Salonul cultural orădean – o nouă ediție „Muzica înainte de toate”

Muzeul Ţării Crişurilor Oradea – Complex Muzeal, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor și Primăria Municipiului Oradea, organizează o nouă ediție a Salonului cultural orădean, sub genericul „Muzica înainte de toate”, care va propune prezentarea a doi compozitori orădeni: Adrian Gagiu și Ovidiu Iloc. Evenimentul va avea loc miercuri, 19 noiembrie 2025, ora 17.00, în Sala de conferinţe a Muzeului Ţării Crişurilor (Str. Armatei Române nr.1/A).

Adrian Gagiu și Ovidiu Iloc vor vorbi despre creația muzicală proprie și vor prezenta înregistrări din compozițiile lor.

Adrian Gagiu este licenţiat în biochimie și este muzeograf la Muzeul Ţării Crişurilor. Este cronicar muzical din 2000, colaborator la Revista Familia, Jurnal bihorean şi Idei in dialog. Compozitor a peste 300 de piese de diferite dimensiuni, în general în stil neoclasic (muzică simfonică, de cameră, vocală şi electronică), unele interpretate în public în România, Germania, Brazilia şi Ucraina, printre care nouă simfonii, două misse, două opere în engleză, Concertul pentru vioară şi orchestră, oratoriul The Resurrection, trei cvartete de coarde, cinci sonate pentru pian, Sonata pentru violoncel şi pian, lieduri şi cinci albume de muzică electronică în stilul minimalismului sacru. A completat unele lucrări schiţate de Beethoven, colaborând cu Centro Ricerche Musicali, Unheard Beethoven şi pianista Susanne Kessel din Bonn. A prelucrat pentru cvartet de coarde mai multe piese pop şi clasice.

Ovidiu Iloc este compozitor şi cadru didactic la Universitatea din Oradea – Facultatea de Arte, dirijor, instrumentist (chitară, lăută) și coordonator muzical în cadrul mai multor proiecte culturale şi artistice. Fost asistent al compozitorului și profesorului Tudor Jarda la disciplina armonie, activează și în domeniul analizei muzicologice. A compus piese corale și muzica la peste 50 de spectacole de teatru, producții naționale și internaționale. În 2012, i s-a acordat premiul Jeff Non-Equity Awards, Original Incidental Music pentru muzica spectacolului The Word Progress on My Mother’s Lips Doesn’t Ring True (autor Matei Vișniec), montat la Chicago. Preocupările interdisciplinare au vizat și zona artelor vizuale și au fost concretizate într-o teză de doctorat, la Universitatea de Vest din Timișoara. În 2022 a obținut al doilea titlu de doctor, cu teza Morfologia gestului muzical, poetica absurdului în creația lui György Ligeti.

Salonul cultural orădean este inițiat de criticul literar Ion Simuț, personalitate marcantă în domeniul literaturii române contemporane, autor a numeroase lucrări de referință în critica și istoria literară. Spațiu viu pentru dezbateri și creație artistică, în care valorile culturale sunt puse în dialog cu publicul larg, inițiativa are sprijinul unor scriitori, critici literari și reprezentanți ai mediului universitar, care contribuie activ la conturarea și promovarea acestui proiect.

Amfitrion va fi prof. univ. dr. Ion Simuț, inițiatorul Salonului.

Intrarea este liberă, în limita a 150 de locuri.

Distribuie