Actualizat noiembrie 22nd, 2024 1:19 PM
nov. 20, 2015 Andrei Şandor Actualitate 0 3728 vizualizari
Proiectul de aproximativ 10 milioane de euro, care ar urma să însemne realizarea unui centru de transport intermodal în zona Gării din Episcopia Bihor și pentru care Municipalitatea vrea să atragă fonduri europene, prinde contur. Deocamdată birocratic. Primăria Oradea a anunțat azi că documentația tehnică aferentă a fost adjudecată încă din luna august (!) de o asociere de firme (unic ofertant) din care fac parte „vedete” ale proiectării locale: firmele Aquacons și Abed Nego. De asemenea, trioul câștigător al celor aproximativ 300.000 de euro este întregit de societatea Poliart, care e cunoscută deja și ea pentru colaborări cu Municipalitatea (ex.: Piața Rogerius, aquaparcul). Pentru documentația necesară ambițiosului proiect, Uniunea Europeană a alocat 1,20 milioane de lei, Guvernul participă cu aproape 185.000 de lei, iar contribuția Primăriei orădene este de 28.428 lei.
Primarul Ilie Bolojan, a descris rolul unui asemenea centru intermodal: „TIR-urile care aduc containere cu marfă (din Oradea sau din altă parte a țării) vor putea veni în acest centru, o macara specială va lua containerele și le va transborda pe o garnitură de tren, după care trenul va transporta mărfurile cu pricina în orice țară europeană”. La fel se poate întâmpla și în caz de import de mărfuri: ele ajung din străinătate în centrul intermodal de la Oradea, sunt transferate pe tren și de aici pleacă mai departe spre destinațiile de rigoare. Investiția va presupune nu doar platforme betonate prevăzute cu macarale și locuri de parcare, respectiv accese la șoseaua DN 1 și la calea ferată, ci și spații de cazare pentru șoferii de autotrenuri, locuri de alimentație publică, toalete, precum și zone de depozitare.
Potrivit primarului Bolojan, se intenționează preluarea în proprietatea Municipiului Oradea a unor clădiri existente în perimetrul dorit pentru dezvoltarea centrului intermodal, clădiri care aparțin Statului Român. O parte a activelor vor fi utilizate, cele foarte părăginite vor fi demolate, iar altele vor fi reabilitate și puse la dispoziția Vămii sau a Ministerului de Finanțe. Edilul a explicat că e și interesul Oradiei să existe acolo birouri vamale, respectiv că unele spații ar putea fi folosite pentru depozitarea mărfurilor confiscate de către cei de la Antifraudă.
Lucrările pe care administrația locală le întrevede în zona respectivă vor avea și o latură de infrastructură rutieră conexă, drumurile dorite urmând să lege viitorul terminal intermodal de șoselele principale existente în zonă. Astfel, Primăria va include în proiect un pasaj rutier suprateran care va trece peste sensul giratoriu de la intrarea în Parcul Industrial de pe Șoseaua Borșului. Pasajul va fi utilizat de autovehiculele care se deplasează spre Ungaria, fără să mai intre în girație.
Ilie Bolojan a prezentat și planurile care vorbesc despre un sistem de drumuri laterale (în lungime totală de aproximativ 3,5 kilometri), pe ambele părți ale Șoselei Borșului, până la un nou sens giratoriu care va facilita accesul pe viitoarea șosea de centură metropolitană, în apropiere de granița cu comuna Borș. „Pasajul ar costa în jur de 3 milioane de euro, iar cei aproximativ 3,5 kilometri de drum suplimentar ar costa vreo 3,5 milioane de euro”, a declarat primarul Bolojan. Așa se face un total de aproximativ 16,5 milioane de euro, dar suma estimativă finală va putea fi făcută publică după elaborarea documentației tehnice. Probabil la finalul anului.
Oradea ar urma să aibă o contribuție proprie de aproximativ 5% la finanțarea investiției. Lucrările pentru care se speră accesarea de fonduri nerambursabile intră în categoria celor incluse în POS Transport, Axa prioritară 3, domeniul major de intervenție 1 (promovarea transportului intermodal). Managerul de proiect este Delia Ungur, administratorul fostei companii care se ocupa de Parcul Industrial Eurobusiness, societate care a fost transformată în Agenția de Dezvoltare Locală Oradea.
Șeful Primăriei speră ca depunerea pentru finanțare a proiectului de peste 16 milioane de euro să poată avea loc imediat la începului anului nou. „Principiul este ‘primul venit, primul servit’ ”, a menționat Ilie Bolojan. Acesta mai spune că, în caz că totul merge bine, lucrările ar putea începe în vara lui 2016, finalizarea fiind prevăzută pentru 2018. Mai merită precizat că Municipalitatea are în vedere darea terminalului intermodal în administrarea unei companii private care se pricepe la acest domeniu.
iul. 19, 2017 0
mai 05, 2017 0
sept. 26, 2016 0
iun. 18, 2016 1
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 21, 2024 0