Actualizat noiembrie 23rd, 2024 1:47 PM
mart. 17, 2016 Andrei Şandor Actualitate 0 2994 vizualizari
Cu o zi înainte de inaugurarea oficială la care a fost invitat și ministrul de resort, Raluca Prună, Palatul de Justiție de la Oradea a fost prezentat prin detaliile tehnice aferente investiției care s-a derulat în ultimii doi ani. Clădirea de patrimoniu din Parcul Traian e de nerecunoscut. Firma Selina a făcut o treabă bună, lucru vizibil și din afară. Pe interior, însă, e ca și cum nu am fi în fostul sediu al celor trei instanțe. Nu e exagerare să spui că imobilul e ca și cum ar fi scos din cutie: totul lucește, strălucește, miroase a nou. Actul de justiție va mai trebui, însă, să aștepte până să fie înfăptuită în noile condiții. Prima zi în care procesele vor putea avea loc aici va fi cea de 4 aprilie.
Purtătorul de cuvânt al Tribunalului Bihor, judecătorul Cristian Monenci, a fost cel care a oferit informațiile necesare jurnaliștilor. Din start trebuie precizat că banii necesari – aproape 60.000.000 de lei – au provenit de la Banca Mondială, fiind cea mai mare sumă în ceea ce privește un proiect din domeniul Justiției din România. Lucrările au făcut ca, pe lângă consolidările necesare, să se ajungă la sporirea cu 30% a spațiului util; a fost amenajat și subsolul, iar podul clădirii a devenit mansardă în care au fost amenajate birouri.
În acest moment, în Palatul de Justiție, la etajele 1 și 2, există 195 de spații de birouri (pentru judecători, grefieri și procurori), respectiv 9 săli de judecată / consiliere. La subsolul amenajat au luat ființă 10 săli de judecată, 20 de spații destinate Arhivei, 9 spații tehnice, 6 birouri și 5 celule pentru deținuții care așteaptă să intre la proces. Există în clădire și două lifturi interioare, despre care Monenci spune că vor fi folosite mai ales pentru transportul dosarelor. Persoanele cu dizabilități pot să se folosească de platformele speciale amenajate și de lifturi.
Toate sălile de judecată sunt prevăzute cu sistem de înregistrare audio, cu unul de înștiințare a publicului, precum și cu monitoare prin care este anunțat programul ședințelor de judecată. Zonele de arhivă beneficiază de un sistem modern de stingere a incendiului, pe bază de aerosoli, la fel fiind abordată și camera serverelor, în caz de foc aparatura nefiind distrusă de modul de stingere. Cristian Monenci a mai precizat că clădirea are și un generator propriu de curent, Palatul de Justiție beneficiind și de serviciile Termoficare SA, cu mențiunea că a fost montat un sistem care poate fi folosit și pentru răcirea aerului pe timp de vară. Imobilul e presărat cu detectoare de mișcare și cu camere video (la exterior și la parter, subsol și zona scărilor). Proiectul a prevăzut și achiziția unui număr de 200 de ceasuri care sunt sincronizate perfect grație conectării la satelit.
Potrivit lui Cristian Monenci, atât judecătorii, cât și grefierii (dar și avocații!) așteaptă cu maximă nerăbdare să poată veni în clădirea reabilitată și extinsă. Spre deosebire de situația actuală (cu Judecătoria, Tribunalul și Curtea de Apel răsfirate prin oraș), Palatul de Justiție din Parcul Traian va oferi spații generoase, în birouri, pentru judecători și grefieri. În cea mai proastă situație sunt cel mult două persoane care vor împărți același birou. Adică un salt clar în materie de condiții de lucru pentru cei de la care se așteaptă verdicte rapide și corecte. Deloc neglijabil aspectul, de acum înainte, nu doar angajații de acolo, ci și clienții instanțelor de judecată vor putea să își facă nevoile fiziologice în condiții umane, demne de secolul 21.
După predarea clădirii și inaugurarea ei oficială (în cursul zilei de vineri, 18 martie), activitatea instanțelor de la Oradea va fi suspendată timp de două săptămâni. Judecătorul Monenci spune că decizia a fost luată pentru ca să se poată derula procesul de mutare / instalare. În noul Palat de Justiție există mobilier nou, deci prea puține elemente de acest tip vor fi readuse din actualele sedii provizorii ale instanțelor, însă va trebui lucrat cu atenție la conectarea calculatoarelor și a celorlalte părți de aparatură necesare activității. Procesele vor fi reluate luni, 4 aprilie.
apr. 17, 2024 0
apr. 12, 2024 0
mart. 15, 2024 0
iun. 20, 2023 0
nov. 23, 2024 0
nov. 23, 2024 0
nov. 22, 2024 0
nov. 22, 2024 0