Actualizat ianuarie 23rd, 2025 6:30 PM
mart. 30, 2022 Adrian Popa Actualitate, Învăţământ 0 694 vizualizari
Pentru sesiunea 2022, la nivelul județului Bihor, au fost eligibile 73 de unități de învățământ.
După lansarea apelului Inspectoratul Școlar Județean Bihor s-a preocupat de furnizarea în timp util a tuturor informațiilor care au vizat redactarea cererii de finanțare, a oferit sprijin unităților de învățământ, a organizat videoconferințe și a constituit un grup de comunicare pentru consilierea și monitorizarea pregătirii proiectului.
La termenul limită de depunere, 14 martie 2022, din județul Bihor, deși termenul a fost foarte scurt de la lansarea apelului, au depus cereri de finanțare în cadrul programului, un număr de 66 de unități de învățământ, cu o valoare solicitată însumată la nivelul acestora de peste 9 milioane de euro.
Au rămas să depună pentru sesiunea 2023 un număr de 7 unități de învățământ: Școala Gimnazială nr. 1 Buduslău, Școala Gimnazială nr. 1 Cociuba Mare, Școala Gimnazială nr. 1 Hotar, Școala Gimnmazială nr. 1 Săcădat, Școala Gimnazială ”Jako Zsigmond” Roșiori, Școala Gimnazială nr. 1 Viișoara, la care se vor adăuga cele eligibile în respectiva sesiune.
Granturile din cadrul programului se încadrează în trei categorii: mic – 70 000 de Euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este între 40 și 75); mediu – 140 000 Euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este între 76 și 150); mare – 153 000 de Euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este peste 150);
Servicii max 15%
Cheltuieli de natura salariala max 15%
Organizare evenimente si deplasari max 15%
Cheltuieli formare cadre didactice max 5%
Echipamente si software min 20% – max 25%
Mobilier si mici lucrari de amenajare max 10%
Alte bunuri si servicii max 35%
Subvenții, ajutoare, premii max 10%
Câteva din activităţile vizate de proiect ar fi:
Activități de dezvoltare a unui climat pozitiv și incluziv în clase și în școală, inclusiv acțiuni de combaterea violenței, acțiuni anti-bullying, măsuri pentru prevenirea consumului de droguri și reducerea riscurilor asociate consumului de droguri, măsuri pentru combaterea segregării școlare
Activități pentru reducerea absenteismului la clasă prin utilizarea unor tehnici de învățare activă și incluzivă
Activități pedagogice și de sprijin, care includ, dar nu se limitează la cursuri de remediere 1/1 sau în grup, testare cunoștințe, evaluare dificultăți de învățare, consiliere și orientare școlară, mediere, educație parentală, consiliere psihologică, etc.
Extinderea zilei de școală la program prelungit și acordarea unei mese.
Activități de tip Școală după Școală inclusiv acordarea de hrană.
Activități extra-curriculare (vizite de documentare, activități outdoor, excursii, tabere, festivaluri, evenimente educaționale, activități non-formale, activități culturale comunitare, sportive, participare la concursuri școlare, participare la cercuri școlare, educație pentru sănătate, activități de networking școlar, terapie prin artă etc.)
Dotarea cu clase inteligente* pentru predare – învățare
De asemenea, există așteptări semnificative în ce privește schimbarea percepției față de școală a copiilor proveniți din grupuri vulnerabile, prin implicarea părinților în programe de consiliere.
Situaţia elevilor din Ucraina
La nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor s-a contituit o Comisie de coordonare a activitatii de repartizare a prescolarilor/elevilor la unitatile de invatamant in care pot desfasura activitati educationale, precum si in institutiile in care vor beneficia de asistenta psihopedagogica si consiliere.
Comisia primeste cererile de înscriere pentru preşcolarii/elevii din zona conflictului armat din Ucraina, analizează şi repartizează copiii în 24 de ore (şcoli, Palat, înv. special).
Acestea pot fi depuse:
•de unul dintre parinti/reprezentantul legal la sediul ISJ Bihor pentru elevii minori sau direct de catre elevi, numai in cazul in care acestia sunt majori;
•coordonatorul Grupului operativ pentru minori neinsotiti, constituit la nivelul DGASPC Bihor, pentru minorii neinsotiti.
Pe lângă partea de corespondenţă purtată cu unităţile de învăţământ desemnate şi cu solicitanţii, membrii comisiei monitorizeaza procesul de integrare a prescolarilor/elevilor la activitatile educationale din unitatile de invatamant.
Modelul cererii de inscriere este redactat in trei variante, in limba romana, ucraineana si engleza, iar solicitantii pot completa cererea in oricare dintre cele trei limbi. Toată informaţia se regăseşte pe site-ul instituţiei noastre. Pentru o mai bună informare a celor interesaţi, s-a trasnmis o adresă către reprezentanţii Crucii Roşii Bihor şi prin ei spre toate ONG-urile cu care aceştia colaborează. De asemenea, informaţia poate fi obţinută şi de la Centrul de asistență pentru refugiații ucraineni organizat în centrul comercial Oradea Shopping City, pentru care am elaborat şi transmis un pliant. În acest fel, la nivelul judeţului, pe lângă faptul că se aplică o regulă unitară de repartizare, se poate ţine o evidenţă exactă a elevilor proveniţi din zona de conflict şi cantonaţi aici.
Actualmente, în şcolile din judeţul Bihor (mai exact în cele din Oradea) sunt 13 copii repartizaţi, 12 elevi şi un preşcolar (Lic. Greco-Catolic Oradea. Lic. Baptist Emanuel, Lic. de Arte, GPP 53 Oradea, Şc. Gimnazială „Avram Iancu” Oradea, CSEI Orizont şi Şc. Gimnazială „Dimitrie Cantemir” Oradea).
Oferta educaţională pentru învăţământul profesional şi dual
Inspectoratul Școlar Județean Bihor desfășoară în mod constant acțiuni de orientare școlară și profesională a elevilor, printre care în curând se va desfăşura Târgul Ofertelor Educaționale (în perioda 16-27 mai 2022), în cadrul căruia unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual și învățământul profesional de stat cu implicarea operatorilor economici parteneri, vor prezenta particularitățile și finalitățile fiecărei calificări profesionale. De asemenea, în calitate de parteneri ai AJOFM Bihor în cadrul unui proiect transfrontalier Ro-Hu, la începutul lunii mai vom participa cu elevii la un Târg al orientării în carieră. Evenimentul a fost unul de anvergură şi în 2019, când s-a bucurat de o largă participare şi un real succes. Din păcate, situaţia pandemică nu a mai permis organizarea lui până acum.
Cu privire la oferta educţională pentru învăţământul profesional pe care ne dorim a o promova, menţionăm că faţă de anul trecut şcolar, când numărul de clase realizate a fost 39, reprezentând 25% din numărul claselor a IX-a realizate, în acest an s-au propus 59, acestea reprezentând 40% din numărul claselor a IX-a propuse.
Pe lângă acţiunile întreprinse de şcoli, de promovare a propriei oferte educaţionale, inspectoratul şcolar a elaborat un ghid care vine în sprijinul elevilor şi părinţilor din întreg judeţul Bihor. Documentul poate fi vizualizat pe pagina web a Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor (accesând www.isjbihor.ro, secţiunea Examene – Admitere). Acesta oferă informaţii atât despre oferta educaţională a fiecărei şcoli cât şi despre specificul fiecărei calificări (ce competenţe pot fi dobândite, ce se va studia, ce ocupaţii pot fi practicate după absolvire, parteneri de practică, etc.).
11 martie a fost instituită ca Ziua Națională a Meseriilor, prilej cu care la nivelul unităților de învățământ din județul Bihor s-au desfășurat acțiuni specifice încă din luna februarie. Printre activitățile desfăşurate amintim: webinarii dedicate noilor meserii generate de tehnologie, ateliere de lucru pe diferite meserii specifice calificărilor profesionale din oferta educațională, expoziție de fotografii cu produsele realizate în cadrul atelierelor (bucătar, ospătar, confecții, estetica și igiena corpului omenesc, sudor, mecanic auto, confecții textile etc), expunere de machete, activități practice, ziua porților deschise, expoziție de materiale didactice, întâlniri cu operatori economici, învățarea prin experiență, dezbatere despre abilități personale, aspirații și planuri pentru o profesie viitoare, discuții cu absolvenți.
Ziua de 11 martie a fost marcată în mod deosoebit printr-o acțiune care să valorifice resursa umană de la nivelul părinților, instituțiilor și operatorilor economici locali.
Concret, în intervalul orar 9,00-10,00 în data de 11 martie 2022, au fost invitați la clasele a VIII-a, reprezentanți ai categorilor menționate mai sus și nu numai, care să vorbească elevilor despre traseul educațional și profesia pe care au îmbrățișat-o, subliniindu-le elevilor importanța alegerii corecte a unei meserii/profesii în relație cu abilitățile personale.
Un aspect important este dat de faptul că la nivelul municipiului Oradea, prin implicarea Primăriei Oradea, se asigură cazare în internatele şcolare şi masă gratuită elevilor care studiază în învăţământul profesional dual. Masa este asigurată şi elevilor care nu sunt cazaţi în internatele şcolare.
Alături de beneficiile oferite de Primărie şi Ministerul Educaţiei (bursa de 200 de lei respectiv decontul transportului), există avantaje şi din partea operatorilor economici. Pe lângă bursa suplimentară de 200 de lei prevăzută de legislaţie, unii operatori majorează această sumă ajungând până la 500 de lei lunar.
Se remarcă faptul că elevii înscrişi în învăţământul profesional au rezultate mai bune de la an la an la Evaluarea Naţională, ceea ce denotă interesul crescut al elevilor şi părinţilor acestora dar şi o schimbare a opticii faţă de acestă formă de studiu. Suntem încrezători că învăţământul bihorean va fi capabil să furnizeze resursă umană adaptată la cerinţele pieţei muncii.
ian. 21, 2025 0
ian. 16, 2025 0
ian. 08, 2025 0
dec. 24, 2024 0
ian. 23, 2025 0
ian. 23, 2025 0
ian. 23, 2025 0
ian. 23, 2025 0