Actualizat noiembrie 20th, 2024 11:58 PM
oct. 28, 2022 Adrian Popa Actualitate, Administrație 0 1042 vizualizari
În ultimele două săptămâni, Primăria Oradea a trimis notificări celor aproximativ 600 de orădeni, care nu și-au clarificat încă situația fiscală a terenurilor înscrise în registrul agricol. Informațiile privind modul de folosință a terenului trebuie să corespundă realității, întrucât datele înregistrate în Registrul Agricol stau la baza stabilirii impozitului pe teren pentru anul următor.
Aceștia trebuie să depună/transmită Declarația privind înregistrarea/modificarea datelor în registrul agricol însoțită de următoarele documente obligatorii:
Plan de situație întocmit de un topograf din care să rezulte suprafețele pe fiecare categorie de folosință a terenului,
Extras de carte funciară (CF) indiferent de data emiterii
Fotografii ale terenului, realizate din mai multe unghiuri/perspective, dar cel puțin: o fotografie de la stradă în care să fie vizibil numărul administrativ (numărul de casă, dacă există) și o fotografie cu suprafețele de teren având categoria de folosință agricolă.
În situația în care nu vor fi depuse declarația și documentele solicitate, Primăria Oradea va efectua verificări la fața locului în vedere stabilirii realității utilizării terenului agricol, iar asigurarea accesului este obligatorie, conform prevederilor legale.
’’Dacă nici de această dată nu vor transmite documentele și informațiile solicitate, angajații primăriei vor merge în teren pentru a verifica situația reală de folosință al acestor terenuri pentru că scopul nostru, al primăriei, nu a fost să luăm bani în plus la impozitare, ci să corelăm situația fiscală cu cea din teren. Este ciudat că în ultimii 10 ani de zile a crescut suprafața terenurilor agricole din municipiul Oradea (în 2013 – 12 milioane mp, în 2021 – 14 milioane mp) în condițiile în care s-a construit foarte mult. În toate cazurile, realitatea din teren este cea care trebuie să primeze.’’, a precizat primarul Florin Birta.
Reamintim pe această cale că, în 2020, a fost aprobată Hotărârea Consiliului Local – nr. 896/2020 privind încadrarea terenurilor din zonele fiscale A si B la categoria de folosință curți-construcții. Persoanele vizate de respectiva hotărâre, aproximativ 1000 de proprietari, aveau edificate construcții pe teren și dețineau totodată teren încadrat ca și teren agricol pe același teren cu construcția, iar înscrisurile existente în Registrul Agricol, aveau la bază documente și declarația proprietarului, fără realizarea unei verificări a situației reale, pe teren. Prevederile acesteia au fost însă anulate, după ce trei persoane au acționat în instanță, reclamând că hotărârea nu este legală.
‘’Pentru cei trei proprietari care au acționat în instanță, dispozițiile sentințelor au fost deja operate în evidențele fiscale ale primăriei și ei au fost reîncadrați. De asemenea, în urma notificărilor transmise in anul 2021, aproximativ 400 de proprietari care și-au clarificat deja situația utilizării reale a terenurilor, nu sunt afectați de hotărârile judecătorești, situația fiscală a acestor proprietari fiind conformă cu realitatea, în baza documentelor prezentate de aceștia. Pentru ceilalți 600 de proprietari, eventualele solicitări de repunere în situația anterioară vor fi soluționate astfel: din evidențele curente ale Registrului Agricol se preiau informații privind categoriile de folosință așa cum sunt înregistrate în prezent. Efectele la nivelul impozitului se vor vedea începând cu 1 ianuarie 2023, întrucât o hotărâre judecătorească nu poate acționa retroactiv pentru cei care nu au fost parte din proces, așa că aceștia vor reveni la situația anterioară de la începutul anului viitor. În cazul unor modificări în Registrul Agricol, operate până la finalul anului, impozitul pe 2023 se va calcula în baza situației înregistrate în 2022.’’, a mai explicat edilul.
Scopul Primăriei Oradea este de a corela situația fiscală cu realitatea din teren. În prezent, lucrurile stau altfel, în sprijinul afirmațiilor sale, edilul prezentând și câteva exemple concrete. În plus, acesta a precizat care este diferența dintre impozitul pe care îl plătește o persoană pentru un teren cu construcție, comparativ cu cel pentru un teren agricol. În zona A, spre exemplu, terenul arabil este impozitat cu 0,023 lei/mp pe an, ceea ce înseamnă că un proprietar, plătește pentru o suprafață de 500 mp, suma de 11,70 lei. Pentru aceeași suprafață, însă încadrată la teren cu construcții, tot în zona A, se plătește 1,036 lei/mp/an, ceea ce înseamnă 518 lei impozit datorat.
De asemenea, pentru zona B, metrul pătrat se plătește cu 0,017 lei/an, ceea ce înseamnă un impozit de 8,70 lei pentru 500 mp, în timp ce, impozitul datorat pentru un metru pătrat în cazul terenurilor cu construcții este de 0,770 lei, rezultând suma de 385 lei pentru 500 mp.
‘’Este un caz în care proprietarul și-a delimitat topografic conturul casei în curți – construcții, iar zona din spate, care are doi arbori și spațiu verde, a fost delimitată ca și teren agricol. Nu se face agricultură acolo, credeți-ne, și atunci această zonă trebuie toată încadrată la curți-construcții. Vă mai dau un alt exemplu, proprietar care a și câștigat în instanță, se vede clar terenul din jurul casei de locuit, în afară de 3-4 arbori ornamentali și vreo 10 pomi fructiferi și gazon, nu există activitatea agricolă reală. Și atunci cred că echitatea și normalitatea față de cei care își declară corect terenurile în Oradea și plătesc corect impozitul trebuie menținute și de cei care caută, tot timpul, să găsească variante de-a nu respecta legea.’’
Precizăm că în categoria de folosință ”Agricol” se regăsesc următoarele subcategorii:
– teren arabil (inclusiv sere și solarii) – care se ară în scopul cultivării plantelor,
– pășuni naturale – care sunt destinate pășunatului animalelor,
– fânețe naturale – care sunt destinate pășunatului animalelor,
– vii – plantații viticole,
– livezi – plantații care au cel puţin 25 de pomi fructiferi plantaţi la distanţele prevăzute de legislaţia în vigoare).
Important de menționat este faptul că accesele auto, aleile betonate, construcțiile de orice fel, nu fac parte din circuitul agricol chiar dacă sunt și porțiuni cu verdeață/gazon/amenajare peisagistică, și prin urmare această zonă va avea categoria de folosință curți – construcții.
Documentele menționate mai sus se vor transmite Primăriei Oradea – Compartimentul Agricol, până la 30 noiembrie, prin una dintre următoarele modalități:
– scanat/fotografiat pe adresa de email primarie@oradea.ro sau
– prin depunerea la Primărie – Sala Ghișeelor sau
– prin poștă pe adresa Primăria Municipiului Oradea, Piața Unirii, nr. 1.
nov. 11, 2024 0
nov. 07, 2024 0
oct. 22, 2024 0
oct. 16, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0