentru calculul pensiei. Calculata la actualul salariu minim ea reprezintă 229 de lei, cu 31 de lei mai mult decât in cazul precedentului salariu minim. Rezulta din cele de mai sus ca obligațiile de plata către bugetul asigurărilor sociale cresc in cazul ambilor contribuabili (angajat si angajator), dar ca aceasta creștere nu are nicio legătura cu intenția de a lua in considerare la calculul pensiilor o contribuție mai mare prin transferarea, in totalitate sau parțial, si evidentierea pe persoane fizice angajate, a sumei plătite de către angajatori. Sumele pe care le plătește la bugetul asigurărilor sociale fiecare parte rămân, per global, aceleași. De aceea niciuna dintre ideile vehiculate, expuse mai sus, nu au susținere in realitate.
Problema la care trebuie sa dea răspuns inițiatorii insa este dacă si in ce măsura pensiile mai mari calculate in acest mod, pe o baza de contribuții mai mare, sunt sustenabile. Calculele ar trebui sa ne arate ca fondul de pensii, parte a bugetului asigurărilor sociale, este suficient pentru plata unui anumit nivel al pensiilor. Modul cum acestea se calculează, pe baza acestei măsuri, care are in vedere o contribuție mai mare, sau pe alte baze cum ar fi valoarea punctului de pensie sau alte criterii ce țin de algoritmul de calcul al pensiei are, in opinia mea, mai putina elevantă. Daca opiniile potrivit cărora prin măsura preconizata s-ar majora salariul minim, s-ar diminua salariul net sau ar creste cheltuielile angajatorului nu au susținere reala, fiind vorba despre cu totul altceva, respectiv despre un transfer de sume in cadrul bugetului asigurărilor sociale sau mai concret de un nou sistem de evidentă a sumelor care alimentează acest buget, exista totuși un alt adevăr aici.
prof. univ. dr. Ioan Gh. Ţară
nov. 22, 2022 0
dec. 10, 2021 0
ian. 04, 2019 0
aug. 13, 2017 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0