Actualizat noiembrie 21st, 2024 10:53 AM
oct. 10, 2024 Adrian Popa Actualitate, Administrație 0 562 vizualizari
Proiectele de hotărâri privind stabilirea impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul 2025 și revizuirea zonării fiscale a teritoriului Municipiului Oradea au fost lansate în consultare publică pe site-ul Primăriei Oradea. Astfel, Primăria Oradea anunţă că miercuri, 30 octombrie 2024, ora 16.00, va organiza în Sala Mare a instituției dezbaterea publică privind cele două proiecte de hotărâri menționate anterior. Toţi cetăţenii interesaţi sunt aşteptaţi să participe la dezbatere.
Documentația aferentă proiectelor de hotărâre lansate în consultare publică include:
referatele de aprobare privind necesitatea adoptării proiectelor propuse;
rapoartele de specialitate ale compartimentului din cadrul Primăriei Oradea;
proiectele de hotărâri privind aprobarea impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul 2025 și revizuirea zonării fiscale a teritoriului Municipiului Oradea;
anexele aferente cuprinzând cuantumurile impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Oradea în anul 2025 și zonarea fiscală pentru anul următor.
Documentele pot fi consultate în secțiunea „Consultări publice” de pe site-ul Primăriei Municipiului Oradea: https://oradea.ro/consultari-publice/anunt-consultare-publica-privind-proiectul-de-hotarare-privind-stabilirea-impozitelor-taxelor-si-tarifelor-locale-pentru-anul-2025-si-proiectul-de-hotarare-privind-revizuirea-zonarii-fiscale-a-terito/
Termenul pentru transmiterea de propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectele supuse consultării publice este 8 noiembrie 2024.
Detalii privind stabilirea impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul 2025
Potrivit prevederilor legale, taxele și impozitele care constau într-o sumă în lei stabilită prin Legea 227/2015 privind Codul Fiscal se indexează anual cu rata inflației pentru anul fiscal anterior, comunicată pe site-urile oficiale ale Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor, „Pentru indexarea impozitelor și taxelor locale aferente anului 2025, consiliile locale vor utiliza rata inflației de 10,4%”. Prin majorarea unora dintre taxe și impozite cu rata inflației de 10,4%, Primăria Oradea estimează că va încasa 8 milioane de lei în plus față de 2024 (aproximativ 1% din veniturile proprii).
Modificările impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul următor
Aceste modificări cuprind:
Indexarea cu indicele general al inflației
Codul Fiscal obligă autoritățile locale să indexeze anual impozitele și taxele cu un indice comunicat de Ministerul Finanțelor Publice. Inflația pe anul 2023 aplicată pentru 2025 este de 10,4%. Aceasta afectează: impozitul pe clădirile rezidențiale ale persoanelor fizice, pe terenuri, pe autoturisme, taxele pentru autorizarea activităților comerciale, alte taxe.
Modificări ale taxelor existente sau adoptarea unor noi taxe locale/speciale
Principiile urmărite sunt:
Impozitarea echitabilă (egală) a unor situații/bunuri similare;
Corectarea unor situații/fenomene prin utilizarea taxelor sau a unor cote adiționale (impozitele și taxele ca pârghie fiscală).
Modificarea tarifelor locale pentru acoperirea creșterilor costurilor cu utilitățile, materialele și forța de muncă.
Propuneri privind taxele locale/speciale și tarifele adoptate de Consiliul Local
ajustarea tarifelor pentru desfășurarea activităților în incinta Cetății Oradea (APTOR), în sensul alinierii tarifelor la nivelul unor infrastructuri similare private și ținând cont de statutul de monument istoric grupa A – monumente istorice de valoare națională;
ajustarea tarifelor aferente obiectivelor Oradea Heritage (Asociația de Protejare a Monumentelor Istorice), raportat la creșterea costurilor cu întreținerea obiectivelor turistice;
ajustarea unor tarife aferente bazelor sportive administrate de Clubul Sportiv Municipal, raportat la costurile de administrare și la prețurile pieței private pentru baze sportive similare;
ajustarea taxei pentru utilizarea stațiilor în cazul curselor de transport regulate speciale. Cuantumul taxei a fost stabilit în 2015 fără să fi fost modificat până în prezent. De altfel, în ultimii ani, legislația neclară din domeniul transportului cu curse regulate a condus la neplata taxei respective. În prezent, ADI Transregio a elaborat un regulament local, avizat deja de către Consiliul Concurenței, care urmează a fi aplicat începând cu anul 2025;
indexarea taxelor locale privind intervențiile la rețele edilitare de pe domeniul public și avizele Comisiei de Circulație gestionate de Direcția Tehnică (+10,4%);
modificarea cuantumului taxei aferente documentației – Acord de reabilitare – motivat de faptul că aceste acorduri sunt solicitate de operatorii balastierelor, iar terenurile respective necesită salubrizări periodice asigurate de către Municipiul Oradea;
aprobarea taxei pentru eliberare adeverință radiere auto la cerere în cuantum de 30 lei, ce urmează a fi achitată de proprietarii care doresc radierea autoturismelor și depozitarea pe un teren propriu;
ajustarea următoarelor categorii de taxe gestionate de Direcția Economică: taxa pentru înregistrarea fiscală a vehiculelor (altele decât autoturismele), respectiv taxele privind Acordul de funcționare/viză anuală, respectiv modificarea orarului de funcționare;
ajustarea unora dintre taxele de ocupare a domeniului public practicate de către Direcția Patrimoniu Imobiliar, argumentată de nemodificarea lor din anul 2021, inflația cumulată înregistrată de atunci fiind de aproximativ 30%;
în cazul tarifelor de parcare, se propune modificarea doar a tarifului pentru rezervare loc de către bănci/hoteluri;
modificarea tarifelor practicate de către societatea ADMINISTRAŢIA DOMENIULUI PUBLIC SA, ținând cont de impactul creșterilor costurilor cu utilitățile, materialele și forța de muncă.
Detalii privind modificarea zonării fiscale
În Municipiul Oradea se aplică o zonare fiscală dinamică, revizuibilă anual, bazată pe un număr de 17 indicatori. Investițiile publice (asfaltarea străzilor, extinderea rețelelor de apă și canalizare, amenajările de parcuri, locuri de joacă sau terenuri de sport, extinderea iluminatului public, amenajarea parcărilor de domiciliu), dar și cele private, precum dezvoltarea unor noi zone comerciale sau extinderea rețelei de gaz metan, au ridicat calitatea vieții în acele zone, modificând punctajul calculat fiecărei străzi pe baza indicatorilor specifici zonării fiscale a Municipiului Oradea.
Modificarea zonei fiscale influențează:
impozitul pe clădiri rezidențiale persoane fizice (aproximativ +4% de la o zonă inferioară la superioară);
impozitul pe terenuri intravilane persoane fizice și juridice (+30-40% de la o zonă inferioară la superioară).
Prezenta propunere de revizuire a zonării fiscale se prezintă sintetic astfel:
35 străzi/tronsoane de străzi au fost revizuite, dintre care:
Grigorescu: 14;
Oncea: 5;
Tineretului: 5;
Calea Aradului: 3;
Calea Borșului: 2;
Deal: 2;
Nufărul: 2;
Episcopia: 1;
Cantemir: 1.
La nivelul cartierelor orașului, străzile vizate de modificarea zonării fiscale au fost fundamentate de realizarea lucrărilor de asfaltare și canalizare pluvială.
Retrogradare / Modificare:
B – C: 3;
C – D: 2;
B – A: 1;
C – A: 5;
C – B: 24.
Legislația aplicată la elaborarea prezentelor proiecte de hotărâri
Prevederile privind impozitarea clădirilor (art. 458 alin. (4) și art. 460 alin. (8)-(9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal) au fost modificate succesiv prin O.G. nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 716 din 15 iulie 2022.
Ordonanța menționată prevede modificarea modului de calcul al valorii de impozitare a clădirilor, prin raportare la valorile cuprinse în Studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de UNNPR, eliminându-se astfel valorile de impozitare din Codul Fiscal și raportul de evaluare întocmit de un evaluator autorizat.
Prevederile O.G. 16/2022 trebuiau să se aplice de la 1 ianuarie 2024, dar au fost prorogate pentru 1 ianuarie 2025.
Totuși, din precizările primite de către Asociația Municipiilor din România de la Ministerul Finanțelor Publice:
la nivelul ministerului se lucrează la actul normativ referitor la noul sistem de impozitare, care va cuprinde și prorogarea termenului de intrare în vigoare a art. IX, lit. i) din O.G. 16/2022;
la data prezentă, UAT-urile vor lucra conform actului normativ aflat în vigoare, respectiv Titlul IX din Codul Fiscal, referitor la taxe și impozite locale.
oct. 31, 2024 0
oct. 29, 2024 0
oct. 28, 2024 0
sept. 26, 2024 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0