Actualizat noiembrie 25th, 2024 5:30 PM
iul. 16, 2015 Andrei Şandor Actualitate 0 3481 vizualizari
Francezii de la Egis au realizat un studiu de soluții pentru fluidizarea traficului din zona Centrului Civic, artera care leagă zonele Cantemir și Magheru fiind una dintre cele mai folosite de șoferii care circulă prin Oradea. Indiferent că vorbim despre trafic de tranzit sau despre trafic local. Viceprimarul Mircea Mălan a prezentat azi două dintre cele 7 proiecte pe care specialiștii contractați în acest sens le-au elaborat. Unul dintre ele pare cel câștigător. Nu doar pentru că este cea mai ieftină variantă (aproximativ 20,5 milioane de euro), dar și pentru că pare extrem de eficientă pentru ceea ce dorește Municipalitatea.
În esență, având în vedere că se dorește transformarea unei părți din Piața Emanuil Gojdu (Centrul Civic) în zonă pietonală de legătură între Parcul 1 Decembrie și Catedrala Ortodoxă (pentru facilitarea accesului și în Cetatea Oradea), e nevoie să se umble la circulația rutieră. Așa se face că sunt propuse, practic, 3 pasaje subterane și un mare sens giratoriu. De remarcat faptul că, după câțiva ani de funcționare (uneori chiar și controverse pe tema necesității ei), celebra turbogirație urmează să fie desființată. Le luăm pe rând.
Un prim pasaj subteran, mai simplu, ar fi situat la intersecția străzii Mareșal Averescu cu Podul Decebal; acesta ar avea o singură direcție pe care șoferii o vor putea urma: spre Colegiul „Gojdu”, respectiv spre Piața Unirii. Adică înconjurând zona actualei turbogirații. De asemenea, venind de pe str. Averescu, conducătorii auto nu vor mai avea la dispoziție varianta de a merge direct spre Oradea Plaza, ci vor putea înainta spre Podul Dacia sau spre pasajul subteran de mai sus.
Apoi, se propune o subtraversare – cu două benzi pe sensul de mers spre Nufărul, respectiv cu trei benzi pe sensul dinspre Nufărul (astfel încât o bandă să fie folosită de către cei care doresc să circule spre ieșirea din Oradea spre Oșorhei / Cluj) – care să continue drumul dinspre Podul Dacia, spre str. Cantemir – și care să iasă la „lumină” imediat după Catedrala Ortodoxă din Centrul Civic. Coborârea în acest pasaj se va face nu cu mult după pod (venind dinspre str. Magheru).
Al treilea pasaj subteran ar urma să fie construit la intersecția cu str. Sucevei (după stația de tramvai de la Oradea Plaza), cu mențiunea că tot acolo va lua ființă un mare sens giratoriu.
Rostul sensului giratoriu va fi de a redistribui în condiții bune și circulația dinspre Nufărul spre Sucevei – Grădina Zoologică, spre zona Horea și spre sediul Fiscului județean, respectiv pe lângă Piața Agroalimentară Cetate. Mai mult decât atât, noua girație se va „ocupa” și de traficul care ar merge dinspre Parcul 1 Decembrie (de pe strada dintre blocuri și spațiul verde) în direcția Clujului sau Magheru. Pentru că nu va mai fi permis virajul la stânga la „ieșirea” de lângă parc (la intersecția cu localul Retro), participanții la trafic vor merge în paralel cu linia de tramvai pe lângă Oradea Plaza și vor putea întoarce în sensul giratoriu de la intersecția cu Sucevei.
Viceprimarul Mircea Mălan spune că firma Egis a pus la dispoziția Municipalității un număr total de 7 variante de soluții posibile pentru Centrul Civic. Mai e luată în calcul una dintre ele, doar că și aceea ar costa cu vreo 5 milioane de euro mai mult. Ce-i drept, și lucrarea ar fi mai complexă, deoarece ar presupune și mutarea șinelor de tramvai într-un pasaj subteran. Costuri la care Municipalitatea nu prea are cum să se angajeze. Chiar și „bagatela” de 20,5 milioane de euro, cât ar costa, estimativ, varianta descrisă mai sus, e încă sub semnul întrebării în ceea ce privește finanțarea. Mălan spune că se va încerca accesarea de fonduri europene nerambursabile și că se dorește ca proiectul concret să fie elaborat în timp util pentru ca să poată fi depus repede imediat ce va fi deschisă axa de finanțare adecvată.
Viceprimarul Municipiului Oradea a menționat că studiul prezentat ține cont de valorile actuale de trafic din acea zonă a orașului, dar are în vedere și ceea ce va fi peste câțiva ani. Astfel, traficul din zonă are toate șansele să fie mai aerisit și mai fluent după ce va fi finalizată centura orașului, după ce vor deveni funcționale toate pasajele rutiere de pe șoseaua ocolitoare, respectiv după ce și drumul expres își va fi intrat din plin în „atribuții”.
aug. 06, 2024 0
apr. 26, 2024 0
apr. 09, 2024 0
apr. 02, 2024 0
nov. 25, 2024 0
nov. 25, 2024 0
nov. 25, 2024 0
nov. 25, 2024 0