
Joi, 30 octombrie 2025, ora 19:00
Filarmonica de Stat Oradea
Basilica Romano – Catolică
CONCERT VOCAL-SIMFONIC
Franz von Suppé: Requiem
Între tăcere și speranță
Dirijor: David Crescenzi
Soliști: Manuela Ipate – Soprană
Marina Dobrescu – Mezzosoprană
Eusebiu Huțan – Tenor
Molnar Zoltan – Bas
Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea
Dirijor cor: Laurențiu Bischim
În program:
Franz von Suppé – Requiem în Re minor
Una dintre puținele modalități de a încerca să comunicăm cu universul este muzica. Atunci când linia orizontului desparte două lumi, cea de pe Pământ și cea din Ceruri, cei aflați în viață încearcă să mențină o legătură spirituală cu cei dragi trecuți în neființă. Muzica reprezintă unul dintre cele mai frumoase, mai calde și mai vindecătoare moduri, prin care cele două lumi par că se conectează, iar acea linie a orizontului se pierde.
Ziua Tuturor Sfinților sau Ziua Morților, marchează data de 1 noiembrie în calendarul creștin. În această zi, dar și în preajma ei, legătura cu cerul devine una mai intensă. Pe 1 noiembrie, credincioșii aprind lumină și duc flori sufletelor plecate în necunoscutul îndepărtat.
Această ocazie, atât de importantă din punct de vedere religios și uman, reunește inimile credincioșilor, indiferent dacă acestea mai bat pe Pământ sau în depărtări. Sentimentul acesta se amplifică odată cu scrierea, interpretarea sau ascultarea unor lucrări compuse cu același scop: pentru a fi dedicate sufletelor adormite. Prin specificul său, requiemul reprezintă un gen prezent în muzica clasică, cu rădăcini puternice în muzica religioasă. Requiemul reprezintă slujba religioasă a Bisericii Catolice, închinată persoanelor decedate. Compozitorii au încercat să preia cât mai multe caracteristici ale slujbei și le-au adaptat pentru orchestră, ansamblu coral și solistic, creând adevărate capodopere.
Cele mai cunoscute lucrări din acest gen au fost compuse de Wolfgang Amadeus Mozart și Giuseppe Verdi, însă lista continuă cu numeroase requiemuri, care au atras atenția publicului și a criticii muzicale pe parcursul veacurilor. Unul dintre acestea este Requiem de Franz von Suppé, care va fi interpretat la Filarmonica Oradea, în concertul intitulat Între tăcere și speranță. Evenimentul deosebit, cu o încărcătură emoțională puternică, va avea loc joi, 30 octombrie, ora 19.00 la Basilica Romano-Catolică din Oradea. Concertul va fi dirijat de David Crescenzi, iar pe scenă vor urca Orchestra și Corul Filarmonicii de Stat Oradea, dirijat de Laurențiu Bischin, precum și soliștii: Manuela Ipate – soprană, Marina Dobrescu – mezzosoprană, Eusebiu Huțan – tenor și Molnar Zoltan – bas.
Franz von Suppé (18 aprilie 1819 – 21 mai 1895) a fost un compozitor austriac, a cărui creație a fost dedicată în mare parte operei și muzicii de teatru. Cu toate acestea, Requiem în re minor este o dovadă clară a faptului că Suppé a compus și muzică simfonică strălucită, chiar dacă a rămas în memoria melomanilor și a criticilor ca un compozitor de muzică de scenă.
S-a născut în Imperiul Austro-Ungar, în Regatul Dalmației, aflat astăzi pe teritoriul Croației. A fost un compozitor și dirijor din perioada romantică, care s-a remarcat prin numeroasele operete pe care le-a compus, dar și pentru faptul că prima operetă cu un libret german a fost scrisă de el. O parte dintre lucrările sale scenice se află în repertoriul țărilor germanice, iar unele dintre titluri au fost abandonate, din păcate. De asemenea, o parte substanțială a creației sale o reprezintă muzica liturgică. Însă astăzi, cele mai frecvent interpretate lucrări din creația sa sunt uverturile, extrem de populare atât pe scenele de concert, cât și în înregistrările unor orchestre prestigioase. Câteva dintre cele mai cunoscute uverturi ale sale sunt: Poet și țăran, Cavaleria ușoară, O noapte la Viena și Dama de Pică.
Requiem în re minor a fost scris de către Suppé în anul 1855 în memoria unui prieten de-al său, directorul de teatru Franz Pokorny care se stinsese din viață cu cinci ani în urmă. Partitura originală a fost pierdută în anul 1901 și regăsită după opt decenii, făcând parte astăzi din repertoriul orchestrelor simfonice. Premiera lucrării religioase a avut loc la 22 noiembrie 1855 în cadrul slujbei de la Biserica Piariștilor Maria Treu din Viena




