Actualizat noiembrie 21st, 2024 10:53 AM
feb. 07, 2024 Adrian Popa Actualitate, Cultură 0 882 vizualizari
Joi, 8 februarie 2024, ora 19.00Sala de concerte „Enescu – Bartók”CONCERT SIMFONICBernstein și Beethoven în Armonie
Dirijor: Janko ZsoltÎn program:L. v Beethoven – Uvertura Egmont, op.84
L. v Beethoven – Simfonia nr. 1 în Do major, op. 21
***
L. Bernstein – Suita West Side Story
|
Ludwig van Beethoven și Leonard Bernstein sunt doi compozitori inovatori, care aparent nu au nimic în comun. Cu toate acestea, Filarmonica de Stat Oradea provoacă publicul meloman să descopere similitudinile dintre cei doi, dar și să sublinieze diferențele care se manifestă prin stil, dar și prin alte elemente, multe pornind de la epocile diferite în care cei doi au trăit și au compus. Concertul care îi va aduce pe cei doi „în armonie” va avea loc joi, 8 februarie, începând cu ora 19.00 la sala de concerte „Enescu – Bartók”. Dirijorul Janko Zsolt se va afla la pupitrul orchestral cu un program care poate fi revoluționar, romantic, energic sau poate chiar melancolic: Uvertura „Egmont” de Ludwig van Beethoven, cu caracterul său revoluționar, Suita „West Side Story” de Leonard Bernstein, cu romantismul filmelor americane de la jumătate secolului XX, și „Simfonia nr. 1 în Do major, op. 21” de Ludwig van Beethoven, cu un Beethoven tânăr și energic, care își definitiva din ce în ce mai pregnant stilul individual în genul simfonic și nu numai.
„Egmont” este un titlu care leagă doi titani ai culturii germane: Johann Wolgang von Goethe în literatură și dramaturgie, respectiv Ludwig van Beethoven în muzică. A fost folosit de către dramaturgul german ca personaj principal în piesa cu același nume, pe care a finalizat-o în anul 1788. Este o piesă de teatru scrisă în stilul curentului caracteristic german „Sturm und Drang” și este puternic influențată de tragedia shakespeariană. În ciuda apartenenței stilistice și structurale la curentul german, subiectul se află în contradicție cu promovarea valorilor revoluționare din „Sturm und Drang”. Egmont este un bărbat care se încrede prea mult în bunătatea celor din jurul lui și din această cauză se prăbușește. Pornind de la piesa lui Goethe, Beethoven a scris muzica între octombrie 1809 și iunie 1810, ca muzică incidentală pentru diferite fragmente din teatrul lui Goethe. Premiera a avut loc la 15 iunie 1810. Lucrarea este alcătuită din cunoscuta uvertură, care este urmată de nouă piese pentru soprană, povestitor și o orchestră extinsă. Povestitorul poate fi omis, el nefăcându-și apariția în anumite înregistrări.
Revenind la personajul „Egmont” și acțiunea din jurul său, piesa dramatică se bazează pe viața și eroismul unui personaj denumit „Lamoral”, conte de Egmont din Țările de Jos, care a trăit în secolul XVI. Lucrarea beethoveniană a fost scrisă în perioada Războaielor Napoleoniene, atunci când Primul Imperiu Francez își extinsese dominația peste mari întinderi europene. Beethoven, care fusese un mare admirator al lui Napoleon, își exprimase dezamăgirea față de Napoleon Bonaparte, din cauza deciziei de a se declara Împărat în anul 1804. Din acel moment, compozitorul a decis ca Simfonia a III-a „Eroica” să nu îi mai fie dedicată conducătorului francez. În lucrarea „Egmont”, Beethoven și-a exprimat propriile preocupări politice prin exaltarea sacrificiului eroic al unui om condamnat la moarte pentru că a luat o poziție curajoasă împotriva opresiunii. Uvertura a devenit un imn neoficial al Revoluției Ungare din 1956. Aceasta este puternică și expresivă și face parte din seria ultimelor lucrări ale perioadei centrale din creația lui Beethoven. A devenit la fel de cunoscută, precum uvertura „Coriolan” și este scrisă într-un stil similar cu Simfonia a V-a „Destinul”, pe care o finalizase cu doi ani în urmă.
|
nov. 05, 2024 0
oct. 14, 2024 0
sept. 16, 2024 0
aug. 22, 2024 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0