Actualizat noiembrie 24th, 2024 10:54 PM
ian. 28, 2019 Adrian Popa Actualitate, Administrație 0 1119 vizualizari
Primarul Ilie Bolojan a susținut luni o conferință de presă în care a prezentat câteva proiecte noi de investiții pe care municipalitatea urmează să le implementeze în perioada următoare, cu scopul de a fluidiza traficul din câteva zone aglomerate din oraș.
Lărgirea traversării pe sub calea ferată în zona intrării pe strada Matei Corvin
Primul proiect vizează lărgirea traversării pe sub calea ferată în zona intrării pe strada Matei Corvin de la două benzi, cât este astăzi, la patru benzi.
„Așa cum se știe centura municipiului Oradea care este o stradă cu patru benzi se intersectează cu strada Ștefan cel Mare care este prevăzută tot cu patru benzi. Acest profil rutier cu patru benzi trece apoi în două benzi și se redeschide pe strada Matei Corvin în patru benzi, rezultând o congestie a traficului în zona pasajului pe sub calea ferată, de la intersecția centurii cu Ștefan cel Mare. Prin urmare, Primăria Oradea a decis să reia acest proiect mai vechi, și să refacă toată documentația necesară în sensul lărgirii acestei subtraversări la patru benzi de circulație”, a spus primarul Ilie Bolojan în deschiderea conferinței de presă. În acest moment, înălțimea acestui pasaj este puțin peste 4 metri. Propunerea municipalității este ca acesta să fie înălțat la 5 metri, pentru a nu mai exista restricții pentru tiruri.
În momentul de față se lucrează la studiul de fezabilitate pentru lărgirea acestui pasaj. Documentațiile necesare și avizele de la CFR vor fi finalizate în primăvara acestui an.
Se estimează că valoarea întregii lucrări va fi de puțin peste 1 milion de euro.
„În urma discuțiilor pe care le-am avut cu conducerea Companiei de Drumuri și Autostrăzi am convenit ca după obținerea tuturor avizelor necesare, a documentațiilor aferente și după realizarea eventualelor exproprieri, așa cum am lucrat și la proiectul de legătură a orașului Oradea cu viitoarea autostradă, să predăm acest proiect Companiei de Drumuri și Autostrăzi , în așa fel încât în cursul anului viitor, să fie realizată această lărgire a trecerii pe sub calea ferată”, a completat primarul Ilie Bolojan.
Pe măsură ce se va realiza viitoarea autostradă Transilvania, intarea principală în oraș nu va mai fi de exemplu, cea dinspre Cluj prin Oșorhei, ci va fi intrarea dinspre zona de nord, dinspre strada Matei Corvin, iar pentru a evita viitoare ambuteiaje, realizarea proiectului de lărgire prezentat mai sus este unul foarte important pentru municipiul Oradea.
Prelungirea drumului care leagă Oradea de comuna Sântandrei – etapa a II-a și realizarea a două subtraversări pe sub șoseaua de centură și linia ferată
Al doilea proiect de investiții vizează prelungirea drumului care leagă orașul Oradea de comuna Sântandrei – etapa a II-a. Așa cum se știe, la intersecția dintre Centura Oradea și strada Cazaban există o trecere peste calea ferată, la intrare pe drumul nou de legătură executat cu comuna Sântandrei. Primăria Oradea își propune astfel o a II-a etapă, care să facă ca acest drum de legătură să se lege cu orașul, fără să mai traverseze calea ferată sau centura.
„În acest sens, din această girație, care este imediat după trecerea de cale ferată, se propune executarea unui drum nou în lungime de 973 metri, care să se apropie de zona malului Crișului Repede, să treacă pe sub cele două linii de cale ferată, cu un pasaj pe sub acel rambleu, să treacă apoi pe sub șoseaua de centură în zona străzii Podului tot cu un pasaj pe sub rambleu și să iasă în Cazaban prin spatele benzinăriei OMV și pe lângă actuala Piață Ioșia, cu o bretea pentru cei care doresc să vireze dreapta pe centură, ca să nu aglomereze girația din zona Cazaban și cu altă bretea pentru cei care doresc să intre în oraș și să vireze stânga”, a precizat primarul.
Cele două pasaje subterane vor avea o lungime de 32 de metri, respectiv 34 metri și o înălțime de 3,5 m fiind destinate doar traficului ușor, în așa fel încât această lucrare să completeze noua legătură cu Sântandrei, pentru ca traversarea dinspre Sântandrei spre Oradea să nu genereze congestie în acea girație foarte importantă de lângă Piața Ioșia.
Proiectul este momentan în lucru, urmând ca în primăvară, după obținerea tuturor avizelor, să fie finalizat studiul de fezabilitate.
Pentru realizarea acestui proiect, Primăria Oradea își propune să găsească o sursă de finanțare împreună cu comuna Sântandrei, iar dacă nu se va reuși, atunci lucrările se vor face din bugetele proprii.
Legătură Calea Aradului-Strada Ogorului
O a treia lucrare importantă prezentată în cadrul conferinței de presă este cea de realizare a unei legături suplimentare între DN79 Oradea – Arad, în zona aeroportului și șoselei de centură, strada Ogorului, de la girația care este situată la ieșirea pe centură, lângă Cimitirul Rulikowski și Cartierul Europa. Conform proiectului, actualul drum care duce la piața de vechituri s-ar continua pe lângă piață, scopul fiind de a se lega cu drumul din spatele centrului comercial Era Shopping Park, care face legătura directă cu drumul Oradea-Arad.
Este vorba de o traversare, un drum acoperit în zona culoarului de aterizare a aeroportului, la o distanță de aproximativ 700 metri de capătul pistei de aterizare, într-o zonă care este mult mai joasă, situându-se la o diferență de aproximativ 5 metri față de nivelul pistei.
Acest drum ar urma să fie semi-îngropat, adică va fi un drum acoperit cu instalație de protecție pentru lumini, care să nu permită farurilor de la mașini să interfereze cu instalația de semnalizare a aeroportului.
„Avem un acord de principiu din partea Autorităților Aeronautice pentru realizarea acestui drum acoperit. El trebuie să respecte în principal două reguli: să nu depășească partea superioară a drumului, inclusiv nivelul camioanelor care ar trece acolo, nivelul pistei, și de asemenea să fie sub nivelul instalației de balizaj, instalației de iluminare-semnalizare a aeroporului, care este amplasată în această zonă. În momentul de față realizăm studiile geotehnice și topografice, în așa fel încât să vedem care este nivelul apei în subteran, pentru că de acest nivel va depinde și sistemul de construcție. Estimăm că, dacă totul va fi în regulă, în termen de aproximativ două luni de zile vom avea studiile de fezabilitate, inclusiv acordul de la Autoritatea Aeronautică și vom putea să promovăm acest proiect în perioada următoare, în așa fel încât, odată cu realizarea tuturor lucrărilor din această zonă, legătura dintre Leroy Merlin, Piața 100, această girație și legătura dintre intrarea în Parcul Industrial II și pasajul de pe strada Thurzó Sándor, întreaga zonă să fie mult mai bine conectată traficului”, a spus primarul Ilie Bolojan.
Acest proiect urmează să fie realizat din bugetele locale, fiind în gestiunea Zonei Metropolitane Oradea.
„Dacă toate lucrurile vor fi în bună regulă, în primăvara acestui an vom avea aceste trei proiecte gata de promovat și de aprobat în ședințele de Consiliu”, a adăugat primarul Ilie Bolojan.
Situație de blocaj privind realizarea procedurilor de achiziție în vederea demarării investițiilor finanțate din fonduri europene
În a doua parte a conferinței de presă de luni primarul Ilie Bolojan a prezentat o situație de blocaj în ceea ce privește realizarea procedurilor de achiziții pentru demararea lucrărilor finanțate din fonduri europene, ca urmare a apariției OUG nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal bugetare, care schimbă modalitatea de verificare a licitațiilor la proiectele europene.
Prin modificarea care a fost adusă prin această ordonanță, verificarea licitațiilor pentru proiectele europene nu se mai face de către ANAP, autoritatea pentru achiziții publice, această procedură fiind trecută la autoritățile de management, respectiv la fiecare minister care gestionează aceste proiecte europene, fără ca acestea să aibă oameni pregătiți și infrastructură necesară. Astfel, aceste verificări nu vor putea fi efectuate în perioada imediat următoare, prin această măsură fiind practic blocată și întârziată achiziția proiectelor pe fonduri europene.
„În cea mai bună situație ar mai dura câteva săptămâni până când am putea da drumul la licitații. Dacă am face acest lucru acum, am avem un risc mare de corecție și nimeni nu dorește să plătească penalități pentru că Guvernul României, fără să se gândească la efectele pe care o astfel de ordonanță le are, a luat măsuri nepregătite în acest domeniu. Cert este că problemele nu vor fi rezolvate foarte ușor, pentru că autoritățile de management nu sunt acreditate să facă aceste verificări ex-ante, așa cum sunt numite, deci va trebui să obțină și această acreditare de la Comisia Europeană. Noi în Oradea ar trebui să forțăm, de exemplu, să dăm drumul la licitațiile pentru contractarea proiectelor tehnice la pasajele subterane din zona Centrului Civic, pentru că nu putem să mai așteptăm câteva luni de zile. Acestea sunt niște lucrări destul de complicate, deci riscăm, ne asumăm conștient unele corecții, acestea nefiind sume mari la partea de proiect tehnic. Celelalte licitații de lucrări propriu-zise le-am blocat pe toate și solicit pe această cale Guvernului să găsesască modalități pentru a face aceste verificări operaționale, pentru că altfel pierderile și întârzierile vor fi foarte mari pentru toate autoritățile locale din România”, a explicat primarul Ilie Bolojan.
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 21, 2024 0
nov. 24, 2024 0
nov. 24, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0