Actualizat aprilie 1st, 2025 7:39 PM
mart. 31, 2025 Adrian Popa Actualitate, Cultură 0 304 vizualizari
Joi, 3 aprilie 2025, ora 19:00 Filarmonica de Stat Oradea Sala de concerte „Enescu – Bartók” Concert Simfonic Ritmurile EmoțiilorDirijor: Noam Zur Solistă: Voropciuc Isabella – pian Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea
În program:
G. Rossini: Uvertura la opera Bărbierul din Seviglia Frederic Chopin: Concertul pentru pian nr. 2, op. 21 S. Prokofiev: Simfonia Nr. 7 |
Muzica este creatoare de emoții, fiecare ființă fiind atinsă de puterea ei. Oamenii, animalele și chiar plantele sunt influențate de muzică, studiile arătând rezultate surprinzătoare pe care le are arta sunetelor asupra evoluției fiecărei ființe. Cu atât mai mult, oamenii care sunt încărcați de emoții, sunt cei care creează o conexiune solidă cu muzica. Poate din acest motiv, se spune că artiștii simt totul mai intens și mai profund, deoarece muzica joacă un rol esențial în activitatea lor zilnică și mai ales în viața lor. Nici melomanii nu sunt departe, ei înțelegând și simțind muzica dintr-o cu totul altă perspectivă. Fără să o aprofundeze în modul științific, teoretic și practic, melomanii sunt cei care preiau tot ce este mai frumos din muzică: Rezultatul muncii artistului, fie el compozitor sau interpret. Melomanul este cel care preia seva actului artistic și emoția pornită din sufletul artistului și transmisă cu căldură și pasiune către public. De ambele părți ale sălii de concert, emoțiile transmise de muzică sunt cât se poate de profunde. Emoțiile artiștilor se întâlnesc cu cele ale ascultătorilor, creând atmosfera unică de concert. Aceasta nu poate fi înlocuită nici de înregistrări, nici transmisiuni, niciun mod tehnic de redare a muzicii neputând să se ridice la realitatea atât de frumoasă a unui moment artistic trăit și simțit pe viu. De aici rezultă faptul că rolul primordial al unui act artistic îl are emoția, întrecând astfel chiar și o interpretare perfectă. Chiar și Ludwig van Beethoven a rămas în istorie printr-un citat în care afirma faptul că o notă interpretată greșit poate fi iertată, însă de neiertat este ideea de a cânta fără pasiune. Emoțiile au un ritm unic prin care sunt transmise și interceptate. Acest ritm poate fi determinat de lucrările interpretate și dramatismul pe care îl poartă fiecare, de artistul care este capabil să creeze aceste emoții și de ascultătorul care este dornic să le capteze. Ritmurile emoțiilor este titlul concertului de joi, 3 aprilie, de la Filarmonica de Stat Oradea. Emoțiile vor cuprinde sala de concerte „Enescu – Bartók” de la ora 19.00, într-un concert condus de celebrul dirijor israelian Noam Zur. Alături de Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea, pe scenă va urca și pianista Izabela Voropciuc. Cea mai cunoscută operă rossiniană este Il Barbiere di Siviglia (Bărbierul din Sevilla), care poartă și titlul mai puțin cunoscut de L’inutile precauzione (Precauția inutilă). Opera în două acte face parte din categoria operelor buffe (comice) și urmează libretul scris de Cesare Sterbini. La baza acestuia se află faimoasa comedie franceză Bărbierul din Sevilla de Pierre Beaumarchais, care a apărut în anul 1775. Opera compusă de Gioachino Rossini a avut premiera în 20 februarie 1816 la Teatro Argentina din Roma și s-a intitulat Almaviva sau precauția inutilă. Bărbierul din Sevilla este considerată una dintre cele mai mari capodopere comice care s-au scris vreodată. În cele două secole de la premieră, opera s-a cântat permanent în întreaga lume, fiind și astăzi una dintre cele mai apreciate lucrări din genul scenic. Rossini nu numai că a compus o operă atât de reușită, ci a făcut-o și într-un timp extrem de scurt. Era cunoscut pentru faptul că scria cu o viteză amețitoare, finalizând în medie două opere pe an, timp de 19 ani, uneori ajungând chiar și la patru lucrări pe an. În urma cercetătorilor, muzicologii au afirmat faptul că partitura operei Bărbierul din Sevilla a fost scrisă în mai puțin de trei săptămâni, ceea ce reprezintă un fenomen de neîntrecut și aproape inexplicabil, în condițiile în care un compozitor poate să lucreze la o operă chiar și 20 de ani. |
mart. 31, 2025 0
mart. 28, 2025 0
mart. 28, 2025 0
mart. 27, 2025 0
apr. 01, 2025 0
apr. 01, 2025 0
apr. 01, 2025 0
apr. 01, 2025 0