Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
mart. 20, 2024 Adrian Popa Actualitate, Cultură 0 874 vizualizari
Joi, 21 martie 2024, ora 19.00Sala de concerte „Enescu – Bartók”CONCERT SIMFONICPrimăvara Armonică
Festivalul Primăverii 2024Ediția a XIII-aDirijor : Tiberiu SoareSoliști:Bogdan Zvorișteanu – vioarăRăzvan Suma – Violoncel |
Antonio Vivaldi a devenit cunoscut în primul rând pentru excepționala sa lucrare „Anotimpurile” și cu precădere pentru fragmentul muzical care reprezintă „Primăvara”. Chiar dacă în concertul orădean de joi, 21 martie, ora 19:00 de la sala de concerte „Enescu – Bartók”, nu se va cânta această vestită lucrare, totuși Vivaldi rămâne în memoria multor ascultători drept un compozitor ce reprezintă anotimpul tinereții și al renașterii. Cel de-al treilea eveniment din cadrul festivalului poartă titlul de „Primăvara armonică”. Alături de Antonio Vivaldi, din creația căruia se va prezenta Concertul pt vioară, violoncel și orchestră în Si bemol major RV 547, pe programul evenimentului se mai află doi compozitori care au compus într-o permanentă armonie: Wolfgang Amadeus Mozart, prin Concertul pentru vioară nr. 7 în Re major K 271 și Franz Schubert cu Simfonia nr. 5 în Si bemol major, D. 485. Cei doi compozitori austrieci au fost mereu însoțiți de suflul tânăr în creația lor, deoarece viața lor nu a cunoscut cele patru anotimpuri, ci s-a oprit într-o „primăvară a vieții”, stingându-se din viață prea tineri: Mozart la 35 de ani, iar Schubert la 31 de ani. Concertul din 21 martie, care face trecerea de la epoca barocă a lui Vivaldi înspre romantismul lui Schubert, traversând epoca inconfundabilă a clasicismului lui Mozart, va fi dirijat de maestrul Tiberiu Soare și îi va aduce pe scenă pe violonistul Bogdan Zvorișteanu și pe violoncelistul Răzvan Suma.
Antonio Vivaldi a fost un violinist virtuoz și din acest motiv, lucrările sale au devenit repere ale repertoriului violonistic. Compozitorul italian a trăit între 1678-1741 și alături de Johann Sebastian Bach și Georg Friedrich Händel, este considerat unul dintre cei mai importanți și compozitori ai Barocului, influențând o mulțime de muzicieni din toată Europa. A adus dezvoltări noi pe plan orchestral, a scris muzică programatică (despre care s-a vorbit concret mult mai târziu, abia în jurul secolului XIX) și mai ales, a contribuit la tehnica violonistică, atât prin abilitățile sale de pedagog și interpret, cât și prin lucrările sale dedicate viorii, care necesită o tehnică de virtuozitate desăvârșită. De asemenea, a consolidat forma de concert a epocii sale.
Vivaldi a compus numeroase concerte instrumentale, multe dintre ele pentru vioară, dar și pentru alte instrumente. De asemenea, creația sa mai cuprinde lucrări corale religioase și peste 50 de opera.
Concertul pentru vioară, violoncel și orchestră în Si bemol major RV 547 este un exemplu de concerto grosso, un dialog spiritual între cei doi soliști, care sunt deopotrivă colegi de scenă, precum și rivali, în opinia muzicală a lui Vivaldi. Prima mișcare, Allegro moderato, începe energic, cu ritmuri puternice și idei directe. Violonistul dezvoltă o idee muzicală în imitație de tip canon, în timp ce violoncelul prezintă o scară ascendentă și un arpegiu descendent. Muzica se dezvoltă din punct de vedere armonic, printr-o frumusețe desăvârșită. Vivaldi folosește forma de ritornella, în care tema orchestrală alternează cu episoadele solistice în mișcările mai rapide. Cea de-a doua mișcare, un Andante sensibil, este scurtă, în care orchestra are rol de acompaniament. Soliștii își arată tehnica imitativă, redând fraze calme și pașnice. În partea finală, Allegro molto, ritmul de la orchestra prezintă umorul lui Vivaldi. Cei doi soliști au accente contratimpate și alternează secțiunile de virtuozitate, prin pasajele pe care le implică partitura.
|
nov. 12, 2024 0
nov. 05, 2024 0
nov. 01, 2024 0
oct. 24, 2024 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0