Actualizat noiembrie 21st, 2024 10:53 AM
sept. 22, 2020 Daniel Ardelean Uncategorized 0 2152 vizualizari
Ce a făcut Consiliul Județean Bihor pentru dezvoltarea Aeroportului din Oradea în ultimii 4 ani?
IM: A făcut tot ceea ce legal putea să facă. În primul rând, am modernizat terminalul existent și apoi am finalizat noul terminal de pasageri, o investiție de peste 6,7 milioane lei. În 2016, am negociat cu companiile aeronautice și am reușit să aducem la Oradea, după o lungă perioadă de timp, mai multe curse internaționale. În primii doi ani, lucrurile au mers bine. În anul 2018, de exemplu, peste 220.000 de pasageri au tranzitat aeroportul. Din păcate însă, Aeroportul Oradea a rămas din toamna anului 2018 fără curse externe, după ce compania low-cost Ryanair a decis să-și suspende toate rutele pe care le opera din Oradea, iar în 2019, și compania Blue Air a decis să anuleze zborurile dintre Oradea și București.
Din ce cauză s-au retras aceste companii de la Oradea?
IM: Pentru corecta informare a bihorenilor trebuie spus că atât Rynanair cât și Blue Air au oprit cursele internaționale de la Oradea nu din cauza Consiliului Județean! Le-au oprit pentru că aceste curse nu au mai fost rentabile pentru companiile respective din punct de vedere financiar! Consiliul Județean le-a oferit tarife aeroportuare competitive, am fost deschiși la solicitări și am investit în modernizarea aeroportului. Deci, noi am făcut tot ceea ce ținea de noi și ne permiteau legile. Repet, cursele externe de la Oradea nu erau rentabile pentru companiile aeronautice! Au întâmpinat probleme mari cu vânzarea biletelor. La vremea aceea, Consiliul nu putea face un lucru: nu putea subvenționa prețul biletelor! Pandemia a schimbat acest lucru, dar atunci NU ERA POSIBIL din punct de vedere LEGAL.
Dacă aceste curse nu erau rentabile, cum se explică totuși numărul mare de pasageri în 2017 și 2018?
IM: În perioada aceea, erau foarte căutate cursele și biletele la preț redus, preț de promoție. Asta arătau cifrele companiilor de zbor. Toată lumea încerca să călătorească în străinătate la un preț cât mai mic, de cele mai multe ori total nerealist și ne-sustenabil. Cifrele și realitatea ne arată că la Oradea biletele la preț întreg se vindeau foarte greu și foarte puține la număr. Din păcate, nivelul de trai din Oradea nu le permite încă majorității orădenilor să achiziționeze bilete la preț întreg, bilete la peste 100-150 de euro. Orădenii cumpărau doar bilete le preț redus, cu 10-30 de euro, cu care însă companiile nu reușeau să-și facă rentabile aceste curse. Pe termen lung nicio companie nu poate supraviețui doar din vânzarea de bilete promoționale. Să nu uităm că angajații din Oradea sunt pe ultimele locuri în țară la salariul mediu net. În 2019, doar angajații din Bistriţa-Năsăud, Teleorman, Hunedoara, Neamţ şi Harghita au avut salarii mai mici. Iar aici, Primăria Oradea a greșit fundamental acceptând investitori care oferă salarii foarte mici și care nu aduc suficientă plus valoare!
Care este situația acum cu subvenționarea prețului biletelor?
IM: Față de perioada 2016-2020, când Uniunea Europeană interzicea subvenționarea biletelor de avion, astăzi, lucrurile s-au schimbat și pe noua schemă de ajutor de stat aprobată de Comisia Europeană, în contextul pandemiei, autoritățile publice din România pot să acorde subvenții de până la 1 milion de euro pentru operatorii aerieni, dar maxim 800.000 pe operator.
Cum vedeți faptul că Primăria Oradea a decis deja să aloce 5 milioane de lei pentru această schemă de ajutor de stat?
IM: La fel ca mulți bihoreni stau să mă întreb: oare, într-adevăr, zborurile externe sunt astăzi prioritatea noastră, a bihorenilor? Sub conducerea incompetentă a Guvernului PeNeLe și a reprezentanților săi din județ și Oradea, astăzi Bihorul înregistrează o creștere îngrijorătoare a numărului de infectări cu COVID-19. În acest context, Primăria s-a trezit să promoveze orașul și să subvenționeze cursele aeriene. Oare pentru ce?
Să crească și mai mult numărul de infectați localnici? Sau să îi infecteze pe turiști, să crească și în orașele lor statisticile negative? Sau cu ce scop? Promovează orașul de parcă nu ar fi pandemie… În termenii lui Iohannis asta cum se cheamă oare: atitudine responsabilă? Chiar așa de disperat e orașul să mai încaseze niște bani de pe urma turiștilor? Și câți bani? Sau chiar așa de disperați sunt peneliștii după imagine? Să aibă cu ce să se laude în campania electorală. Aropo! Primarul orașului a declarat recent, că dacă are aeroportul și în 6 luni nu reușește să aducă la Oradea curse externe, își va da demisia. PNL are Consiliul de Administrație și conducerea Aeroportului de un an și NU a adus nicio cursă.
Un om normal la cap nu poate să nu se întrebe: merită oare orașul să subvenționeze cu 1 milion de euro niște bilete de avion, când ar putea foarte bine să utilizeze acești bani pentru rezolvarea unor probleme mult mai importante pentru ORĂDENI?
La ce vă referiți?
IM: Eu cred că prioritățile oamenilor sunt cu totul și cu totul altele decât cursele de avion. Primăria Oradea ar trebui să investească banii orădenilor în servicii și lucruri care aduc un beneficiu locuitorilor și firmelor locale. Știți că, la ora actuală, 294 de străzi din Oradea nu sunt încă asfaltate? Sau că foarte multe locuințe nu au utilități elementare, gen canalizare, apă, gaz? Poate acel milion de euro se putea cheltui mult mai înțelept decât cu subvenționarea unor bilete de avion, într-un context global foarte schimbător și foarte nesigur. În contextul actual, Primăria riscă să finanțeze TEMPORAR un operator low-cost, dar care nu îi oferă nicio garanție că va umple avioanele cu pasageri. În contextul pandemiei, oamenii sunt mult mai reticienți să călătorească și, din păcate, românii mai au încă foarte multe restricții și interdicții în Europa și în lume din cauza incompetenței și a prostiei cu care Guvernul PNL a gestionat criza noului coronavirus. Și atunci unde să mai călătorească bihorenii cu avionul?
Vara aceasta, compania națională TAROM a avut de la Oradea zboruri către litoralul românesc. Știți ce s-a întâmplat cu aceste curse? TAROM a trebuit să le anuleze pentru că nu erau călători, deși prețul biletului era unul foarte atractiv, 166 euro dus-întors cu bagaje de mână și bagaj de cală incluse. Despre asta discutăm. Primăria crede că orădenii vor călători în străinătate cu avionul. Oamenii sunt speriați, nu au încredere în autorități, iar în acest context, subvenționarea biletelor din bani publici devine o problemă.
Pe de altă parte se poate pune și problema dezvoltării economice pe care aceste curse le pot genera…
IM: Cei de ”dreapta” tot repetă niște povești abstracte despre turism și dezvoltare economică. Este oare însă subvenționarea curselor externe o soluție reală și eficientă? Sau este doar un moft al unui politruc care vrea să arate că poate face și asta, după ce a citit el în ceva carte? Un moft care însă nu este susținut de nimic din punct de vedere economic. Sunt semne de întrebare foarte mari legate de priorități, de cheltuirea justificată a banilor publică și de eficiența lor. Să nu mai spun că subvenționarea companiilor ar putea ridica și alte probleme, probleme de ordin moral. Pe de altă parte, miliardele de euro investite de germani la Debrecen SIGUR nu au venit cu curse low cost…
La ce vă referiți?
IM: Să fie limpede pentru toată lumea: PSD dorește ca Oradea să aibă curse aeriene internaționale, pe de altă parte, bihorenii trebuie să conștientizeze că transportul aerian nu este transport public. Fiind o afacere privată, autoritățile publice nu trebuie să subvenționeze din banii cetățenilor companiile pentru ca acestea să facă profit. Întrebarea care se pune la modul cel mai serios este: oare e moral să finanțăm companiile aeriene private din bani publici?
Primăria Oradea vrea să subvenționeze cursele PRIVATE externe, dar nu subvenționează destul transportul PUBLIC local sau prețul gigacaloriei, care sunt printre cele mai scumpe din România. Este oare corect față de orădeni?
Până la criza generată de coronavirus, la nivel european era interzisă această practică, tocmai pentru că distorsiona piața liberă. Și cu ce scop și finalitate finanțăm din bani publici niște curse aeriene? Să poată călătorii unii mai ieftin sau alții să meargă în vacanțe? Adică din taxele și impozitele colectate de la toți bihorenii să subvenționăm indirect călătoriile și city-break-urile unora sau altora?! Asta vrem? Pentru că, la urma urmei, la asta se va reduce toată povestea asta cu acordarea de subvenții: toți orădenii și bihorenii vor finanța călătoriile unor turiști, asta în condițiile în care se vor ridica restricțiile de călătorie.
Cursele internaționale ar putea fi o soluție pentru a atrage investitori și ar ajuta la ”recuperarea economică completă”, cel puțin asta spune Primăria Oradea.
IM: Bihorenii și orădenii așteaptă să vină pe Aeroportul Oradea curse low-cost, iar eu nu cred că oamenii de afaceri care vor să dezvolte afaceri importante în Oradea vor veni cu curse low-cost. Să fim foarte bine înțeleși: dacă ai gânduri serioase, vrei să te extinzi în Oradea și vrei să dai salarii mari la angajații tăi, vei veni cu o cursă privată, nu aștepți după cursele la preț redus ale Ryannair sau orice altă companie. Și tocmai aici este și cea mai mare vulnerabilitate a municipiului Oradea: salariile foarte mici! Și asta nu a reușit Primăria și conducerea penelistă să rezolve de 12 ani.
Revenind însă la problema investitorilor, vă spun și din experiența mea de aproape 20 de ani ca om de afaceri, că nu călătorești cu low-cost pentru a încheia o afacere importantă. Dacă ai bani doar de low-cost, înseamnă că și afacerea e tot pe acolo. Și vei plăti și salarii la fel de mici precum prețul biletelor.
Pe de altă parte, avem și dovezi clare în acest sens de la Aeroportul din Oradea. Au fost ani când la Oradea au aterizat chiar și 250 de curse charter, majoritatea lor fiind curse cu avioane de mici dimensiuni care aduceau oameni de afaceri din alte ţări. Așadar, asta cu adusul investitorilor cu avioane low-cost rămâne o simplă poveste electorală neconfirmată de realitate. La fel și așa-zisa ”recuperare” economică. Ce să recuperăm cu niște curse low-cost? Eventual niște vorbe goale… Cursele low-cost sunt pentru un anumit tip de turism și nu pentru afaceri. Da, este important să existe infrastructură de transport aerian. Este important să existe și curse externe. Dar nu acestea sunt cele mai importante criterii pe baza cărora marile companii iau decizii privind afacerile lor.
Și atunci ce ar trebui să facă Primăria și Consiliul Județean?
IM: Cred că preocupările noastre ale autorităților locale și județene pentru a atrage acești investitori ar trebui să fie dezvoltarea infrastructurii, că vorbim de drumuri, că vorbim de parcuri industriale și tehnologice – așa cum am făcut eu de patru ani.
Și ar mai trebui să facem un lucru foarte important: să dezvoltăm Universitatea, dar și învățământul profesional și vocațional pentru a avea resursele umane calificate. Așa vom reuși mult mai repede să aducem investitori importanți în Oradea și în județ, decât dacă subvenționăm pentru o perioadă cursele aeriene. Investiția în educația tinerilor va aduce un beneficiu direct și major atât pentru companii și pentru comunitate. Bihorenii trebuie să fie conștienți că aceste curse internaționale nu sunt vreo soluție miraculoasă pentru dezvoltarea municipiului Oradea și a județului. Din contră, subvenționarea companiilor aeriene rămâne deocamdată, mai ales în contextul actual, o cheltuială ale cărei beneficii și rezultate sunt incerte și nicidecum atât de evidente precum vor unii să le prezinte.
ADVERTORIAL PSD Bihor CMF 21200019
oct. 24, 2024 0
oct. 14, 2024 0
aug. 22, 2024 0
iun. 13, 2024 0
nov. 19, 2024 0
sept. 24, 2024 0
sept. 06, 2024 0
sept. 04, 2024 0