Ars Fragmentarium – expoziția conf. univ. dr. Mihaela Tătulescu în Polonia

În anul aniversării a trei decenii de existență, artele academice orădene se află, fără urmă de îndoială, într-una din cele mai faste perioade din existența lor.

Conf. univ. dr. Teofil-Ioan Știop prezintă, la Palatul Episcopiei Romano-Catolice din Oradea, expoziția multimedia Palimpsest – Ars Dantesca Combinatoria, lect. univ. dr. Titiana Marcu, împreună cu studenta Andrea Kovács, expun icoane, la Hellenic French Art Gallery din Atena, iar conf. univ. dr. Mihaela Tătulescu a dus creațiile sale, reunite sub titlul Ars Fragmentarium, în Polonia, la galeria Sztuki Współczesnej.

Revenirea universitarului orădean pe simezele spațiului expozițional polon este consecința Premiului Special al galeriei de artă contemporană Sztuki Współczesnej, primit anul trecut de Mihaela Tătulescu, la cea de a XII ediție a Trienalei Internaționale de pictură a Euroregiunii Carpatice „Pătratul de argint”.

Ars Fragmentarium reprezintă un seismograf al mentalităților românești; uniformizarea individului într-o societate lipsită de simboluri, evadarea dintr-un sistem în care orizontul este transformat într-un spațiu de izolare spirituală dar este și o încercare de a redescoperi bucuria de a trăi într-o lume mai puțin fragmentată, mai puțin haotică”, spune, despre lucrările sale, conf. univ. dr. Mihaela Tătulescu.

Prof. univ. dr. Aurel Chiriac, critic și istoric de artă, curatorul expoziției din Przemyśl, spune, la rândul său, că lucrările Mihaelei Tătulescu sunt „consecința unei atitudini doritoare să găsească răspunsuri la problemele de mentalitate cu care se confruntă încă lumea artiștilor contemporani români. Între lumi, Tensiuni mocnite, Pierdut în tranziție, Limbaj de lemn, Labirint. Izolare în grup, Puncte de vedere. Anarhia pionului, Aulic în contemporan etc. sunt temele care au generat un imaginar ce mizează, în cazul Mihaelei Tătulescu, pe soluții compoziționale și armonii cromatice îndelung elaborate și asumate în plan stilistic”.

Criticul și istoricul de artă consideră că Mihaela Tătulescu „a elaborat un vocabular plastic ce este de fapt izvorât din respectul față de moștenirea autohtonă în domeniul artelor, mai cu seamă față de fresca medievală, unde bidimensionalitatea compozițiilor și frontalitatea reprezentărilor figurative asigură perceperea cu claritate a moralei subiectelor”.

De fapt, mai afirmă prof. univ. dr. Aurel Chiriac, „Mihaela Tătulescu construiește, prin seria de imagini caracterizate printr-un expresionism grafic ponderat, o succesiune de cadre orânduite în folosul înțelegerii vizuale a mesajelor transmise. Individualizarea, în acest mod, a unor compuneri artistice cu valențe estetice perfect individualizate asigură consacrarea unor puneri în pagină ce nu se complac a sta sub semnul suficienței. Dimpotrivă, Mihaela Tătulescu prin Ars Fragmentarium reușește să ne convingă că se află într-un moment fast al unei experiențe creatoare originale. Pentru Mihaela Tătulescu a fi parte implicată în confruntarea dintre tradiție și inovație în domeniul artei în general, a picturii în special, a condus-o la maturizarea unei poetici vizuale remarcabile prin coerența lexicului plastic care o susține din punct de vedere al unui concept estetic personalizat.’’

Distribuie