Actualizat noiembrie 20th, 2024 11:58 PM
feb. 19, 2017 Andrei Şandor Actualitate, Muzică 1 2428 vizualizari
Chiar și cei mai noncoformiști și mai deschiși iubitori de muzici speciale din Oradea și-au luat-o peste ceafă. Sâmbătă, 18 februarie, trioul maghiar condus de suflătorul Agoston Bela a oferit un moment care nu poate fi catalogat decât cu mari eforturi. Dacă spunem că a fost jazz, e prea puțin. Dacă zicem jazz experimental, tot nu e de ajuns. Dacă vorbim despre foarte multă improvizație, e normal căci jazz-ul pe așa ceva se bazează. Dar cele aproximativ 100 de persoane adunate în prima parte a concertului (n.b.: numărul scăzând semnficativ pentru repriza a doua…) au avut parte și de teatru, respectiv de incursiuni în astronomie și geodezie.
A treia parte din seria de concerte de la Posticum dedicate Pământului și-a atins, pare-se apogeul. Deși vor mai fi 7 concerte incluse în suită, va fi dificil ca cineva să egaleze modul absolut aparte în care artiștii de aseară s-au raportat la tema dată de gazde. Ágoston Béla este foarte cunoscut și pentru o anumită parte a cetățenilor orădeni datorită activității sale în cadrul uneia dintre cele mai în vogă trupe underground din Ungaria, Kispal es a Borz. Muzicianul evoluează la tot felul de instrumente de suflat (saxofon, clarinet etc.), dar are și părți vocale și chiar „recită” în ritm de rap, după cum a dovedit în concertul de la Posticum. Lângă el, pe scenă, au fost Rubik Ernő Zoltán (pian, percuție) și Bágyi Balázs (percuție, pian). La toți trei se adaugă „instrumentele” cele mai noi din jazz: hărțile topografice și pământul.
Conformându-se subiectului suitei de concerte din această perioadă a anului, artiștii din țara vecină au alcătuit un repertoriu dedicat 100% cerințelor. Practic, în afară de maximum 3 piese (printre care o versiune specială de la clasica „My Funny Valentine” și tradiționala „House Of The Rising Sun” folosită drept intro special pentru o incursiune în „Mikrokozmos”-ul semnat Bartok Bela), tot spectacolul a avut în centru planeta noastră și țărâna. Chiar și la modul foarte concret căci, de exemplu, în timpul piesei „Foldmero” (Topograf), Agoston a întins pe jos un fel de prelată pe care a desfășurat mai multe hărți peste care a aruncat pământ. Desigur, cu acompaniament sonor, întreaga scenă lăsând să zburde imaginația spectatorilor. După care, tot ca parte a compoziției / show-ului, hărțile au fost rulate și puse la păstrare, artiștii strângând și pământul aruncat cu câteva minute mai devreme.
„Foldemero” nu a fost, în schimb, singura piesă cu încărcătură avangardist-suprarealistă. Melodia „Heavenly Bodies” (Corpuri paradiziace / cerești) l-a transformat pe ușor excentricul Agoston în Lună, cu parte întunecată cu tot. Iar în concepția lui și a piesei expuse la Posticum, Luna s-a rotit în jurul Terrei reprezentate de bateristul Bagyi Balazs, saxofonistul oprindu-se în câte o „stație” cu partiturile pregătite. A fost multă mișcare în concertul de sâmbătă. Dar și poezie. Versuri ale poetului arădean Toth Arpad – recitate cu megafonul – s-au transformat într-un adevărat rap modern, după cum a descris piesa „Under The Ground” (Sub pământ) artistul din Ungaria. Melodie despre care Agoston Bela spune că a orchestrat-o pentru big band, însă i s-a părut interesant să-i reducă dimensiunile la un trio pentru evenimentul de la Oradea.
Per total, recitalul de două ore bune – compozițiile etalate având durate considerabile – a semănat cu o combinație de frânturi de melodii, încercări de instrumente, colaje sonore care (aparent) nu au legătură unele cu celelalte, jazz clasic și soundtrack-ul unor filme de suspans regizate de Hitchcock sau De Palma. Cei trei artiști au încheiat seara cu „Earth Song”, melodie cu o temă aproape obsedantă și cu un final bursc. Experiență năucitoare pentru spectatorii care au rămas până la final.
Aplauzele nu au fost gratuite! Mai ales că, după cum a declarat liderul trioului, Agoston Bela, pentru reporterul bihorstiri.ro, acesta a fost primul concert în care cei trei au apărut împreună pe aceeași scenă. Câte doi, ei au mai avut prestații comune, însă formula Agoston – Rubik – Bagyi a fost alcătuită special pentru evenimentul de la Oradea.
La Posticum, următorul spectacol de jazz închinat Pământului va avea loc în data de 4 martie, cu trioul Baló István / Pozsar Mate / Ajtai Peter. Teoretic, de la ora 18. Dar e posibil ca, așa cum s-a întâmplat și sâmbăta asta, concertul să înceapă la ora 19. Cei interesați sunt invitați să urmărească pagina de Facebook a organizatorilor pentru informațiile cele mai noi.
mai 17, 2017 0
apr. 30, 2017 0
apr. 26, 2017 0
apr. 17, 2017 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
One thought on “Muzică, țărână, topograf, Lună. Concert jazz total ieșit din tipare, la Posticum (FOTO/VIDEO)”