Actualizat noiembrie 22nd, 2024 3:12 PM
feb. 14, 2014 Andrei Şandor Actualitate 0 1423 vizualizari
Subiectul desființării Școlii „Juhasz Gyula”, ca urmare a hotărârii Consiliului Local care a aprobat noua rețea școlară din municipiul reședință de județ este cald în continuare pentru UDMR. Președintele executiv al formațiunii, deputatul Szabo Odon (foto) a declarat vineri că nu vede altceva decât lipsă de corectitudine față de minoritatea maghiară și asta pentru că argumentele invocate în materialul prin care, practic, unitatea de învățământ din Episcopia sunt de natură să conducă la această concluzie. Conform celor prezentate azi, 14 februarie, de numărul 2 din UDMR Bihor, s-a invocat deficitul existent la această școală. Mai exact, faptul că finanțarea per capita care stă la baza alocărilor financiare (potrivit Legii 1/2011) nu asigură autosusținerea Școlii „Juhasz Gyula”. În opinia lui Szabo, dacă acest criteriu era luat în considerare și pentru a analiza oportunitatea păstrării / desființării unităților de învățământ din Oradea, doar 4 asemenea școli și grădinițe ar mai fi rămas cu personalitate juridică: Colegiul „Eminescu”, Liceul Reformat „Lorantffy”, Grădiniția nr. 46 și Colegiul „Mihai Viteazu”. În rest, spune parlamentarul udemerist, toate unitățile au probleme financiare, ele neputând să își acopere cheltuielile din alocarea stabilită prin normativul general. „A fost o incorectirudine față de comunitatea maghiară din Oradea”, concluzionează președintele executiv al UDMR Bihor, precizând că, culmea, Școala „Juhasz Gyula” nu a fost nici măcar cea mai slabă din punct de vedere al performanțelor financiare. Szabo Odon consideră că problema pornește de sus, de la Ministerul de resort și că a avut deja discuții cu șeful instituției. Urmează, chipurile, să fie mai mulți bani alocați per elev, ceea ce va însemna că, teoretic, nu va mai fi nevoie de restructurări suplimentare. Deputatul susține că și comunitatea maghiară dorește să își eficientizeze sistemul local de școli și grădinițe, dar acest lucru ar trebui să se întâmple pe baza propunerilor venite tocmai din zona acestei comunități. „Nu e normal ca problema normativelor (alocărilor de la centru) să fie rezolvată pe seama învățământului minoritar”, a declarat vineri Szabo Odon, care crede că este nevoie ca aceste sume să țină cont de specificul județelor. Potrivit statisticilor oficiale pentru anul școlar 2012/2013, în Bihor, pe limbi de predare, autosusținere totală s-a înregistrat doar în cazul școlilor exclusiv maghiare (102%) și majoritar maghiare (100%). La școlile 100% românești, autosusținerea a ajuns doar la 90%, iar la cele majoritar românești (deci și cu clase cu limbă de predare maghiara) nivelul atins este de 93%.
nov. 20, 2024 0
nov. 18, 2024 0
nov. 15, 2024 0
nov. 12, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0