În perioada 15 iulie – 3 august, 828 de cetățeni de diverse vârste au fost chestionați de oamenii coordonați de sociologul Szekedi Levente (foto) de la Universitatea Partium și au pus câte 40 de întrebări la domiciliul subiecților. Vă prezentăm câteva rezultate ale cercetării sociologice: 40% dintre orădeni circulă cu vehiculele OTL în zilele lucrătoare. Dintre aceștia, 77,12% folosesc mai mult tramvaiul și numai 22,88% merg cu autobuzul. Strict tramvaiele sunt folosite de 41% dintre cei chestionați. Conform rezultatelor sondajului, clienții OTL sunt adepții abonamentelor (56,8%). Cu toate că majoritatea respondenților se arată mulțumiți de serviciile OTL, există și aspecte negative aduse în atenție. Printre acestea, cel mai des este invocat comportamentul neadecvat al personalului, după care urmează siguranța în autobuze/tramvaie (legat de hoți și cerșetori), dar și punctualitatea vehiculelor. Orădenii chestionați la domiciliu au evidențiat și alte doleanțe. Astfel, se pare că, din cauza gradului din ce în ce mai ridicat de poluare, clienții OTL ar prefera să aibă la dispoziție mai multe tramvaie și o rețea de troleibuze. De asemenea, există o parte a populației care reclamă stații prea îndepărtate de domiciliu, motiv pentru care unii spun că nu apelează la mijloacele de transport tocmai din comoditate, preferând mașina personală sau chiar taxiul. În replică, reprezentanții OTL spun că s-au lovit de situații în care după ce au înființat o stație mai aproape de un bloc sau altul, la cererea locatarilor, apoi s-au văzut nevoiți să desființeze stația pentru că oamenii se plângeau că e mare gălăgia. Curățenia din mijloacele de transport în comun este un alt punct sensibil, dar care, trebuie să recunoaștem, nu ține (doar) de angajații societății comerciale care asigură transportul în comun pe raza Oradiei. Varietatea extraordinară a utilizatorilor tramvaielor și autobuzelor face ca printre cei care călătoresc cu OTL să se numere și oameni cu mai puțin respect pentru curățenie. Atât sociologul Szekedi, cât și responsabilul de relații cu publicul, Carmen Tocuț (foto), au ocolit să spună concret, dar este clar că criticile principale se referă la etnicii rromi. Aceștia, pe lângă faptul că nu sunt foarte preocupați de curățenie, mai beneficiază și de o oarecare „protecție” din partea controlorilor care, deseori, „uită” să le ceară biletele sau abonamentele. Ceea ce constituie un alt motiv de reticență față de folosirea mijloacelor de transport în comun. Sondajul domiciliar derulat de Universitatea Partium este descris ca având un nivel de încredere de 95%, iar marja de eroare este de plus/minus 3,4%.