Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
sept. 21, 2011 Andrei Şandor Actualitate 2 3676 vizualizari
Dezbaterea publică de miercuri, 21 septembrie, organizată de Asociația Tinerilor Maghiari din Ardeal (ATMA) cu scopul de a sensibiliza autoritățile cu privire la posibilitatea de a nu demonta pasarela metalică de la Gara centrală din Oradea s-a transformat într-un forum critic la adresa primarului Ilie Bolojan. Aproape 100 de persoane s-au adunat în sala de spectacole a Palatului Copiilor, iar culmea e că majoritatea au fost cetățeni de etnie română. Organizatorii au distribuit fluturași în cutiile poștale ale locatarilor din zona Ecaterina Teodoroiu, mulți dintr ei fiind „clienți” de lungă durată ai pasarelei. Se pare că cele mai recente știri venite din direcția Primăriei Oradea au amplificat importanța dezbaterii, pasarela pietonală care unește Piața București de zona Teodoroiu devenind subiect secundar.
Vor pasarela. Nu vor drumul expres
Oamenii s-au arătat îngrijorați de intenția Municipalității de a construi un drum expres care va afecta și acea parte a orașului și reclamă faptul că conducerea administrației locale nu s-a consultat cu locuitorii înainte de a lansa proiectul. Liderul ATMA, Csomortanyi Istvan, le-a prezentat participanților la dezbaterea de azi istoria pasarelei, dar și epopeea demersurilor pe care apărătorii construcției din secolul 19 le-au făcut în încercarea de a stopa demolarea. În opinia tinereilor maghiari (susținuți de cetățenii români veniți la forumul de miercui), totul miroase a afacere necurată în beneficiul celor care vor să vândă la fier vechi structura metalică imensă. De asemenea, Csomortanyi se arată dezgustat de atitudinea pe care UDMR a avut-o încă de la debutul acestui „scandal”. Cei de la ATMA au arătat că, potrivit listei monumentelor istorice din Oradea, întreaga porțiune a gării se încadrează în această categorie. Adică și pasarela metalică. Această construcție, susțin cei prezenți la dezbatere, ar necesita doar mici lucrări de întreținere, iar explicația că și-a depășit cu mult perioada de garanție nu ține. „Este o construcție masivă, stabilă”, a declarat Csomortanyi Istvan, menționând că nu au fost făcute studii privind starea pasarelei. E drept, nici ATMA nu spune că a făcut studii pentru a dovedi că puntea metalică nu este periculoasă pentru pietonii care vor să treacă peste ea. O altă critică dezvoltată la Palatul Copiilor a fost cea potrivit căreia alternativa la pasarelă, tunelul care se întinde pe sub zona de cale ferată și care dă în strada Ecaterina Teodoroiu, este insalubră, plină de cerșetori și țigani și obligă cetățenii să se plimbe pe carosabil. Strada respectivă este destul de îngustă, iar mașinile parchează astfel încât ocupă trotuar existent doar pe o parte a drumului. Nu a durat mult până când tânărul protestatar a legat demolarea pasarelei de proiectul drumului expres în valoare de 6 milioane euro, dorit de Municipalitate (link). Radical în exprimare, Csomortanyi îl compară pe primarul Bolojan cu dictatorul Ceaușescu: „Au revenit anii ’80, când populația a fost modernizată, dacă a vrut, dacă n-a vrut” – referire la urbanizarea forțată a celor de la țară, care au fost mutați în blocuri, iar satele au fost quasi distruse.
Nimeni nu vrea drum expres în zona Teodoroiu
Situația este mai inflamabilă decât s-ar crede de la depărtare. Cetățenii orădeni de pe str. Ecaterina Teodoroiu sunt revoltați ca Primăria a anunțat un proiect de drum expres fără să se consulte cu ei sau fără să le spună lor prima dată de această intenție. Practic, oamenii văd deja în fața ochilor un fel de șosea de centură care le va afecta sănătatea (din cauza noxelor) și care ar putea pune în pericol integritatea caselor de pe str. E. Teodoroiu. Una dintre participantele la discuția de miercuri, 21 septembrie, a povestit cu dezamgăgire despre modul în care, împreună cu câteva vecine, a fost pur și simplu umilită de consiliera Arina Moș de la cabinetul lui Ilie Bolojan. Solii locatarilor de pe strada amintită au ajuns acolo după ce viceprimarul Biro Rozalia a pasat cauza, spunându-le că primarul este cel care se ocupă de acest subiect. Totuși, edilul nu a fost disponibil, iar consiliera Moș a fost cea care a ascultat oful. „Ne-a ținut ca pe trei școlărițe, în picioare, 50 de minute până când am discutat treaba asta”, spune femeia, supărată foc pe modul în care șeful Primăriei abordează asemenea chestiuni mai sensibile. Este evident că cetățenilor supărați nu le convine să vadă în presă că Bolojan face adevărate băi de mulțime în zone în care mulțumește lumea cu locuri de parcare sau cu câte un spațiu verde, dar evită cu eleganță punctele fierbinți în care urmează să demareze proiecte edilitare nu tocmai îmbrățișate de alegători. Oamenii din zona Ecaterina Teodoroiu spun că sunt dispuși să apeleze la cele mai extreme forme de nesupunere civică. Dar nu au concretizat.
Realistul Vușcan
Dacă oficialitățile invitate (inclusiv UDMR) au decis să nu ia parte la manifestarea civică de azi, printre cei interesați de subiectul pasarelei (și al drumului expres) s-a numărat în schimb liderul Mișcării Verzilor Democrat Agrarieni Bihor, Horea Vușcan. Tânărul nonconformist a luat cuvântul la finalul dezbaterii, după ce din public s-au auzit tot felul de exclamații privind răsturnarea de la Putere a primarului Ilie Bolojan, respectiv elaborarea unui memoriu semnat de cât mai mulți orădeni care vor păstrarea pasarelei de la gară și renunțarea la proiectul drumului expres de 6 milioane euro. Vușcan, „veteran” în de-ale demersurilor pentru sensibilizarea autorităților locale în diverse domenii, le-a tăiat puțin avântul oamenilor de la Palatul Copiilor. Politicianul aspirant la un loc în Consiliul Local Oradea spune că doar prin semnături și memorii nu prea au șanse de reușită. În opinia militantului verde, interesele sunt mult prea mari și se traduc prin sume de bani cu multe zerouri la final, iar drumul expres ar fi din start o afacere dedicată firmei Selina. „Că vreți, că nu vreți, Primăria tot așa va face!”, crede Horea Vușcan, sugerând ca orădenii să facă tot posibilul pentru salvarea pasarelei și, eventual, prelungirea ei peste zonele în care va fi construit drumul expres. De asemenea, ultimul vorbitor de la dezbatere le-a atras atenția locatarilor din zona Teodoroiu că vor avea nevoie de expertize ale caselor în perspectiva unui trafic rutier mult crescut. Conștient că este aproape imposibil ca inițiativele cetățenești să conducă la stoparea proiectului Primăriei Oradea, Vușcan le sugerează locatarilor care vor fi afectați de șantier și, după aceea, de trafic, să ceară subvenții de la Municipalitate în vederea consolidării locuințelor.
httpvhd://www.youtube.com/watch?v=cPSn0oqt34U
httpvhd://www.youtube.com/watch?v=I7yzLC1HyOI
[nggallery id=445]
nov. 20, 2024 0
nov. 18, 2024 0
nov. 15, 2024 0
nov. 12, 2024 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0