Actualizat noiembrie 23rd, 2024 9:40 PM
iul. 27, 2014 Andrei Şandor Actualitate 0 1473 vizualizari
Desemnată pentru fotoliul de șef peste Cultura din România, Biro Rozalia a primit o sarcină dublă de la un orădean care ani lungi a muncit ca prim-regizor și director al Teatrului Național de la Timișoara. Pe de o parte, regizorul Ioan Ieremia îi cere potențialului ministru bihorean să meargă pe ideea schimbării statutului teatrului din Oradea astfel încât acesta să devină unul național, sub tutela Ministerului Culturii. Cu ambele secții sub aceeași pălărie, cu o nouă organigramă și toate celelalte aspecte conexe. De asemenea, veteranul om de cultură i-a cerut lui Biro un mic „trafic de influență” pentru ca el să poată reveni pe scena orădeană, unde să monteze spectacole „mai bune” decât cele pe care le oferă acum managerii Daniel Vulcu (Teatrul Regina Maria) și Czvikker Katalin (Teatrul Szigligeti Szinhaz).
Doleanțele lui Ioan Ieremia au fost prezentate chiar de regizorul care a constituit pata de culoare a conferinței de presă pe care Biro Rozalia a susținut-o vineri (25 iulie). Regizorul a așteptat cuminte finalul discuției dintre senatorul UDMR și jurnaliști, a cerut cuvântul și a început să își pledeze cauzele, mărturisind că deputatul Szabo Odon a fost cel care i-a spus să vină la conferința de presă a fostului viceprimar de Oradea. Ieremia se recomandă ca fiind orădean de limbă maternă maghiară și care, după ani lungi de „pribegie” ar fi vrut să își încheie activitatea acasă, însă nu ar fi fost băgat în seamă nici de „PSD-istul” Petre Panait (fost director al Teatrului de Stat) și nici de actualul șef mare, liberalul Daniel Vulcu. Dar se pare că, deși e apropiat de comunitatea maghiară și în ciuda unei timide intervenții din partea lui deputatului Szabo (care este președinte executiv al UDMR Bihor și mână dreaptă a președintelui Kiss Alexandru), nici conducerea Teatrului Szigligeti nu s-a înghesuit să îl rezolve oferindu-i posibilitatea să pună ceva în scenă. „Vreau să mă întorc pe scena teatrului la care am debutat”, a încercat Ieremia să impună o doză în plus de sensibilizare a atmosferei de la sediul UDMR.
Profitând de răbdarea posibilului ministru de resort, regizorul a mai scos o solicitare din pălărie: cele două teatre de la Oradea să redevină o singură unitate. „Pentru armonia dintre noi”, a argumentat Ioan Ieremia cu referire la buna înțelegere între etnii. Bărbatul susține că a trecut pe la toți miniștrii pe care i-a avut Cultura după Guvernul Boc, proiectul fiind și acum înregistrat la secretariatul ministerului. „Ocupați-vă de acest proiect!”, a cerut Ieremia scoțând de la Biro Rozalia o tentativă de promisiune: „Pot fi de acord cu orice propunere care are o bază reală. E nevoie de dialog”, a declarat senatorul UDMR dovedint că a însușit destul de bine arta diplomației. Nu de alta, dar e puțin probabil ca proiectul de naționalizare a celor două teatre actuale (care să revină la forma inițială) să aibă sorți de izbândă în condițiile în care se știe că tocmai liderii maghiarimii bihorene au impus spargerea în două a Teatrului de Stat.
Discuția dintre Ieremia și Biro s-a încheiat cu o rundă de aprecieri la adresa senatorului care, înainte de a-l asculta pe regizor, și-a prezentat activitatea depusă în slujba Culturii încă de pe vremea când a ocupat funcția de viceprimar al Municipiului Oradea.
oct. 04, 2023 0
ian. 18, 2016 0
nov. 26, 2014 0
apr. 19, 2013 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 22, 2024 0