Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
mart. 25, 2015 Andrei Şandor Actualitate 0 1833 vizualizari
Ce-o fi fost în capul reprezentanților partenerilor elvețieni ai Consiliului Județean (CJ) Bihor atunci când, la evenimentul de prezentare a viitorului centru de pregătire a salvatorilor montani, au comparat oferta turistică din zona lor de obârșie cu cea de la Vârtop? Probabil s-a dorit utilizarea unui limbaj diplomatic de pregătire a jurnaliștilor invitați să vadă și prezentarea profesionistă a modului în care se face turism în regiunea St. Gallen. Pe scurt: încasări de aproape 20 de milioane de franci elvețieni într-un an de zile (sezon de vară + sezon de iarnă) grație unei infrastructuri la care, deocamdată, Bihorul nu poate decât să viseze. Unde mai pui și că, spre deosebire de Elveția, unde există autostradă, dar și cale ferat (care te lasă chiar lângă teleferic!), la noi nici simplul drum național nu e pregătit pentru invazia turiștilor. Și totuși, potrivit partenerilor din țara cantoanelor, există aici un potențial turistic foarte mare. Motiv pentru care e nevoie încă de pe acum de pregătirea celor care să intervină în caz de probleme pe munte.
Proiectul Centrului de pregătire a salvatorilor montani este unul la care CJ Bihor contribuie cu 44.000 de franci elvețieni, restul de aproape 250.000 de franci elvețieni provenind de la profesioniștii în de-ale muntelui. Miercuri, 25 martie, în prezența președintelui Cornel Popa, Willi Haag – consilier în cadrul Guvernului cantonului St. Gallen și Jochen Steinbrenner – managerul spitalului din Grabs au avut numai cuvinte de laudă la adresa județului nostru și a frumuseților din zona Vârtop. Pentru că acolo va lua ființă acest centru de pregătire menit a școli 25 de voluntari / sesiune.
În timp ce Haag a evidențiat buna colaborare cu CJ (care durează din 1999) și importanța dezvoltării de noi proiecte concrete cât mai aplicabile în activitatea de zi cu zi, managerul Steinbrenner a fost ceva mai aplicat. Se pare că experți în domeniul turismului, care au venit acum din Elveția în Bihor, au identificat necesarul de aici și au diagnosticat situația actuală. Iar pentru că ar exista la noi un foarte mare potențial, autoritățile trebuie să fie pregătite și să se pregătească pentru a putea antrena din timp oameni care să intervină profesionist în situația în care se cere ajutor pentru salvare montană. Steinbrenner a punctat și el cu privire la o imensă durere a județului nostru: infrastructura rutieră. Elvețianul consideră, așa cum e și normal, că este nevoie (cel puțin) de un drum național valabil care să poată fi folosit de turiștii care vor dori să meargă la Vârtop. Iar ca studiu de caz, elvețienii au prezentat cum arată una dintre stațiunile din zona St. Gallen, cu zecile de kilometri de piste (structurate pe diverse grade de dificultate), cu facilități de cazare, posibilități de utilizare a zăpezii și fără a avea schiuri în picioare, respectiv modul în care turiștii pot fi atrași și vara. Oaspeții CJ Bihor au lăsat mască privitorii prezentând un sistem de bob de vară, viitoare trasee de mountain bike, simple cărări destinate celor care vor să profite de aerul curat al munților, dar și sistemul de telecabină care te ia din gară și te duce 3 km până în vârful pârtiei. 100% ca la Vârtop! Cu toate că însuși președintele CJ a arătat semne ale scepticismului în privința ajungerii din urmă a Elveției, Cornel Popa crede în proiect și în capacitatea de atracție a zonei montane din Bihor. „În ultimii ani a crescut numărul turiștilor, iar ei nu sunt simpli trecători. Ei participă la activitățile din acea zonă și, pe cale de consecință, este nevoie să fim pregătiți să salvăm vieți pe munte”, a declarat Popa. Liderul CJ e conștient de faptul că oamenii de la Salvamont sunt tot mai solicitați, așa că trebuie să fie format personal suplimentar în acest domeniu. „Până ne ajută Bucureștiul, să ne ajutăm noi pe noi”, a mai spus Cornel Popa cu referire și la infrastructura rutieră deficitară.
[nggallery id=2874]
La solicitarea jurnaliștilor, șeful Salvamont Bihor, Pinter Istvan, a precizat că Centrul de pregătire va fi construit în sistem modular și va fi realizat din containere special pregătite în scopul dorit. Va fi o suprafață de aproximativ 200 mp care va avea sală de curs, locuri de cazare și magazie. Proiectul mai prevede elaborarea unui Cod de conduită pentru salvatorii montani, schimburi de experiență între salvamontiști bihoreni și elvețieni, dar și realizarea unei pagini de internet.
iun. 08, 2017 0
mai 17, 2017 0
mai 12, 2017 0
apr. 30, 2017 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0