Actualizat noiembrie 23rd, 2024 1:47 PM
sept. 21, 2016 Andrei Şandor Actualitate 0 3643 vizualizari
Spre evidenta nemulțumire a reprezentanților administrației Bolojan care au participat la dezbaterea publică de miercuri după masă, așa cum era de anticipat, aporoape toți cetățenii veniți în sala mare a Primăriei cu prilejul evenimentului privind Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) s-au interesat de potențielele demolări de pe străzile Avram Iancu și Sucevei. La un moment dat, s-a ajuns la un fel de dialog al surzilor, în care mai mulți orădeni ridicau – din diferite perspective personale – problema „lărgirii” celor două străzi, iar viceprimarul Mircea Mălan și reprezentanții firmei care a elaborat Planul le răspundeau că panica nu e justificată pentru că nu sunt bani prevăzuți pentru aceste acțiuni și că ele oricum nu vor avea loc în viitorul apropiat.
Ba oficialii s-au și enervat, deși au încercat să ascundă asta, când, în ciuda asigurărilor date (nu foarte convingătoare!), cei care iau cuvântul revin cu aceeași întrebare: Când / De ce ne demolați casele? Practic, în opinia reprezentanților Primăriei Oradea, subiectul nu era chestiunea potențialelor demolări, ci trecerea în revistă și, eventual, amendarea măsurilor propuse de compania Incertrans în vederea realizării unei mobilități urbane durabie. Proiecte în valoare totală de vreo 80 de milioane de euro, de implementat în doi timpi, până în anul 2030. Parțial din bani europeni, parțial din bani de la bugetul local.
Pentru cei care urmăresc presa locală zi de zi de câțiva ani încoace, este evident că PMUD conține mai toate ideile pe care, în timp, primarul Ilie Bolojan le-a prezentat drept măsuri bune pentru oraș, o colecție de viitoare noi șantiere de modernizare de străzi, construire de diverse elemente de infrastructură rutieră. De parcă cei de la Incertrans ar fi citit gândurile edilului. Luigino Szecsy de la compania menționată a recunoscut, însă, că partea cu lărgirea străzilor Avram Iancu și Sucevei a preluat-o din noul Plan Urbanistic General. În rest, avem în PMUD pod nou peste Peța, pod rutier la fostul Centru de Calcul, reabilitare a Podului Dacia, noi drumuri de legătură cu Băile Felix, Fughiu și Paleu, parcări la intrările în oraș etc.
Dar pe cetățeni i-a interesat cel mai mult partea cu „lărgirea” arterelor menționate, lucru care chiar i-a enervat pe elaboratorii Planului, fiind nevoie chiar și de punerea la respect a inginerului Marcel Iacob (foto) care, la un moment dat, aproape că a apostrofat-o pe femeia care a deschis șirul discuțiilor despre demolări. Fostul ziarist Mircea Stroe (n.b.: care nu e afectat direct de eventualele demolări din centru) este cel care i-a cerut lui Iacob să stea mai în banca lui și să nu mai vorbească cu atâta lejeritate despre posibilitatea ca mai multe case să fie demolate. „Începeți cu casa dumneavoastră!”, a spus Stroe, iar viceprimarul Mircea Mălan i-a recomandat inginerului foarte sigur pe el să nu mai intre în dialog / polemică cu cei care iau cuvântul. S-a observat și atitudinea poate prea lejeră a oficialilor în raport cu seriozitatea temerilor cum că multe familii s-ar putea trezi cu locuințele demolate, oamenii exclamând de mai multe ori că „Nu e de râs!”.
Și fostul consilier local Cristian Pușcaș, de profesie arhitect, s-a arătat preocupat de subiect, neînțelegând de ce, dacă chiar nu se vrea raderea caselor cu pricina, nu se scrie acest lucru negru pe alb într-un document oficial. De asemenea, și Pușcaș a cerut mai mult respect din partea proiectantului, aducându-i aminte acestuia că banii pentru plata PMUD au venit și din taxele și impozitele orădenilor care se tem că le vor fi demolate casele.
Liderul UDMR Oradea, consilierul local Huszar Istvan le-a arătat tuturor cele 1.700 de semnături împotriva planurilor de demolare și i-a cerut fostului său coleg din Executivul urbei, vicele Mălan, să nu se supere că s-a vorbit mult despre demolări. „Nu ne opunem dezvoltării zonei Ceyrat, nici realizării unui nou depou de tramvaie pe Șoseaua Borșului și nici altor măsuri oportune pentru oraș. Dar oamenii sunt speriați!”, a declarat udemeristul cu precizarea că primarul Ilie Bolojan a spus foarte clar că da, în perspectivă, acele tronsoane stradale vor fi demolate, urmând să se facă Planuri Urbanistice Zonale și să se obțină avizele necesare.
Totodată, Huszar Istvan a respins ideea că demersurile lui și ale celorlalți oameni care nu vor demolări ar avea vreo tentă politică. Alesul local a propus o variantă simplă și clară pentru dezamorsarea situației: în PMUD să nu apară sintagma „lărgirea străzii Avram Iancu / Sucevei”, cu să fie preluată formularea exactă din PUG: „reconfigurarea străzii”. Formulare pe care, prezentă la dezbatere, a propus-o și Maria Șimon, arhitectul-șef al Județului Bihor.
Ca un fel de concluzie, viceprimarul Mircea Mălan i-a comunicat consilierului Huszar că cele discutate azi și propunerile concrete făcute vor fi transmise mai departe și analizate. De asemenea, edilul liberal a reamintit că PMUD, sub forma prezentată azi, este doar o propunere, iar varianta finală va trebui aprobată de Consiliul Local. Deloc liniștitor pentru opozanții demolărilor, căci PNL are 18 voturi, deci face tot ce dorește în legislativ.
Udemeriștii și cetățenii afectați nu au avut parte deloc de sprijin moral din partea celuilalt partid de Opoziție locală, PSD. Deși prezenți la începutul dezbaterii, senatorul Florian Bodog (președinte al PSD Oradea) și liderul de grup al consilierilor locali social-democrați, Liviu Sabău Popa, au plecat din sală fără să ia cuvântul. La „post” a rămas doar șefa Cancelariei prefectului, Claudia Timofte, dar aceasta nu a avut nimic de spus.
Dezbaterea publică – una dintre puținele de la Primărie care a avut sare și piper – a durat în jur de 3 ore. Din păcate, din câte s-a putut constata la plecare, e aproape sigur că cetățenii care au căutat să primească un răspuns clar la întrebarea „Rămânem sau nu fără locuințele noastre?” nu s-au dus acasă liniștiți.
aug. 06, 2024 0
apr. 26, 2024 0
apr. 09, 2024 0
apr. 02, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0