Filarmonica de Stat Oradea invită publicul meloman la închiderea stagiunii 2022-2023! Ultimul concert al stagiunii face parte din proiectul cultural „FIL NOUVEAU | Feel young”, care aduce în scenă tineri instrumentiști, alături de Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea. Concertul va avea loc joi, 29 iunie, la ora 19, la sala de concerte „Enescu – Bartók”. Maestrul Adrian Morar se va afla la pupitru, iar soliștii evenimentului vor fi Ion Lianu Popa – clarinet, Ilinca Forna – violă, Filip Cușmir – vioară, Ioana Tomescu – clarinet, Maria Pîrvulescu – pian, Paul Florescu – pian. Programul variat cuprinde lucrări din sfera germană de compoziție, din diferite perioade stilistice, începând cu finele secolului XVIII până în secolul XXI. Concertele scrise pentru diferite instrumente solistice și orchestră fac parte din creația compozitorilor Carl Maria von Weber, Franz Anton Hoffmeister, Max Bruch, Carl Nielsen, Felix Mendelssohn și Robert Schumann.
Prima lucrare din concert va fi „Concertul nr. 1 pentru clarinet și orchestră în fa minor, op. 73” de Carl Maria von Weber. Lucrarea a fost scrisă pentru clarinetistul Heinrich Bärmann în anul 1811. Compoziția a fost apreciată încă de la început, fiind considerată drept una dintre cele mai importante lucrări din repertoriul de clarinet. În ceea ce privește datele partiturii, aceasta conține trei părți: repede – lent – repede și a fost scrisă pentru clarinet în Si bemol. Premiera concertului a avut loc la München, la 13 iunie 1811, în sală fiind prezent regele Maximilian I Joseph al Bavariei.
Viola este un instrument care adesea este plasat în umbra viorii. Cu toate acestea, există câteva lucrări semnificative care pun în lumină sonoritatea caldă și mângâietoare a violei. Una dintre acestea este „Concertul pentru violă si orchestră în Re major IFH 69” de Franz Anton Hoffmeister”, iar în concertul orădean se vor interpreta partea a II-a și a III-a. Lucrarea este una dintre cele mai reușite compoziții din creația lui Hoffmeister, însă nu se cunosc multe informații despre scrierea acesteia. Data precisă a compunerii concertului nu se cunoaște cu exactitate, dar se presupune faptul că a fost scris înainte de 1799. Însă, se poate afirma faptul că este unul dintre cele mai rafinate concerte de violă din clasicismul vienez, foarte apropiat de stilurile lui Mozart și Haydn. Compoziția lui Hoffmeister și „Concertul pentru violă în Re Major” de Carl Stamitz, reprezintă cele mai frecvent interpretate lucrări de violă. Rata de interpretare a crescut de la începutul secolului XX, deoarece numărul de interpreți virtuozi de violă a crescut, instrumentul prezentând un interes tot mai crescut în rândul muzicienilor.
Sora atât de apropiată a violei, dar mai „suplă” și cu sunete mai înalte, este desigur, vioara. În cele ce urmează, va fi redată partea a III-a din „Concertul pentru vioară și orchestră în sol minor, op. 26” de Max Bruch. Este una dintre cele mai cunoscute concerte de vioară și alături de „Fantezia scoțiană” constituie cele mai importante compoziții din creația lui Bruch. Prima variantă a lucrării datează din 1866, iar la premiera din același an, Bruch s-a aflat la pupitru și Otto von Königslow la vioară solistică. La revizuirile ulterioare a contribuit și celebrul violonist Joseph Joachim, iar varianta actuală este cea finalizată în 1867. Premiera acesteia l-a avut pe Joachim ca protagonist și a avut loc la Bremen, în 7 ianuarie 1868.