Actualizat noiembrie 23rd, 2024 9:40 PM
aug. 09, 2011 Andrei Şandor Actualitate 5 3096 vizualizari
Asociația Tinerilor Maghiari din Ardeal (ATMA) nu este de acord cu închiderea și, apoi, cu demolarea pasarelei pietonale suspendate care traversează zona de cale ferată de la Stația CFR din Oradea. Marți (9 august), președintele ATMA, Csomortanyi Istvan (foto), a mers la fața locului împreună cu reprezentanții presei locale, arătând modul considerat brutal în care a fost stopată utilizarea clasicei pasarele din oraș. De asemenea, tânărul protestatar spune că pasarela este un simbol al urbei, are o vechime considerabilă și, prin urmare, ar trebui să fie încadrată în categoria monumentelor. Csomortanyi mai reclamă lipsa trotuarelor civilizate de pe strada Ecaterina Teodoroiu, în zona în care se iese din pasajul subteran construit de Primărie, pasajul fiind alternativa la pasarela pe care Societate de Administrare Active Feroviare – Serviciul Regional Timişoara dorește să o demoleze. Liderul ATMA a prezentat barierele din beton cu ajutorul cărora a fpst blocat accesul cetățenilor pe pasarelă și pe care a fost scris cu cretă albă „Folosiți pasajul subteran”. Sfatul a fost urmat. Toți cei prezenți la inedita conferință de presă au străbătut calea respectivă, iar la destinația de pe partea cealaltă a zonei ferate au urmat principalele critici: „Nu știu unde vedeți trotuarul. Se vede foarte bine că circulația pietonală se desfășoară pe partea carosabilă”, a spus Csomortanyi Istvan, arătând în direcția unor persoane care, într-adevăr, se deplasau pe carosabil. Adevărul este că pe strada respectivă există trotuar (vis-a-vis de gardul zonei de cale ferată), însă lățimea nu este deloc una generoasă. Mai mult, având în vedere că sunt mașini care parchează parțial pe trotuar, pietoni chiar că nu mai au altă variantă decât cea a ocolirii pe carosabil. În opinia președintelui ATMA, este inadmisibil ca într-un oraș european ca Oradea să se întâmple asemenea lucruri. Pe lângă nemulțumirea vizând infrastructura precară de pe str. E. Teodoroiu, Csomortanyi vorbește și despre pasarelă în sine: „E o construcție care ar trebui să fie monument iostoric. E o structură metalică de la începutul secolului XX, tipică acelei epoci și unică în județ”. Conform celor declarate de protestatar, Comisia Zonală de Monumente de la Cluj-Napoca ar fi precizat verbal că nu a fost emisă vreo autorizație de demolare pentru obiectivul în cauză, iar ATMA așteaptă acum și un răspuns oficial din partea Primăriei Oradea care, prin departamentul de Urbanism, emite avizul de demolare. Reprezentantul ATMA este de acord că pasarela nu a fost declarată monument istoric, dar ea se află în zona de protecție a clădirii Gării (monument), ceea ce face ca, automat, și pentru demolarea ei să fie nevoie de un aviz special. Csomortanyi Istvan spune că a ținut neapărat să iasă în mass-media cu acest subiect de teamă că firma care va executa demolarea va începe lucrările în oricare zi și în speranța ca șantierul să mai fie întârziat până la clarificarea totală a aspectelor „monumentale” legate de construcția metalică. Totodată, liderul ATMA crede că Municipalitatea ar trebui să ia măsuri pentru ca pasarela să fie declarată monument istoric. Idee nu neapărat proastă, mai ales că, pe lângă faptul că generații întregi de orădeni s-au obișnuit să traverseze pe acolo, pasarela apare și în filmul „Pistruiatul”. Întrebat dacă a încercat să caute sprijin pe la grupul de consilieri UDMR, în mod surprinzător, Csomortanyi a declarat pentru bihorstiri.ro că nu a făcut un asemenea gest pentru că „sunt ferm convins că UDMR nu se va ocupa de problema asta”. De asemenea, tânărul consideră că aleșii din Consiliul Local ai Uniunii „nu reprezintă nici comunitatea maghiară și nici pe cea românească, ci numai pe ei înșiși”. Tânărul protestatar speră ca demersul său să conducă la oprirea procesului de demolare și se bazează pe faptul că ar fi anumite documente necesare, dar care lipsesc cu desăvârșire din dosarul lucrării.
Menționăm că Primăria Oradea a avertizat încă de la sfârșitul lunii iulie că pasarela urmează să fie demolată (link).
[nggallery id=369]
iun. 06, 2022 0
mai 27, 2022 0
ian. 10, 2022 0
ian. 07, 2020 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 22, 2024 0
Ungurii astia se baga in toate. Sa treaca peste linia ferata , nu pe pasarela .. ca asa mai scapam de ei !