Actualizat noiembrie 21st, 2024 10:53 AM
mai 12, 2016 Andrei Şandor Actualitate, business 0 2728 vizualizari
Niște modificări ale legii care reglementează achizițiile publice au fost adoptate, cu chiu cu vai, de Camera Deputaților. Asta după ce, după cum s-a spus în presa centrală, în mai multe rânduri nu a fost cvorum pentru a se pune punct unei perioade destul de lungi în care achzițiile au avut loc într-un mod discutabil, peste tot în țară. Achiziții care, mergându-se pe principiul prețului cel mai mic, duc la lucrări de proastă calitate.
Unul dintre promotorii locali ai noii forme a legii, deputatul orădean Ioan Cupșa, subliniază că acum se merge pe principiul autonomiei sporite a autoritãților contractante și principiul asumãrii rãspunderii de cãtre acestea. Adică aceste autorități contractante sunt cele care „știu care este nevoia exactã, știu care le sunt resursele, cunosc în amãnunțime care sunt interesele locale socio-economice”. S-a umblat și la partea referitoare la litigii, soluționarea acestora urmând să fie făcută prin proceduri simplificate, explicitate și clarificate.
Totodată, termenele au fost scurtate, CNSC și Curțile de Apel primind sprijinul necesar pentru a putea soluționa unitar și în termen cât mai scurt litigiile, prin stabilirea unor proceduri simple și clare, precum și printr-o suplimentare a personalului (funcționari, respectiv, judecãtori) calificat din punct de vedere profesional.
Deputatul Cupșa extrage 10 „porunci” referitoare la noua variantă a legii achizițiilor publice:
1. Pragurile, privitoare la achiziții, sunt majorate pânã la limitele maxime stabilite de directivele europene.
2. Achizițiile directe, pentru a elimina birocrația inutilã și tergiversarea, în cazul unor achiziții de relativ micã importanțã, se vor putea face pânã la limitele valorice stabilite de niște praguri duble fațã de cele din proiectul propus de cãtre Guvern.
3. Criteriile (în numãr de 4) și procedurile de atribuire (în numãr de 8) au fost diversificate pentru a da conținut principiului sporirii autonomiei de decizie a autoritãților contractante. Totodatã, s-a dorit descurajarea folosirii excesive a criteriului prețului/costului cel mai scãzut, și chiar s-a interzis folosirea acestor criterii atunci când este vorba de achiziționarea deservicii intelectuale sau când este vorba de achiziții privind infrastructura de transport rutier.
4. Se încurajeazã autoritatea contractantã sã aplice factorii de mediu și factorii sociali pentru a determina care este cea mai avantajoasã ofertã din punctul de vedere al raportului calitate/preț (Strategia Europa 2020).
5. Se încurajează utilizarea cât mai des a procedurii de negociere competitivă.
6. Lotizarea este, astfel, reglementatã încât sã permitã o adaptare cât mai bunã a procedurii la interesele locale, la nevoile IMM-urilor, a meseriilor și profesiilor specializate locale, precum și la interesele privitoare la desfãșurarea în timp, la etapizarea activitãților specifice legate de realizarea obiectului contractului de achiziții (Strategia Europa 2020).
7. În legătură cu terțul-susținător, se reglementează angajarea răspunderii solidare a acestuia alături de ofertantul/contractantul-susținut, reglementare care va genera o atitudine responsabilă a acestuia, care va constitui o adevărată garanție pentru autoritatea contractantă că lucrările vor putea fi executate, contractul de achiziții respectat!
8. În legãturã cu sub-contractantul, s-a dat o importanțã legalã mai mare acestuia, în acord cu importanța sa de facto, s-a reglementat pe lângã posibilitatea înlocuirii sale și posibilitatea achitãrii directe de cãtre autoritatea contractantã cãtre subcontractant a contravalorii serviciilor, lucrãrilor executate de cãtre acesta.
9. S-a reglementat posibilitatea de a organiza, în mod transparent și util, consultări cu experți independenți, cu organizații de profil pentru a obține informațiile necesare pentru redactarea documentațiilor de atribuire. Creându-se posibilitatea ca decidenții autorității contractante să fie consiliați eficient de către specialiști pentru a lua decizii calificate și utile.
10. Pentru anumite achiziții publice, se creeazã cadrul legal pentru ca unitãțile protejate și întreprinderile sociale de inserție sã beneficieze de un sprijin real – pentru a pune în valoare forța intelectualã și forța de muncã a concetãțenilor noștri cu nevoi speciale, dar care au putere de muncã și calificarea necesarã.
NOUL COVER JESSIE BANES !!!
PENTRU MAI MULTE CLIPURI ABONATI-VA LA CANALUL DE YOUTUBE!
nov. 16, 2023 0
aug. 24, 2022 0
dec. 29, 2021 0
iun. 29, 2021 0
nov. 21, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0
nov. 20, 2024 0