O americancă iubitoare de muzică, cu idei progresiste și cu un soț milionar, un compozitor ceh celebru, și viziunea unei școli autohtone de compoziție în SUA. Bob Rădulescu în rolul compozitorului Antonin Dvořák alături de orchestra simfonică și de dirijoarea și moderatoarea Dalma Toadere invită publicul la o călătorie de la Praga în New York-ul anilor 1890. Oare se va găsi răspunsul la întrebarea „Cât de americană este celebra Simfonie Din lumea nouă?”
Vor fi chemate în ajutor cântece negro spiritual (interpretate de baritonul Peti Tamás Ottó) și versuri din poemul Hiawatha de Henry Longfellow. Concertul invită la un voiaj de descoperire – muzicală și nu numai.
Filarmonica de Stat Oradea dedică concertul de joi, 4 mai, compozitorului ceh Antonín Dvořák. Publicul meloman este invitat începând cu ora 19 la sala de concerte „Enescu – Bartók” pentru a lua parte la evenimentul muzical intitulat „Dvořák la New York”. Compozitorul, fiindu-i deja îndelung apreciată valoarea, a fost invitat să locuiască la New York în ultimii ani ai vieții sale. Chiar dacă intervalul de timp petrecut în Statele Unite ale Americii a fost unul destul de scurt – doar trei ani – din acea perioadă datează câteva dintre cele mai cunoscute lucrări ale sale, dintre care „Simfonia a IX-a – Din lumea nouă”. Cu fragmente din această lucrare va fi deschis concertul orădean, continuându-se apoi cu „Dans slav nr. 8, op. 46”- lucrare scrisă înainte de plecarea la New York. O altă lucrare „americană” este „Sonatina, partea II-a, op. 100”, iar concertul se finalizează cu o piesă din creația unui alt compozitor a cărui valoare este inestimabilă: Ludwig van Beethoven. Așadar, în finalul concertului va fi prezentat fragmentul „Scherzo” din emblematica sa „Simfonie a IX-a”. Concertul se bucură de prezența dirijoarei Dalma Toadere, a actorului Bob Rădulescu, cu rol de narator, și a baritonului Peti Tamás Ottó.
Antonín Dvořák a fost compozitorul care a adus muzica cehă în rândul celorlalte muzici europene și a oferit astfel lumii întregi o mostră din ceea ce înseamnă cultura țării sale. Compozitorul a trăit între anii 1841-1904 și a făcut parte din epoca Romantismului muzical, dar în paralel cu alți reprezentanți ai Școlilor Naționale din aceeași perioadă, a folosit numeroase elemente din folclor în creația sa. Printre acestea se numără ritmurile specifice, precum și alte aspecte din folclorul Moraviei și al Boemiei sale natale. A urmat calea bătătorită deja de predecesorul său, Bedřich Smetana, însă în comparație cu acesta, muzica sa a ajuns la un nivel mai elevat, desprinzându-se mai mult de limitele folclorului. Lucrările sale emblematice sunt „Simfonia a IX-a – Din lumea nouă” și opera „Rusalka”.