Actualizat noiembrie 23rd, 2024 9:40 PM
apr. 07, 2014 Andrei Şandor Actualitate 0 1274 vizualizari
Pentru fostul prefect Ilie Bolojan, Claudiu Pop este al doilea succesor de-al său (după Găvrilă Ghilea) care atacă în contencios administrativ hotărâri ale Consiliului Local pe care actualul primar îl controlează. Așa cum era de prevăzut, în urma deciziei prin care CL Municipal și-a menținut hotărârea din decembrie 2012 (prin care binecuvânta un acord între Poliția Locală și Romprest în vederea colectării de cât mai multe contracte de lucrări de dezinsecție, dezinfecție și deratizare), Instituția Prefectului Județului Bihor a depus azi, 7 aprilie, acţiunea în contencios administrativ pentru anularea hotărârilor cu pricina. Instituția condusă de prefectul Claudiu Pop a depistat o serie de nereguli în relația dintre firma privată care a câștigat licitația pentru concesionarea lucrărilor de DDD și Poliția Locală. Conform celor transmise de Cancelaria Prefectului, nu se verifică întocmai asigurările date de reprezentanții administrației locale cum că polițiștii locali nu fac decât să asigure „informarea orădenilor”. În acord e scris negru pe alb: Poliţiei Locale Oradea i se impune „folosirea tuturor mijloacelor coercitive de uzanţă îndreptate către utilizatori”. Prefectul Pop și juriștii săi consideră că „este încălcat principiul consacrat în materia dreptului civil – contractul este legea părţilor – care presupune faptul că, la încheierea unui contract între două părţi să existe acordul de voinţă liber exprimat al ambelor părţi”. Interpretarea dată de reprezentantul Guvernului în teritoriu este că se dorește ca Poliția Locală „să impună, prin măsuri coercitive, încheierea de contracte doar prin acordul neviciat al unei singure părţi, adică a operatorului SC Romprest Service SA, iar cealaltă parte (utilizatorul) să fie constrânsă să încheie un astfel de contract, deci acordul de voinţă al uneia dintre părţi fiind viciat. Potrivit legislaţiei incidente, autorităţile administraţiei publice locale care au ales să delege gestiunea activităţii de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare unui operator privat au obligaţia să urmărească respectarea de către acest operator a indicatorilor de calitate a serviciului în favoarea cetăţenului. În caz contrar, autoritatea locală are posibilitatea să uzeze de prevederile clauzelor contractuale referitoare la neîndeplinirea acestor indicatori”.
Prefectura Bihor a dat în judecată CL Oradea și pentru că ar fi fost încălcate şi prevederile art. 24, alin.4 din Legea Serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006 care spune că autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, împreună cu primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene, după caz, în calitatea lor de autorităţi executive şi de semnatari ai contractelor de delegare a gestiunii, sunt responsabile de asigurarea serviciului de salubrizare a localităţilor şi urmăresc respectarea de către operator a indicatorilor de calitate a serviciului, a clauzelor contractuale şi a legislaţiei în vigoare referitoare la serviciul de salubrizare. Potrivit explicațiilor date de Instituția Prefectului, stabilirea targetului de „2000 de contracte anual – prevăzut în caietul de sarcini, din documentaţia tehnică a atribuirii (punctul 4.5., cap. IV din Acord), reprezintă de fapt un indicator de performanţă care a fost prevăzut în caietul de sarcini al licitaţiei prin care i-a fost delegat operatorului SC Romprest Service SA activitatea de deratizare, dezinsecţie, dezinfecţie de pe raza municipiului Oradea, iar în cazul nerespectării indicatorilor de performanţă la care s-a angajat operatorul prin semnarea contractului de delegare de gestiune reprezintă o clauză de reziliere a acestui contract de delegare”. Așa cum Claudiu Pop a spus-o încă de la prima sa ieșire publică pe acest subiect, „este nefiresc ca autoritatea contractantă prin Poliţia Locală – instituţie care trebuie să verifice dacă operatorul a efectuat activităţile de deratizare, dezinsecţie, dezinfecţie conform planului şi graficului stabilit de comun acord şi în condiţiile legii – să ajute operatorul să îndeplinească acest indicator care este atributul lui exclusiv”.
Acțiunea în instanță a Prefecturii vizează și încălcări ale unor principii precum asigurarea unei concurenţe loiale. „Operatorul a câştigat licitaţia publică în detrimentul altor operatori, asumându-şi responsabilitatea de a îndeplini indicatorii de performanţă prevăzuţi în Caietul de Sarcini, pentru îndeplinirea cărora, prin acest Acord, i se oferă sprijinul autorităţii locale prin Poliţia Locală”, spun cei de la Prefectură. Cât despre acordul de colaborare dintre Romprest și Poliția Locală, opinia juriștilor de la Prefectură este că, având în vedere obligația uneia față de cealaltă (după cum reiese din textul acordului) în privința sprijinului reciproc în vederea încheierii contractelor de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare între operatorul şi utilizatorul serviciului, nu există „cadrul legal cu privire la posibilitatea încheierii unui astfel de parteneriat”. Totodată, ar fi încălcate și prevederile legale incidente ce reglementează activitatea poliţiei locale sau a serviciului de salubrizare. Clauzele din acest Acordul de Colaborare „nu sunt reglementate de nici un act normativ incident şi în vigoare şi nu sunt prevăzute nici în Regulamentul – propriu al Serviciului de salubrizare a municipiului Oradea”, se arată în informarea transmisă de Cancelaria Prefectului.
mai 17, 2023 0
ian. 08, 2021 0
dec. 18, 2019 0
sept. 01, 2017 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 22, 2024 0