Actualizat noiembrie 22nd, 2024 6:50 PM
ian. 22, 2015 Andrei Şandor Actualitate 0 1613 vizualizari
Deși se anunța cu multe scântei, mai ales după ieșirea de la prânz a consilierilor locali Ritli și Huszar de la UDMR, dezbaterea publică a proiectului de Strategie de dezvoltare a Municipiului Oradea pentru până în 2020 a fost destul de liniștită. Ieri după masă, în prezența unor cetățeni cărora li s-au adăugat câțiva tineri pesediști și reprezentanți ai unor companii subordonate Primăriei, primarul Ilie Bolojan a fost cel care a pledat cauza proiectelor incluse în Strategia care mai așteaptă ultimele sugestii și votul din plen al Consiliului Local.
Flancat de ambii viceprimari, Mircea Mălan și Ovidiu Mureșan (n.b.: a fost prezent și fostul viceprimar Gheorghe Carp, managerul Spitalului Județean), și completat în prezentare de subalternii de la Zona Metropolitană Oradea și Direcția de Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Bolojan a reluat, de fapt, cele expuse în luna decembrie în fața jurnaliștilor și a explicat ideele care au ghidat elaborarea Strategiei. Primarul le-a spus celor prezenți că se dorește ca, până în 2020, Oradea să își continue trendul de dezvoltare și să devină un oraș prosper, cu perspective pentru tineri. „Un oraș în care se vine și se stă, nu din care se pleacă” – așa sună descrierea municipiului în planurile administrației locale care a identificat și principalele direcții de urmat în acest sens.
Ilie Bolojan a explicat că, alături de zona București / Ilfov, și Oradea cu Zona Metropolitană reprezintă motoare ale economiei românești, însă noi trebuie să ne luptăm în permanență cu orașe precum Cluj-Napoca și Timișoara, cele două având niște avantaje demografice, educaționale și de altă natură. Adică Oradea trebuie să își reducă handicapurile. Aparent, pentru a reuși acest lucru, au fost identificate direcțiile principale: condiții bune pentru atragerea de companii care să investească (terenuri industriale mai ieftine dotate cu utilități), infrastructură bună (inclusiv aeriană, care să lege direct Oradea de București și mai multe orașe importante din Europa, sens în care Ilie Bolojan a promis că Primăria va dori să fie partenerul Consiliului Județean în administrarea Aeroportului), legătură (rutieră) bună între componentele Zonei Metropolitane Oradea (aici lucrând peste 100.000 de angajați din Bihor, ei având nevoid de drumuri bune), extinderea transportului în comun integrat sau un sistem de transport / transbordare a produselor – care ar putea crea un avantaj pentru firmele care produc în județul nostru. În același timp Municipalitatea își propune să încurajeze zona de IT, cu mențiunea că Cercetarea locale (pe latura universitară) încă nu e văzută ca fiind foarte înaintată. De asemenea, așa cum a spus-o de mai multe ori, primarul Bolojan merge și pe mâna unor servicii publice de calitate astfel încât să se vorbească despre Oradea care despre orașul în care se beneficiază de asemenea servicii. Edilul a subliniat că în funcție de dezvoltarea orașului, Municipiul Oradea va atrage și cetățeni care să aducă o plus valoare comunității. „Elitele aleg să trăiască într-un oraș sau altul în funcție de facilitățile oferite de oraș”, a precizat Ilie Bolojan.
Celor prezenți le-au fost apoi prezentate cele 5 domenii majore de intervenție luate în vizor pentru dezvoltarea Oradiei în următorii ani: infrastructură, transport, mediu, administrație publică și turism. Pentru că multă lume a solicitat acest lucru, a fost pus accent pe prezentarea potențialului drum ocolitor al cartierului Episcopia și pe cea a șoselei de legătură cu Băile Felix. Ambele drumuri fac parte din intențiile Primăriei Oradea. De asemenea, s-a vorbit despre extinderea Parcului Industrial Eurobusiness 3, dar și despre necesitatea continuării reabilitării rețelelor termice. De altfel, primarul Bolojan a subliniat că, de când cu partea nouă de magistrale, pierderile de apă fierbinte sunt considerabil mai mici.
În acea parte a dezbaterii publice în care și cei prezenți au putut vorbi adresând întrebări sau critici la adresa celor prezentate, mai mulți participanți au cerut cuvântul. Au fost abordate chestiuni legate de rolul Universității din Oradea în dezvoltarea urbei, de salariile mici de aici în comparație cu alte zone / orașe sau de gestionarea Cimitirului Municipal. De altfel, consilierii UDMR Ritli Ladislau și Huszar Istvan au amintit de acest subiect reclamând că nu e normal ca oamenii să plătească înainte pe 10, 15 sau 20 de ani și să nu existe o strategie cunoscută pe 2-3 ani înainte. La fel, așa cum au făcut și la sediu UDMR, cei doi aleși au remarcat că Strategia se bazează pe statistici vechi, pe cifre depășite. De asemenea, celor din Primărie le-a fost semnalat faptul că partea de reabilitare a școlilor nu spune nimic concret despre unitățile de învățământ la care ar urma să se lucreze și nici despre sumele care se intenționează să fie investite. În același timp, Municipalității i s-a cerut să stabilească țeluri cuantificabile în domenii precum turismul, respectiv creșterea numărului de turiști în următorii ani.
Reamintim că propunerea de Strategie de dezvoltare a Oradiei conține proiecte ce însumează aproximativ 200 de milioane de euro. Pe lângă cele deja amintite mai sus, printre proiectele dorite de Primărie se numără și extinderea liniei de tramvai de pe Calea Aradului spre Universitate, respectiv depoul OTL, construcția de alei pietonale și piste de biciclete, modernizarea punctelor termice, reabilitarea unor clădiri monument (Primăria, Casa Darvas – LaRoche sau clădirea Colegiului Național „Mihai Eminescu”), dar și construcția unei șosele ocolitoare metropolitane (Calea Sântandreiului – Densușianu / Nojorid – Sânmartin – Oșorhei / DN 1). Municipalitatea mai așteaptă ultileme propuneri și sugestii pentru Strategie până în data de 20 februarie, urmând ca materialul să fie pe masa consilierilor locali pentru aprobare în ședința de la finalul aceleiași luni.
[nggallery id=2834]
oct. 23, 2024 0
aug. 30, 2024 0
iul. 19, 2024 0
iul. 10, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0