Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
nov. 11, 2012 Andrei Şandor Actualitate 0 2899 vizualizari
Mergând înapoi până în timpul Guvernului Tăriceanu, Corpul de Control al actualului prim-ministru, Victor Ponta, a finalizat verificarea a 31 de contracte de lucrări privind reabilitarea sau modernizarea și construirea de drumuri naționale și autostrăzi, în vizor fiind lucrări care întârzie. Printre șoselele vizate este și cea care leagă Oradea de Beiuș, DN 76. Executantul lucrării, stabilit prin contractul nr.5R12/28.08.2009 (n.b.: în timpul primului Guvern Boc, susținut de PDL și PSD) este Construct Mod, o firmă considerată de „casă” a democrat-liberalilor, patronată de omul de afaceri Ovidiu Moldovan, nimeni altul decât finul senatorului de (încă) de Oradea Petru Filip, fost președinte al PDL Bihor, trecut în acest an la PSD și „fugit” din județul în care s-a realizat. Potrivit datelor publicate de Guvern, drumarul „portocaliu” a fost mai mult decât nepregătit pentru acest șantier. „Deși data la care lucrările trebuiau finalizate este 3.10.2013, la sfârșitul lunii mai 2012 erau executate doar 8,51% din lucrările contractate”, se arată în document. Reprezentanții premierului arată că firma a participat și la o „instrucțiune”, în data de 18 august 2011, când consultantul a solicitat constructorului „înlocuirea personalului cheie care nu avea calificarea sau experiența necesare executării lucrărilor și angajarea unui topograf cu experiență pentru a evita neconformitățile suplimentare”. Cu alte cuvinte, deși este vorba despre un drum național la care Construct Mod s-a înhămat (sau la care a fost înhămat), firma lui Moldovan nu avea nici personal calificat pentru anumite operațiuni obligatorii și nici topograf priceput! Mai mult, Corpul de Control al lui Ponta vorbște despre neîndeplinirea de către drumar a obligațiilor „privind echipamentele și utilajele declarate în documentele de licitație”. Concret, este vorba despre faptul că, în raportul lunar se menționează despre 14 camioane, iar în raportul zilnic apar 5 camioane, în timp ce, la excavatoare, raportul lunar conține însemnări despre 5 asemenea utilaje, în timp ce în raportul zilnic apar 3. Ancheta comandată de premierul României concluzionează că toate aceste aspecte reprezintă „un grav eșec contractual”. Valoarea la care Construct Mod a adjudecat șantierul de pe DN76 este de 170.868.859,22 lei (fără TVA). Verificările au fost derulate la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale ( CNADNR), pentru identificarea cauzelor care au determinat întârzieri în execuţia lucrărilor de infrastructură rutieră aflate în derulare, perioada verificată fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012. Alte lucrări cu întârzieri majore care au fost verificate de Corpul de Control sunt DN 6 Alexandria – Craiova (lotul 1 în valoare de 140,6 milioane lei, fără TVA, încheiat cu firma Shapir Structures, cu lucrări care trebuie finalizate în mai 2013 şi executate în proporţie de 17% în iunie acest an), DN 6 Alexandria – Craiova (lotul 2 în valoare de 136,5 milioane lei, fără TVA, contract încheiat cu asocierea Romstrade, Ezentis Infrastructuras şi Euroconstruct Trading 98, termen de finalizare fiind mai 2013 şi aflat la 13% în iunie 2012), respectiv șoseaua de centură a Municipiului Caracal (44,4 milioane lei, fără TVA – contract cu Romstrade și cu termen de finalizare în mai 2013, executat la 5% în februarie 2012). Un alt aspect evidențiat de verificările întreprinse la CNADNR este cel privind întârzierile date de incapacitatea firmelor în cauză de a duce mai multe șantiere în paralel. Adică au luat mai mult decât pot duce. După cum se arată în documentul postat pe portalul Guvernului României, deseori, constructorii foloseau/folosesc aceleaşi utilaje şi a acelaşi personal „în cadrul mai multor contracte de lucrări, executate în aceeaşi perioadă de timp”.
aug. 31, 2017 0
aug. 28, 2017 0
iun. 13, 2017 0
mai 05, 2017 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0