Actualizat noiembrie 23rd, 2024 9:40 PM
mai 25, 2017 Andrei Şandor Actualitate, Cultură 0 3506 vizualizari
După ce într-o parte a presei locale au fost publicate articole referitoare la mazilirea, chipurile politică, a directorului extra-longeviv al Şcolii de Arte „Francisc Hubic” din Oradea, conducerea Consiliului Judeţean (CJ) Bihor a explicat pe larg motivele pentru care Marian Boboia (foto – biharinaplo.ro) a fost demis. Se pare, potrivit celor transmise de purtătorul de cuvânt Adrian Simon, că au fost descoperite o serie de bube financiare, sancţionate chiar şi de Camera de Conturi Bihor. Dar managerul nu şi-a asumat răspunderea pentru nicio deficienţă, potrivit relatării în care apar şi concluziile Comisiei de evaluare. Din activitatea lui Boboia au reieşit, printre altele, şi 22 de deficienţie considerate grave, calificativul acordat la capitolele „Verificarea activităților financiare sau cu implicații financiare” şi „Verificarea gestionării mijloacelor materiale din punct de vedere al economicității, eficienței și eficacității” fiind “critic”. Iar nota finală a Comisiei a fost de 6,28. Adică rezultat nesatisfăcător. Iată, pe scurt, argumentele membrilor Comisiei: „stagnarea instituției, managementul economico-financiar nesatisfăcător, lipsa noțiunilor generale de management, incapacitatea de a explica, lipsă de informații pertinente, neasumarea responsabilității pentru neregulile constatate și măsurile dispuse de organele de control, discrepanțe și inadvertențe între planificare și realizării”.
Conform documentului transmis de Adrian Simon, printr-o notă de constatare din 7 ianuarie 2017, auditorii de la Curtea de Conturi au stabilit o serie de abateri grave și nereguli. Acestea au fost: nerespectarea principiului contabilității de angajamente, neîntocmirea Registrului pentru evidența analitică a elementelor de decor, de recuzită, a costumelor, a păpușilor/marionetelor, a instrumentelor și a știmelor, nerespectarea normelor și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste necesitatea, exactitatea, realitatea sumelor datorate la titlul bunuri și servicii, precum şi acceptarea la plată și decontarea unor cantități de lucrări neexecutate. Pentru acestea, preşedintele CJ (n.b.: forul tutelar al Şcolii „Hubic”), Pasztor Sandor, i-a cerut lui Marian Boboia să ia măsurile ce se impun pentru corectarea problemelor. „În luna februarie, ca urmare a Raportului de audit al Camerei de Conturi Bihor privind ducerea la îndeplinire a măsurilor, s-a constatat că managerul Școlii de Arte Francisc Hubic nu a remediat deficiențele constatate privind nerespectarea normelor și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, respectiv cele privind efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative precum și acceptare la plată și decontarea unor cantități de lucrări neexecutate. Consiliului Județean Bihor a solicitat Curții de Conturi prelungirea termenului pentru realizarea măsurilor, iar președintele CJ Bihor a dispus ca managerul să remedieze aceste probleme semnalate până la data de 25 aprilie 2017. Deși acest termen a fost depășit, managerul Școlii de Arte Francisc Hubic, până la momentul încetării contractului de mandat, nu a raportat nicio măsură pentru înlăturarea deficiențelor”, informează purtătorul de cuvânt Adrian Simon.
Dar nu acutala conducere a CJ Bihor este prima care observă neregulile de la Şcoala de Arte condusă de Boboia. Anul trecut, preşedintele de atunci, Cornel Popa, şi-a trimis acolo reprezentanţii Serviciului Audit Intern pentru a verifica situaţia aferentă anilor 2014 şi 2015. Ce s-a descoperit: „Consecințele economico-financiare ale erorii/abaterii se reflectă în calitatea gestiunii economice și financiare a instituției, utilizarea neeconomicoasă și ineficientă a creditelor bugetare în sensul efectuării de plăți și înregistrarea de cheltuieli fără existența documentelor justificative”. Acel Raport de audit intern a fost finalizat în octombrie 2016, „după mai multe reuniuni de concilieri, în care reprezentanții entității auditate nu au prezentat documentele justificative solicitate, contestând inclusiv existența deficiențelor stabilite de Curtea de Conturi”, precizează reprezentantul CJ Bihor. În plus faţă de baiurile constatate de Curte, în Raport se vorbeşte şi despre „abateri deosebit de grave” precum „încălcarea gravă a obligațiilor prevăzute în legislația privind achizițiile publice, Școala de Arte realizând toate achizițiile prin metoda încredințării directe, nerespectând obligația ca cel puțin 40% din achiziții să le efectueze prin mijloace electronice, oferite de operatorul SEAP și sustrăgându-se de la obligația de notificare către SEAP a tuturor achizițiilor publice ce depășesc suma de 5 mii de euro”. Totodată, a fost remarcată „plata fără documente justificative a deconturilor cheltuielilor de cazare, transportului personalului Școlii, precum și decontarea unor cheltuieli de cazare fără documente justificative elocvente, valoarea acestora fiind de ordinul sutelor de mii de lei”. Se pare, de asemenea, că unitatea a efectuat „plăți doar în baza unor facturi pro-forma”, Școala de Arte plătind, numai în perioada 2014/2015, peste 142 mii de lei pentru cărți, broșuri, reviste, CD-uri, majoritatea în tematica de consiliere în domeniul legislației fiscale și a taxelor, în timp ce în paralel avea și un contract de furnizare de legislație actualizată.
Situaţia de la instituţia de cultură condusă de Marian Boboia a fost subiect de sesizare, în decembrie anul trecut, la organele de cercetare competente, (Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Poliţiei bihorene). Cele menţionate în Raportul de audit „au generat suspiciuni și exprimarea cu rezerve a auditorilor în ceea ce privește realitatea și legalitatea efectuării operațiilor, reprezentanții instituției auditate nefiind în măsură să prezinte documente justificative care să clarifice împrejurările care au condus la nerespectarea legislației”, transmite CJ Bihor în explicaţia detaliată aferentă mazilirii managerului. Ca urmare a notei obţinute la evaluare (notă în care ponderea mare este parte cu abateri/nereguli financiare), Pasztor Sandor (foto) a decis rezilierea contractului cu Boboia, directorul nemulţumit contestând rezultatul evaluării. Fără succes. „În data de 12.05.2017 i-a fost comunicată d-lui Marian Boboia dispoziția președintelui CJ Bihor privind încetarea contractului de management”, spune purtătorul de cuvânt Simon. Urmează ca, potrivit prerogativelor pe care le are, acelaşi Pasztor să dispună cu privire la managerul interimar al Şcolii de Arte „Francisc Hubic”, între timp fiind pregătit şi concursul pentru ocuparea postului de manager plin. Boboia se afla la cârma instituţiei de dinainte de Revoluţia din decembrie 1989.
mai 30, 2024 0
mai 26, 2024 0
mai 16, 2024 0
apr. 30, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 22, 2024 0