Actualizat noiembrie 23rd, 2024 9:40 PM
iun. 19, 2014 Andrei Şandor Actualitate 0 2576 vizualizari
De parcă ar fi în partide diferite și rivali într-o campanie electorală, președintele CJ și al PNL Bihor, Cornel Popa, și primarul Ilie Bolojan (președinte al PNL Oradea) își transmit mesaje și ghiulele prin presă. Deși ei susțin că mai și dialghează face to face. După ce, ieri, primarul orădean l-a qasi acuzat pe președintele Popa de sabotare a Municipiului reședință de județ prin nepromovarea în forul decizional al proiectelo transfrontaliere HU-RO a centurii metropolitane (link), azi (19 iunie), liderul PNL Bihor i-a dat o replică destul de dură. Pe de o parte, Cornel Popa susține că proiectul de infrastructură rutieră dorit de edilul-șef al Oradiei nu poate fi finanțat din fonduri europene transfrontaliere. De ce? Ar fi mai multe motive: valoarea proiectului respectiv depășește pragul fixat de programul HU-RO pentru proiectele de infrastructură, centurile sunt drumuri cu tonaj limitat și existența unor riscuri „extrem de mari” ale finanțării unei porțiuni din această centură, investiția depinzând de factori externi multipli și majori. Printre acestea s-ar număra exproprierile care cad în sarcina primăriilor localităților pe unde trece noul drum, dificultate în conexarea cu alte tipuri de programe cu finanțare națională sau europeană din cauza diferențelor mari între ghidurile diverselor programe de finanțare, dar și riscul de a nu atinge indicatorii de proiect prin nefinalizarea întregii centuri, care duce automat la returnarea finanțării atrase inițial. Deci, practic, se pare că Ilie Bolojan nu era destul de bine informat referitor la posibilitățile privind genul de proiecte ce pot intra pe Hu-RO. Lucru interesant, căci Primăria Oradea a mai derulat asemenea proiecte.
În același timp, deși a fost acuzat și de rea intenție, președintele Popa a prezentat un document din luna aprilie, în care apar cinci proiecte pe care Consiliul Județean le propune spre finanțare Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest în vederea planificării strategice pentru perioada 2014 – 2020. Printre ele apare și „construcția unui coridor de dezvoltare sub forma unui inel de centură”, în valoare de 75 milioane de euro, adică exact șoseaua periurbană de care vorbea primarul Bolojan la un moment dat. Această propunere (alături de construirea de parcuri industriale în zonele Beiuș, Tileagd și Marghita, de realizarea unui sistem ecologic de alimentare cu apă și colector/epurare a apelor uzate și a unui sistem integrat de gestionare a deșeurilor în Parcul Natural Apuseni, de reparații capitale și amenajări interioare în sediul nou al Muzeului Țării Crișurilor și de construirea/modernizarea terminalelor de pasageri și terminal cargo la Aeroportul Oradea) a fost discutată, aparent, și cu reprezentanții Zonei Metropolitane Oradea. Deci și cu conducerea Municipiului Oradea. Documentul transmis către ADR datează din 18 aprilie.
În ceea ce privește nemulțumirile lui Ilie Bolojan aferente proiectului modernizării drumului care duce spre Moneasa, Cornel Popa consideră că primarul a fost „răutăcios” militând împotriva acesei investiții. „Cine-mi spune mie că (acest drum) nu aduce dezvoltare?”, a întrebat retoric președintele CJ Bihor, fiind convins că ideea este foarte bună, ea fiind agreată și de partenerii din Ungaria. „Nu facețo anti-propagandă drumului de Moneasa!”, a cerut Popa, poate și de la Ilie Bolojan, arătând că proiectul acesta poate fi finanțat cu bani prin programul HU-RO, pe când centura plănuită de primar nu ar fi eligibilă. În schimb, CJ încearcă să-i obțină finanțare pe linie de ADR Nord – Vest. Unde, reamintim, fostul director din Primăria Oradea, Marcel Boloș, este șeful mare.
oct. 23, 2024 0
aug. 30, 2024 0
iul. 19, 2024 0
iul. 10, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 22, 2024 0