Actualizat noiembrie 21st, 2024 5:37 PM
nov. 17, 2011 Florin Coman Actualitate 0 1755 vizualizari
La iniţiativa Asociaţiei Firmelor Bihorene (AFP), oamenii de afaceri din Bihor s-au întâlnit astăzi cu aleşii locali şi judeţeni dar şi cu reprezentanţii partidelor, pentru a găsi soluţii legate de modernizarea Aeroportului Oradea. Premergător mesei rotunde organizate astăzi (17 noiembrie), AFB a trimis o scrisoare deschisă autorităţilor locale (link) prin care a explicat importanţa unui aeroport modern care să aibă şi curse internaţionale, pentru mediul de afaceri.
“Pentru mediul de afaceri aeroportul este vital. Dat fiind situaţia din ultimii ani, nu vedem rezultate concrete şi am dorit să aducem laolaltă oamenii cu putere de decizie”, a spus în deschiderea evenimentului directorul AFB, Dan Octavian.
Invitaţiei lansate de patroni, au răspuns preşedintele Consiliului Judeţean Bihor (CJ)Radu Ţîrle, primarul Ilie Bolojan, vicepreşedintele CJ Kiss Alexandru, deputatul Lucia Varga şi reprezentanţi ai PSD Bihor, membrii PDL lipsind de la masa rotundă.
Stadiul proiectelor de modernizare
Cum era de aşteptat, discuţiile au pornit cu stadiul actual al proiectelor de modernizare depuse pentru finanţare din bani europeni
Aşa cum a explicat Radu Ţirle, Consiliul Judeţean a finanţat cu aproximativ 1,5 milioane de euro modernizarea terminalului, lucrările având termen de finalizare în decembrie. În ce priveşte modernizarea pistelor, căii de rulare sau platformei de îmbarcare, există un proiect depus la Ministerul Transporturilor. Deşi proiectul stă pe masa ministerului de doi ani de zile, Radu Ţîrle crede că sunt şanse să fie în sfârşit aprobată o finanţare de 25 de milioane de euro. “Dosarul nostru este pe circuit în minister. Am avut o întâlnire cu premierul Emil Boc şi mi-a promis că Bihorul va fi pe lista de priorităţi”, spune Ţîrle. “Am vrut să începem modernizarea din bani proprii, dar dacă se începeau lucrări din alte surse de finanţare, nu mai puteam aproba proiectul”, a mai spus preşedintele CJ.
La fel ca Ţîrle, comandatul aeroportului, Gheorghe Pasc, pariază pe cei 25 de milioane de euro de la minister, pentru modernizare. “Dosarul a trecut de două din cele mai dificile comisii, cea administrativă şi cea de eligibilitate. Următoarea comisie de care trebuie să trecem este cea tehnico-economică”, a spus Pasc. Comandantul susţine că avem şanse mari să obţinem proiectul, pentru că punctajul minim de care avem nevoie este 40 şi avem deja 80 de puncte. “Pentru aeroporturi afu fost fonduri de 57 de milioane de euro, din care 20 de milioane au mers la aeroportul Suceava. Au mai rămas 37 de milioane, dar Bihorul are cel mai complet dosar”, a mai subliniat Pasc.
Comandatul a mai subliniat că avioanele medii, care efectuează transporturi internaţionale nu pot opera pe Aeroportul Oradea din pricina pistei.
Contre cu iz politic
Deşi este de acord cu atragerea banilor europeni în Bihor, vicepreşedintele CJ Kiss Alexandru a ţinut să precizeze că soluţia viabilă pentru un aeroport modern şi eficient este cea pe care liberalii au respins-o la începutul mandatului: mutarea aeroportului. “Din câte ştiu, pentru a avea aeroport internaţional este nevoie de 400.000 de locuitori şi o zonă de interes pentru un milion de oameni. De aceea soluţia viabilă era mutarea aeroportului aproape de Debreţin, lângă autostradă”, crede Kiss. “La vremea aceea PDL-ul era atât încântat, încât au zis că e ideea lor, dar aveam un primar care nu avea alt interes decât să obţină el cele 140 de hectare”, a spus Kiss. “Debreţinul a investit bani în aeroport, şi au un aeroport frumos şi gol. Aşa vom avea şi noi”, crede vicepreşedintele CJ. “Privaţi care să investească în actualul aeroport vom găsi doar dacă îi hipnotizăm , pentru că nu este rentabil. Banii europeni sunt bine veniţi, poate acum domnul Ţîrle va avea şanse să-i obţină, propun să-i ţinem pumnii”, a mai spus Kiss, făcând aluzie la afinitatea politică a acestuia.
De cealalată parte de baricadei, primarul Ilie Bolojan a ţinut să sublinieze că dincolo de infrastructură, operarea aeroportului lasă de dorit. Primarul a lansat un atac asupra reprezentanţilor CJ, dar şi auspra comandatului Pasc, acuzându-i de proastă gestionare şi investiţii mici. “Soluţia era să avem un aeroport mai mic, dar funcţional. Sunt şi alte aerogări în ţară care au piste ca a noastră şi totuşi au curse internaţionale. Nu pot ateriza la noi avioane cu mai mult de 50 de pasageri, atunci să avem avioane cu 30 de pasageri care să aibă curse internaţionale”, a spus Bolojan. “Suma de 1,5 milioane de euro cât a investit CJ în aeroport este mică. Primăria a dat peste 20 de milioane de euro pentru tramvaie. Noi suntem dispuşi să preluăm aeroportul. Dacă am dat trei milioane de euro pe un pod, putem dam şi 10 milioane de euro pentru aeroport”, a declarat Bolojan. Primarul mai susţine că avem nevoie de consultanţă pentru că “nu ne pricepem la aviaţie”.
Soluţii în aer
Discuţiile care au durat mai bine de trei ore nu s-au finalizat prin abordarea unor soluţii concrete. Cu greu, aleşii locali şi cei judeţeni au dat de înţeles că ar fi dispuşi să facă un parteneriat pentru modernizarea aeroportului. La propunerea oamenilor de afaceri, se va realize un sondaj pentru a vedea care sunt destinaţiile externe de care sunt interesate companiile din Bihor. “Poate operatorii aerieni vor fi interesaţi de acest aspect”, crede Ioan Micula.
Radu Ţîrle şi-a luat angajamentul de a trimite din partea CJ un număr de 100 de chestionare celor mai importante companii din judeţ. Aceasta a fost din păcate, singura decizie “bătută în cuie”, după trei ore de dezbateri.
nov. 20, 2024 0
nov. 18, 2024 0
nov. 15, 2024 0
nov. 12, 2024 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0