Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
feb. 23, 2012 Andrei Şandor Actualitate 0 1279 vizualizari
Episodul din vara trecută, când primarul Ilie Bolojan aproape că a fost linșat la întâlnirea cu locatarii din zona Sovata/Tușnadului cărora le-a prezentat planurile Municipalității privind înlocuirea garajelor de zeci de ani cu o platformă betonată cu locuri de parcare și cu un nou teren de sport (link), are urmări. Nu doar că încă nu a fost începută investiția, dar se pare că proprietarii garajelor vizate nu se lasă. Mai mult, întărâtați că au fost din nou notificați și somați să elibereze terenul ocupat până în 1 martie, oamenii au apelat la sprijin avocățesc. Apărătorul lor este acel Pașcu Balaci care a mai avut o confruntare „garajistă” în 2011, atunci când, în sala mică a Primăriei, s-a certat cu directorul Administrației Imobiliare Oradea (AIO), Cristian Beltechi, pe tema garajelor care stau în calea altei investiții majore: parcarea supraetajată din spatele Tribunalului. Avocatul Balaci a compus o plângere prealabilă prin care atrage atenția AIO (și firmelor care ar urma să lucreze pe terenul pe care se află garajele de la capătul străzii Sovata – lângă malul Crișului) că, pentru multe garaje a căror demolare se solicită de către Primărie, există ordonanțe președințiale de suspendare a demolării. „Judecătoria a dispus suspendarea demolării și eliberării terenului deoarece era competentă să dispună doar suspendarea acestei măsuri, nu și efectele actului administrativ pentru care s-a suspendat însăşi demolarea, indiferent câte notificări se emit în acest sens”, se arată în plângerea prealabilă. Cu alte cuvinte, ca și în alte cazuri de litigii de acest gen, până la terminarea tuturor proceselor aflate pe rol, sentinţele proceselor de ordonanţă preşedinţială dispun suspendarea măsurii demolării și a eliberării terenului ocupat de garaje, solicitată de AIO. Fără să ia în considerare decizi de moment a instanței, în 11 ianuarie, AIO a lipit noi notificări pe garajele cu pricina. Noi notificări, dar aceleași condiții. „Fără a exista nicio modificare față de prima notificare, mai mult, exista soluții favorabile nouă, dete de instanță, prin care s-a dispus suspendarea demolării garajelor și eliberarea terenului ocupat de către acestea, noua notificare este nejustificată, netemeinică și nelegală”, susține Pașcu Balaci, menționând și că somațiile având ca termene 1 martie 2012 sunt cu atât mai imposibil de luat în seamă cu cât procesele de fond sunt în derulare având termene până şi în octombrie 2012.
Potrivit proprietarilor revoltați de Municipalitate, AIO (deci administrația locală) nu are calitatea de a dispune de terenul pe care sunt garajele respective. Motivul: după cum rezultă din documentele de la Cadastru, parcela cu nr. Topo 4788/12 (terenul pe care sunt amplasate garajele în cauză) aparține Statului Roman și nu există niciun fel de înscriere de transmitere a acestui teren în folosința Primă sau a Consiliului Local, cel puțin până la data de 19 ianuarie 2012. Prin urmare, avocatul orădean spune că Municipalitatea nu are calitatea necesară pentru a putea dispune de terenul în chestiune. „La data afișării notificarii, nu exista nicio hotărâre de Consiliu Local prin care să se fi aprobat trecerea acesui teren din domeniul Statului Român în domeniul public privat al Primăriei pentru cauze de utilitate publică”, se scrie în plângerea prealabilă. Deci nu ține, teoretic, nici explicația că este vorba despre o chestiune de utilitate publică.
Din punct de vedere financiar, proprietarii garajelor din zona Sovata/Tușnadului arată că și-au achitat la termen facturile trimestriale emise de AIO pentru folosirea terenului. De asemenea, cetățenii consideră că demolarea ar provoca „o pagubă de nereparat, deorece desfiinţarea construcţiilor şi depozitarea materialelor rezultate din demolare, cu care suntem ameninţaţi, duce la distrugerea definitivă a bunului şi pierderea dreptului de proprietate asupra lui (al garajului)”. Proprietarii garajelor spun că notificările au fost emise „în condiții de nelegalitate” și atrag atenția că „se deteriorează bunul ce constituie dreptul nostru personal”, reclamând și că nu se vorbește nicăieri despre despăgubiri.
Orădenii supărați pe planurile Primăriei nu înțeleg de ce atâta grabă cu pornirea unei investiții în condițiile în care nu există finanțare pentru ea și în contextul în care primarul Bolojan anunța încă de la finalul anului 2011 că, având în vedere constrângerile bugetare, se va renunța la demararea de noi lucrări edilitare. Plângerea prealabilă redactată de avocatul Pașcu Balaci îl citează pe edil: „…se vor reduce investițiile la minimum; constrângerile bugetare ne determină să ne axăm exclusiv pe finalizarea lucrărilor deja începute”. În aceste condiții, proprietarii garajelor amenințate cu dispariția se arată nedumeriți și de faptul că a fost organizată o licitație publică pentru amenajarea locurilor de parcare și a terenului de sport. În opinia lor, „în mod ilegal, fără a se avea în vedere că proprietarii de garaje sunt încă în litigiu cu Primăria, existând termene de judecată până și în lunile septembrie și octombrie 2012”. Și fără ca firmelor interesate să li se prezinte adevărata situație a terenului cu pricina.
Tot prin prisma banilor, investiția dorită acolo de Municipalitate pare una păguboasă. Administrația locală pare să renunțe de bunăvoie la vreo 100.000 lei/an numai din aceste garaje. Calculul e simplu: 300 garaje x 520 lei/an = 156.000 lei/an. În urma amenajării celor 350 locuri de parcare prevestite de Primărie (din care 300 vor fi atribuite gratuit pe o perioadă de 5 ani, după cum s-a și anunțat deja – link), doar 50 vor produce un venit pentru AIO. Iar suma va fi de 5.000 lei/an, situație considerată cel puțin suspectă de către locatari, mai ales într-o perioadă economico-financiară precum cea actuală. „Din acest calcul simplu, dezbătut și în Consiliul Local, reiese că locurile noi de parcare aduc un venit mult mai mic față de cel încasat în prezent, fără a pune la socoteală și investiția care se preconizează, ce nu se va amortiza nici în 20 de ani: asfaltare, canalizare, amenajarea parcării și a terenului sportiv”, scrie avocatul Balaci în plângerea prealabilă. Dar asta nu e tot. Se pare că proprietarii de garaje nu au încredere în promisiunile Primăriei. Conform celor menționate în documentul invocat în acest articol, un caz similar de demolare de garaje în Nufărul a rămas nefinalizat: Municipalitatea nu ar fi făcut amenajările promise, existând acum un precedent în această privință. Orădenii de pe Sovata/Tușnadului mai critică și aspectul lipsei unei dezbateri publice pe tema amenajării de parcare Nu a existat nicîn detrimentul garajelor. Că, din câte se pare, apariția lui Ilie Bolojan la discuția de pe malul Crișului, în iulie 2011, nu face cât o dezbatere publică a la carte.
Revolta și nemulțumirea celor vizați de demolare se traduc printr-o întrebare cuprinzătoare: „De ce nu suntem întrebați, consultați și noi, cetățenii plătitori de taxe și impozite, de către cei care ne reprezintă, fiind aleși de noi, atunci când hotărăsc destinația acestor taxe?”.
nov. 20, 2024 0
nov. 18, 2024 0
nov. 15, 2024 0
nov. 12, 2024 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0