Actualizat mai 19th, 2025 2:32 PM
mai 19, 2025 Adrian Popa Actualitate, Cultură 0 75 vizualizari
Joi, 22 mai 2025, ora 19:00 Filarmonica de Stat Oradea Sala de concerte „Enescu – Bartók” Concert Simfonic Răscruci ale DestinuluiDirijor: Jiannan Cheng Soliști: Ioana Poenaru – Pian Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea
ÎN PROGRAM: Wolfgang Amadeus Mozart: Uvertura “La clemenza di Tito” |
Marile lucrări s-au născut de obicei din mari pasiuni. Arta, în general, nu poate exista fără zbucium, fără trăire intensă. Despre poeți se spune că scriu cele mai inspirate versuri atunci când suferă. Într-o situație similară pot fi și compozitorii, deoarece unii dintre ei au creat lucrări înălțătoare, care s-au ridicat tocmai din praful suferinței lor. Destinul a fost și va rămâne mereu unul dintre cele mai mari mistere ale omenirii. Mulți dintre compozitori s-au agățat de această temă a destinului și au scris lucrări pornind de la acest mister. Una dintre cele mai cunoscute simfonii care au fost compuse vreodată este tocmai Simfonia Destinului (Simfonia nr. 5) de Ludwig van Beethoven, în care motivul central cunoscut publicului larg, se numește chiar Motivul destinului. La fel și Ceaikovski, dar într-o măsură mai redusă, a pornit de la ideea destinului imposibil de schimbat, atunci când a schițat Simfonia nr. 5. Destinul rămâne ceva greu de explicat și în același timp decisiv în viața fiecărui om. Mulți dintre compozitorii cunoscuți au avut destine parcă rupte dintr-un film. Mozart, de exemplu, a fost un adevărat geniu, a cărui poveste de viață este uimitoare. Cu un talent nemaiîntâlnit în compoziție și interpretare, viața sa a părut mereu o joacă, finalul său a venit neașteptat de repede, iar creația pe care a lăsat-o în urma sa este una imensă, mai ales dacă ne gândim la faptul că a trăit doar 35 de ani. De cealaltă parte a balanței se află Brahms și Haydn, a căror vieți au părut mult mai simple, sau cel puțin mai liniștite, în comparație cu Mozart. Cu toate acestea, cele peste 100 de simfonii scrise de Haydn au apărut cu siguranță dintr-o pasiune profundă, la fel ca și concertele instrumentale ale lui Brahms, care sunt de o valoare inestimabilă. Aceste Răscruci ale Destinului se vor întâlni în concertul Filarmonicii de Stat Oradea de joi, 22 mai, ora 19.00, de la sala de concerte „Enescu – Bartók”. Dirijat de Jiannan Cheng și având-o ca solistă pe pianista Ioana Poenaru, concertul va fi alcătuit din lucrările: Uvertura operei La clemenza di Tito de Wolfgang Amadeus Mozart, Concertul pentru pian și orchestră nr. 1 în re minor, op. 15 de Johannes Brahms și Simfonia nr. 83 de Joseph Haydn. La clemenza di Tito face parte din genul operei seria și este alcătuită din două acte. A fost compusă de Wolfgang Amadeus Mozart pe un libret italian de Caterino Mazzolà, inspirat însă de la Pietro Metastasio. Mozart a compus opera în vara anului 1791, în timp ce lucra la Flautul fermecat. Premiera La clemenza di Tito a avut loc în 6 septembrie 1791 la Stavovské divadlo (cunoscut cu numele de Estates Theatre) în Praga. În ultimul an al vieții sale, compozitorul a fost destul de preocupat cu scrierea partiturii pentru Flautul fermecat. Însă, în lune iulie a fost comisionat să scrie o operă seria. Comanda venea din partea impresarului Domenico Guardasoni, care locuia la Praga și care primisese sarcina de a oferi o nouă lucrare care să celebreze încoronarea lui Leopold al II-lea ca și Rege al Boemiei. Această încoronare avea rădăcini politice adânci, iar scopul ei era să ratifice un acord politic între nobilimea din Boemia și noul rege. Niciuna dintre operele lui Mozart nu a fost mai clar pusă în slujba unui program politic decât La clemenza di Tito și nici nu se cunosc informații asupra reacției compozitorului față de acest scop, posibil ca Mozart să nici nu fi cunoscut situația politică din Boemia. |
mai 19, 2025 0
mai 19, 2025 0
mai 16, 2025 0
mai 16, 2025 0
mai 19, 2025 0
mai 19, 2025 0
mai 19, 2025 0
mai 19, 2025 0