Actualizat noiembrie 24th, 2024 10:54 PM
mart. 11, 2012 Andrei Şandor Actualitate 4 2379 vizualizari
Sâmbătă, 10 martie, șeful Primăriei Oradea a furnizat surpriza zilei. Deși nimeni nu credea că edilul va veni, Ilie Bolojan a participat la întrunirea cetățenească legată de proiectul mult discutat al drumului expres care ar urma să lege zonele Făcliei și Izvorului via str. Ecaterina Teodoroiu. Edilul a fost invitat de organizatorul discuției, Csomortanyi Istvan (de la Partidul Popular Maghiar din Transilvania) și, spre deosebire de evenimentul similar din toamna anului trecut, a și venit la Palatul Copiilor pentru a apăra proiectul de peste 10 milioane euro, care ar urma să fie finanțat parțial din bani europeni transfrontalieri. Așa cum era de așteptat, cei prezenți (care au umplut din nou sala) au profitat la maximum de primar, ținându-l de vorbă timp de peste 2 ore. Și abordând chiar și chestiuni care nu țin de viitorul drum expres.
Într-un fel sau altul, drumul va fi construit!
Că Ilie Bolojan a venit la dezbaterea de sâmbătă a fost, oarecum, vestea bună pentru locatarii din zonele ce ar urma să fie afectate de construcția șoselei noi. Vestea mai puțin bună pentru contestatarii proiectului a fost dată de însuși primarul de Oradea: acesta le-a comunicat oamenilor că drumul expres va fi realizat chiar și în condițiile în care proiectul depus de Municipalitate nu va fi ales spre finanțare din bani externi. Doar că în acest din urmă caz investiția s-ar putea realiza pe părți, în funcție de sumele de bani pe care administrația locală le va găsi. Iar motivul pentru care primarul Bolojan militează atât de mult pentru noua arteră de circulație este că aceasta ar prelua o bună parte a mașinilor care acum tranzitează orașul pe ruta Magheru – Republicii. De asemenea, edilul leagă proiectul drumului expres de lucrările de modernizare a unor străzi din zona de deal a municipiului, acolo unde, în următoarea perioadă, urmează să se mute foarte multe familii care și ele vor avea dreptul la acces auto decent. În cadrul discuției, de la bun început, Ilie Bolojan le-a prezentat cetățenilor adunați la fosta Casă a Pionierilor date tehnice despre proiect, așa cum a făcut-o și în fața presei la sfârșitul lunii ianuarie (articolul de atunci poate fi citit aici).
Case șubrede. Alunecare masivă de teren
Principalele nemulțumiri și temeri manifestate de orădenii veniți la dezbaterea de sâmbătă sunt în mod clar cele legate de deteriorarea caselor de pe str. Ecaterina Teodoroiu în urma lucrărilor și cele privind exproprierile anunțate deja de Primărie. Cetățenii au încercat să îl convingă pe primar că imobilele de pe strada Teodoroiu (de-a lungul căreia ar urma să fie construit unul dintre principalele tronsoane ale șoselei noi) sunt din start șubrede și că șantierul le va afecta și mai mult. De asemenea, orădenii supărați din cauza planurilor administrației locale susțin că întreaga zonă de deal ar fi predispusă la alunecare masivă de teren din cauza solului. Altfel spus, dacă se va începe lucrarea la terasamentul părții de drum care ar merge în paralel cu șinele de tren, casele din prima linie s-ar putea prăbuși generând o adevărată avalanșă. Aparent sigur pe informațiile pe care le are, Ilie Bolojan a declarat că „nu vor fi probleme cu casele” și a subliniat că drumul nu va fi destinat traficului greu, ci doar autoturismelor. Referitor la str. E. Teodoroiu, edilul a mai asigurat că acolo nu se va întâmpla altceva decât o asfaltare (plus realizare de trotuare și locuri de parcare) și a recunoscut că artera „va atrage trafic” după modernizare, însă acest lucru este normal și s-a întâmplat peste tot unde au fost făcute asemenea lucrări. În schimb, Bolojan s-a arătat convins că, în ciuda deranjului care nu poate fi evitat pe perioada lucrărilor, noxele din zonă nu vor fi mai mari decât sunt ele acum și asta din simplul motiv că circulația va fi una fluentă, deci mașinile nu vor pufăi în fața caselor oamenilor.
Expropriere? How much is the fish?
O altă durere, mult mai pragmatică, a cetățenilor prezenți la dezbaterea din 10 martie a fost cea a exproprierilor. Unii dintre ei nu vor, pur și simplu, să accepte că Primăria le va lua din terenuri sau că le va demola casele. Un bărbat foarte încălzit în timpul disputei verbale cu șeful administrației locale a amenințat că va împiedica prin orice mijloace exproprierea și că va bloca eventualul șantier de construcție a drumului expres. Cetățeanul a trebuit scos mai mult cu forța din sală de către vecinii săi deoarece nu mai reușea nicicum să revină la un ton normal, întregul eveniment organizat de Csomortanyi riscând să degenereze. Ilie Bolojan i-a asigurat pe cetățeni că, indiferent că e vorba despre un teren sau despre o casă, despăgubirea va fi una „corectă” și în mod cert una prin care cei în cauză nu vor ieși în pagubă. Un caz mai special a reușit să-l pună în mod vizibil pe gânduri pe primar. O femeie i-a adus în atenție edilului că una dintre casele care ar urma să fie demolate în perspectiva șoselei a fost ridicată în urmă cu 41 de ani și că, pe atunci, Statul nu le-a dat voie părinților ei să construiască decât un imobil cu etaj. Așa s-a și făcut. „Acum tot Statul vine și demolează pentru un drum? De când am aflat că vom fi expropriați aproape că nici nu mai dormim. Mama mea are 73 de ani. Ce facem? La vârsta asta va construi o nouă casă?”, l-a întrebat orădeanca pe Bolojan. Acesta nu a ascuns că poate să înțeleagă supărarea și că este convins că nu va fi ceva confortabil pentru o bătrânică să se mute dintr-un loc în care a locuit zeci de ani. Însă, șeful Primăriei a ținut să sublinieze că drumul cel nou va deservi zeci de mii de cetățeni.
Variante ocolitoare pentru drumul expres
Pentru a nu fi catalogați drept simpli Gică-contra, cetățenii veniți la dezbatere au încercat să propună soluții alternative. Una dintre ele ar putea fi un drum care ar porni de lângă Podul Macio și ar urma ruta ștrand – str. Adevărului – str. Arinului – str. Șanțului – Săldăbagiu – Paleu/Cetariu. „Drumul e aproape gata. Ar mai necesita eventual o lărgire și totul nu ar costa mai mult de 2 milioane euro”, spunea unul dintre participanți. Edilul-șef a demontat imediat această variantă de lucru, precizând că strada Adevărului este prea îngustă și că ea permite o circulație doar pe o singură bandă din cauza caselor care ajung până în „buza drumului”. O altă propunere salvatpare ar fi, conform unui alt cetățean nemulțumit de proiectul avansat de Primăria Oradea, o centură de nord a orașului. În opinia primarului, această idee este una foarte bună, că o astfel de șosea ocolitoare ar putea porni din Oșorhei în direcția comunei Paleu, dar că investiția ar fi de cel puțin 50 milioane euro. Adică bani de care Municipiul Oradea nu va dispune în curând. Prin urmare, propunerea a fost arhivată sub titulatura „un vis frumos”.
În mod evident, Ilie Bolojan nu s-a așteptat ca cetățenii să îl aplaude la finalul discuției, iar ostilitatea a fost prezentă pe tot parcursul dezbaterii, mai ales din partea unei femei care a încercat în repetate rânduri să bruieze spusele primarului. Aceeași persoană a „scandat” din când în când, referindu-se la proiectul drumului, „e o tâmpenie!” și „își bat(e) joc de noi!”. Mult prea călit pentru a se lăsa intimidat, edilul liberal și-a dus la bun sfârșit răspunsurile și, chiar dacă nu i-a convins pe cetățenii care nu vor acest drum, a reușit să calmeze spiritele destul de încinse la început. Mai ales că încă nu e sigur că proiectul va primi finanțarea dorită. Iar dacă nu va fi ales, acesta va mai avea de așteptat deoarece traversăm o perioadă în care Municipalitatea nu poate găsi ușor sume disponibile în bugetul local pentru asemenea investiții de anvergură.
[nggallery id=747]
oct. 23, 2024 0
aug. 30, 2024 0
iul. 19, 2024 0
iul. 10, 2024 0
nov. 24, 2024 0
nov. 24, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0