Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
iul. 29, 2016 Andrei Şandor Actualitate 2 6495 vizualizari
Parcă zona de la intersecția Parcului Traian cu str. Republicii (pietonal) e mult mai veselă de când au fost date jos schelele care acopereau fațada de acolo a Palatului Moskovits. Clădirea și-a recăpătat, putem spune, sclipirea de odinioară. Bucuroși că a răsărit Soarele și la ei sunt și angajații magazinelor de la parterul clădirii de patrimoniu. Cei care se tot plângeau că vadul clasic, foarte bun, a devenit execrabil de când cu toate lucrările, închiderile stradale și renovările din zonă.
Palatul Moskovits, potrivit datelor luate de pe site-ul enciclopediavirtuala.ro, a fost construit în anii 1904 și 1905. „La structura de rezistenţă s-au utilizat pentru prima dată în Oradea plăci cu nervuri din beton armat (de tip Hennebique), structura de rezistenţă fiind proiectată de profesorul universitar ing. Zielinszky Szilárd din Budapesta. Imobilul este emblematic pentru arhitectura 1900 din Oradea, fiind una dintre cele mai spectaculoase clădiri ridicate în acest stil, datorită ornamenticii bogate. Paul Constantin include clădirea în arhitectura secesion müncheneză, în aşa numitul Lilienstil. Palatul Moskovits este dominat de caracteristicile tipice arhitecturii 1900, dar este eterogen, eclectic, utilizând şi elemente istoriciste adaptate caracterului general Art Nouveau al faţadelor”.
Aceeași sursă vorbește despre fațada tocmai reabilitată ca având cinci travee, cu câte o fereastră fiecare, iar cele marginale au balcoane în consolă. „Decoraţia este deosebit de bogată şi constă în motive vegetale, animaliere, mascaroane realizate în stuc. Predomină elementele vegetale, flori cu tulpinile lungi, curbilinii, pe care le regăsim la toate elementele decorate. La nivelul parterului ornamentele vegetale sunt amplasate sub bovindouri, pe console, în jurul golurilor cu grilaj (deasupra unor uşi mai scunde şi deasupra intrării principale). Majoritatea ornamentelor se concentrează la etajul al doilea. Sub ferestrele de aici şi totodată deasupra celor ale etajului întâi, sunt amplasate cartuşe ornamentale (delimitate de flori cu tulpina ondulată), care înglobează peisaje cu dealuri, munţi, soare, copaci, abia perceptibile. La etajul al doilea, între ferestrele din traveele centrale sunt amplasate elemente decorative cu o lebădă cu pui şi frunze de trestie”.
Specialiștii mai vorbesc despre aticul ambelor faţade, care este „puternic marcat de un element înalt situat deasupra celor trei travee centrale, având forma de rinichi, decorat cu mascaroane. Traveele laterale au aticul sub forma unui parapet cu fante.
Feroneria de la balcoane, tipică Artei 1900, este constituită dintr-o broderie din lujeri şerpuitori, din frunze şi flori. Poarta de la intrare, masivă, din metal, are un grilaj cu desen curbiliniu, în care sunt modelate în fiecare canat trei flori (floarea-soarelui) cu tulpini înalte, cea din centru având rădăcini, simbolizând probabil pomul vieţii. Caracterul curbiliniu, floral, vegetal este regăsit şi la feroneria scării, a balcoanelor-galerii din curte şi la grilajul unor uşi de la intrarea în apartamente”.
Palatul Moskovits Miksa a fost edificat pe baza planurilor arhitectului Rimanoczy Kalman jr. și este considerat unul dintre cele mai frumoase exemple ale stilului secession. Să sperăm că și partea de colț, respectiv fațada care dă spre corso vor fi în curând reabilitate.
nov. 22, 2022 0
mai 01, 2020 0
mart. 06, 2020 0
ian. 07, 2020 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
Imi place ca s-a reabilitat dar…e prea albastru , palatul. E tipator….
Cand termenul de „reabilitare” a unei cladiri de patrimoniu este prost inteles… Lucrarie de reabilitare a cladirii Moskovitz-Miska sunt expresia lucrului facut in graba, fara o baza solida – restaurarea unei cladiri de asemenea valoare nu ar trebui inceputa in lipsa unui studiu coerent de cromatica si a unei echipe de constructori cu cunostinte solide in domeniul conservarii si reabilitarii monumentelor de arhitectura. Rezultatul e dezamagitor: o cosmetizare a fatadei istorice, in culori stridente, care nu pune in valoare obiectul de arhitectura.