Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
iun. 30, 2014 Andrei Şandor Actualitate 1 1721 vizualizari
O parte a presei locale a scris despre faptul că războiul declanșat de Prefectura Bihor împotriva parcărilor galbene din Oradea ar fi reacția de copil răzgâiat a subprefectului Cristian Bitea (foto) la ridicarea mașinii sale de către cei de la AIO. Aparent, însă, Regulamentul aferent parcărilor din Oradea (existent încă din 2006, pe când prefect era primarul actual, Ilie Bolojan) are bube. Și la fel se întâmplă cu acea hotărâre a Consiliului Local Oradea prin care au fost aprobate taxele și impozitele pentru anul 2014.
Subprefectul Bitea a transmis azi, 30 iunie, un comunicat amplu în care dă de veste că Instituția Prefectului Județului Bihor reclamă în justiție „instituirea nelegală a taxei pentru oprire/staționare/parcare neregulamentară/ilegală și a taxei pentru ridicare în caz de oprire/staționare/parcare/neregulamentară a autovehiculelor în municipiul Oradea”. Vizate sunt art. 72 pct. 3 și art. 168 din HCL nr. 640/2006, respectiv punctele 12 și 13 din anexa nr. 19 la HCL nr. 952/2013. Conform acțiunii în contencios a Prefecturii, avem de a face cu o „reglementare deficitară” din partea Consiliului Local în acel articol 168: „În cazul în care nu se efectuează operaţiunile de ridicare sau de blocare a autovehiculelor sau remorcilor oprite sau staţionate neregulamentar în municipiul Oradea, deţinătorii autovehiculelor sau remorcilor pot fi sancţionaţi, de către personalul împuternicit prin dispoziţie de Primarul municipiului Oradea, cu plata taxei speciale pentru oprire / staţionare / parcare neregulamentară, în acest sens întocmindu-se şi afişându-se pe parbriz sau pe geamul lateral a autovehiculului o notă de constatare şi înştiinţare de plată a taxei pentru oprire/staţionare/parcare neregulamentară/ilegală. În cazul neachitării taxei speciale în termen de 48 de ore se va încheia proces verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei..În cazul în care procesul verbal este întocmit ulterior, sancţiunea şi nivelul amenzilor, vor fi stabilite prin procesul verbal de contravenţie, de către agenţii constatatori conform indicaţiilor date de către şeful serviciului parcări, în limitele prevăzute în prezentul regulament”. În opinia Instituției Prefectului, asta înseamnă că și dacă agenții constatatori (agentul Poliției Rutiere sau agentul Poliției Locale) nu au dispus ridicarea autovehiculului, potrivit HCL invocat, „…un alt agent constatator, împuternicit al primarului, sancționează cu plata unei taxe speciale pentru oprire/staţionare/parcare neregulamentară”. De asemenea, se mai precizează că „…în caz de neachitare în termen de 48 de ore, se încheie un proces-verbal de contravenție ‘conform indicațiilor date de către șeful serviciului parcări’, care stabilește și nivelul amenzilor”. Lucru considerat nelegal de juriștii Prefecturii. Subprefectul Bitea consideră că, prin asemenea practici, „se disimulează taxe locale în amenzi contravenționale, ilegal instituite” și se mai și „înfrâng principiile de drept și prevederile OG nr. 2/2001 în sensul că se condiționează constatarea și sancționarea unei contravenții de plata unor așa zise taxe locale fără bază legală, care nu pot fi încadrate juridic, nefiind nici tarife de parcare și nici amenzi”. Culmea e că, potrivit acțiunii depuse luni, 30 iunie, în instanță, cele două taxe se încasează în contul de amenzi deschis pe seama Administrației Imobiliare Oradea (n.b.: gestionara parcărilor din oraș).
Un alt aspect descoperit de Instituția Prefectului este cel „qasi oneros” al stimulentelor de 5% pentru angajații de la Serviciul Parcări, fond constituit fix din aceste sume încasate din amenzile (sau taxele sau sancțiuni) descrise mai sus. Printre altele, partea incriminată de Prefectură precizează că „personalul (de la Parcări) va beneficia de stimulente în funcție de contribuția la aplicarea, evidența și încasarea sancțiunilor”. Lucru, din nou, cel puțin discutabil, consideră juriștii reprezentantului în teritoriu al Guvernului.
Același comunicat de presă emis azi de Prefectură vorbește despre declanșarea procedurii pentru extinderea acțiunii în contencios administrativ în ceea ce privește 3 dispoziții ale primarului Ilie Bolojan (din 2009 și 2010). De asemenea, subprefectul Cristian Bitea solicită Municipalității comunicarea modalității „prin care au fost modificate, completate, suplimentate, înlocuite și renumerotate anexele la HCL nr. 640/2006 (n.b.: Regulamentul de parcare) parte integrantă a acelui act normativ”.
Fără îndoială, nu e niciodată prea târziu pentru a se face lumină în asemenea chestiuni. Totuși, rămâne întrebarea: cum se face că niciun prefect de Bihor, din 2006 și până la mijlocul anului 2014, nu a reușit să descopere aceste probleme? Între timp, în Oradea continuă incertitudinea șoferilor care nici nu mai știu dacă locurile galbene recent trasate mai sunt sau nu valabile? Sunt voci care spun că au fost date amenzi și după ce Prefectura a anunțat că dispoziția primarului, prin care ele au fost înființate, a fost suspendată. Iar pentru că „nebunia” parcărilor durează deja de ceva vreme, acțiunea Instituției Prefectului nu face decât să-i întărâte și mai mult pe cei care au contestat încă de la început strategia locurilor de parcare din Oradea condusă de Ilie Bolojan.
nov. 20, 2024 0
nov. 18, 2024 0
nov. 15, 2024 0
nov. 12, 2024 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
Alo, ITM !!!!!!!!!!!!!
De cand ne prosteste si la Santier la Cartierul Prima ca ne face acte?
Da eu tot nu am semnat nimic si lucru deja de 2 luni!
Acolo de ce nu vine Itm sa ii oblige sa ne faca acte??????????