Actualizat noiembrie 22nd, 2024 6:50 PM
oct. 19, 2012 Andrei Şandor Actualitate 0 1898 vizualizari
Din 6 licitații pentru lucrări de modernizare stradală, organizate recent de Primărie, 4 loturi au fost câștigate de firma magnatului Beniamin Rus, Selina, cea care se ocupă deja de arterele din Municipiul Oradea. În mod ciudat, însă, se pare că nu se mai merge neapărat pe prețul cel mai scăzut, așa cum am fost obișnuiți până acum. Dar nici acest aspect nu este valabil pentru toate loturile scoase la mezat. Există licitații câștigate de firma Selina și cu prețuri mai mari decât cele cerute de alte societăți participante la aceeași licitație. De asemenea, există un caz în care firma patronată de Rus a câștigat într-adevăr cu prețul cel mai mic, dar diferența între oferta ei și următoarea în ordine crescătoare este de aceeași ordine de mărime ca și în cazurile inverse: când Selina a câștigat deși cerea mai mulți bani decât concurentul cel mai apropiat. Potrivit informațiilor bihorstiri.ro, câștigarea licitațiilor s-a „jucat” în majoritatea cazurilor pe terenul neîncadrării în timp pentru depunerea unor clarificări solicitate de Comisia de Evaluare și pe cel al unor elemente lipsă din ofertele tehnice depuse de firmele interesate. Cu toate acestea, merită detaliat modul în care au fost atribuite cele 6 loturi de lucrări.
35 de oferte, 10 firme, 2 câștigători
Așadar, Primăria a scos la licitație următoarele artere: Tăbăcarilor, Năsăudului, Marin Preda, Eforiei, Arinului – tronson strada Gheorghe Doja – strada Adevărului, inclusiv modernizare strada Arinului, tronson strada Gheorghe Doja – Adevărului, precum și realizarea accesului din strada Ogorului la Parc Industrial Eurobusiness 2 Oradea. Conform celor transmise joi de Biroul de Presă al Municipalității, au participat 10 firme care au depus un total de 35 de oferte, iar Comisia de evaluare a analizat documentele de calificare, propunerile tehnice și financiare a ofertanților admisi pentru fiecare lot în parte, „…sub aspectul existenţei corecţiilor admise de lege, al încadrării în valoarea estimată a contractului, al preţului aparent neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi executat”. Deci, în principiu, au fost luate măsurile pentru ca ofertele declarate câștigătoare să fie acoperite. Și totuși, există mai multe neconcordanțe în modul de atribuire.
Felia Selina
Lotul 1 – str. Tăbăcarilor – a fost câștigat de firma Selina (ca și următoarele 3) cu suma de 215.208,64 lei. Există două oferte mai bune, de 212.698,58 lei (SC CFF Drumuri și Poduri Timișoara), respectiv 207.657,97 lei de la Gauss Topo. De asemenea, oferta Gamid Prodexim este de 215.255 lei, cu doar vreo 47 lei mai mare decât cea declarată câștigătoare. Următoarele oferte sunt de 227.796,40 lei (Drumuri Orășenești) și de 246.805,66 (Compania Romprest). Cu tot prețul cel mai bun, firma timișoreană „nu a transmis răspuns la clarificări în termenul stabilit, fapt pentru care comisia de evaluare consideră oferta fiind ca neconformă, în baza prevederilor art. 79,alin.1 din HG 925/2006 și inacceptabilă în baza art. 36, alin.1, lit. f) din HG 925/2006 deoarece nu a transmis informațiile solicitate cu privire la fundamentarea economică a modului de formare a prețului, în perioada de timp acordată…”.
Lotul 2 – str. Năsăudului – revine tot societății Selina, care va face munca pentru 182.609,48 lei. Din nou nu e oferta cea mai bună din punct de vedere financiar: cei de la Gauss Topo au ofertat 176.922,95 lei, iar timișorenii de la Drumuri și Poduri (n.b.: firma care a construit Podul Sovata) au mers cu 180.589,87 lei. Adică cu aproximativ 6.000 lei, respectiv 2.000 lei mai puțin. Pentru aceeași arteră, firma Drumuri Orășenești a cerut 193.134,90 lei, iar Compania Romprest a ofertat 207.992 lei. Același verdict ca în cazul de mai sus.
Al treilea lot – str. Marin Preda – a fost și el adjudecat de Selina, suma ofertată fiind de 227.124,47 lei. Iar nu a fost cea mai avantajoasă propunere: Drumuri și Poduri Timișoara și-au încercat norocul cu 218.136, 31 lei, în timp ce Gauss Topo ar fi solicitat doar 207.733,29 lei. Adică cu 20.000 lei mai ieftin decât oferta Selina. La această lucrare au mai fost oferte de la Drumuri Orășenești (245.442 lei) și de la Compania Romprest (240.060, 98 lei). Din nou, Selina a fost singura pusă la punct cu toate documentele și explicațiile.
În sfârșit, societatea lui Beniamin Rus are și o adjudecare cu cel mai mic preț. Pentru lotul 4 – str. Eforiei – Selina a cerut 171.654,93 lei. În schimb, firma Drumuri și Poduri Timișoara ar fi luat 174.385,76 lei, Drumuri Orășenești a ofertat 180.800,90 lei, iar Gamid Prodexim a participat cu 181.009 lei. A mai fost un ofertant care a cerut 198.474 lei (Compania Romprest). Timișorenii au fost iar descalificați din cauze birocratice. Norocul drumarilor lui Beniamin Rus! Dacă acest lot a fost câștigat cu oferta cea mai ieftină, diferența între aceasta și cea imediat următoare fiind de 2.731 lei, se pune o întrebare: de ce în cazul lotului 2 nu s-a folosit aceeași logică de atribuire? La licitația aferentă străzii Năsăudului, Selina a câștigat deși avea ofertă mai scumpă cu mai puțin de 2.000 lei față de una dintre cele două firme cu oferte mai mici. Iar dacă admitem că suma cerută de Gauss Topo e mult subevaluată (cu aproximativ 5.700 lei), rămâne nedumerirea: de ce nu Drumuri și Poduri Timișoara, cu 2.000 lei sub prețul Selina, în timp ce Selinei i-a fost dat lotul 4 în condițiile descrise deja mai sus? Sau de ce, la str. Tăbăcarilor, nu a câștigat firma Gauss Topo, care a fost cu doar 47 lei peste suma ofertată de Selina?
Ceea ce ar mai merita observat că firma Drumuri și Poduri Timișoara a știut să depună documentații conforme și acceptate pentru ditamai podul nou din zona Sovata (adjudecând licitația și realizând ireproșabil investiția), dar s-a împotmolit (?) cu birocrația pentru niște modernizări de simple străzi.
Felia Drumuri Orășenești
La ultimele două lucrări se schimbă câștigătorul, dar din nou nu se respectă neapărat cel principiul celui mai mic preț (așa cum, reamintim, Primăria Oradea a făcut mai mereu). Lotul 5 – consolidare și modernizare str. Arinului, tronson str. Gheorghe Doja/str. Adevărului – merge la Drumuri Orășenești pentru 336.324,40 lei. Au mai fost interesate firmele Topavedi/Crișana Pro Construct (306.137,27 lei), Gamid Prodexim (309.694 lei), Drumuri și Poduri Timișoara (313.002,09 lei), Selina (325.318,40 lei) și Compania Romprest (359.286,09 lei). Se văd clar diferențele dintre ofertele pierzătoare și cea declarată câștigătoare de către Municipalitate. În ceea ce privește ultima dintre cele 6 lucrări, acces din str. Ogorului la Parcul Industrial Eurobusiness 2, aceasta a fost adjudecată pentru 2.446.213,31 lei. Nici în acest caz, nu aceasta a fost suma cea mai convenabilă. Firma Drumuri Orășenești a câștigat în ciuda faptului că nu mai puțin de 3 firme au depus oferte mai bune: Asfamixt (2.334.217,67 lei), Selina (2.406.711,61 lei) și Topavedi/Crișana Pro Construct (2.355.478,53 lei). Această investiție, cea mai bănoasă dintre cele 6, a atras și cei mai mulți mușterii. În afară de cei deja menționați, pentru calea de acces spre Eurobusiness 2 s-au mai „bătut” societățile Drumuri și Poduri Timișoara (2.464.213,31 lei), Drum Construct (2.500.411,02 lei), Compania Romprest (2.659.477,76 lei) și ARL Cluj (2.763.345,77 lei).
Președintele Comsiei de Evaluare a fost viceprimarul Mircea Mălan, dintre „jurați” mai făcând parte directorul tehnic Mircea Ghitea, Cristian Budurean, Iuliana Kadar, Erika Pantiș, Diana Marc și Doina Romocea. Primăria Oradea transmite că, în cazul primelor 4 loturi, durata contractului este de 60 de zile de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor, iar la lotul 5 este de 90 de zile de la data emiterii ordinului de începere. În ceea ce privește lucrarea de la Parcul Industrial din zona șoselei de centură, constructorul câștigător al licitației va trebui să termine investiția în 6 luni de la demararea șantierului.
nov. 24, 2016 0
sept. 30, 2016 0
aug. 22, 2016 0
iul. 26, 2016 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0